زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کاتالوگ دیجیتال برای کسب‌وکارهای B2B

تقریبا تمامی صاحبان کسب‌وکارهای B2B معتقدند که کاتالوگ چاپی از دیرباز تا الان، بخشی اساسی از زندگی حرفه آن‌ها بوده است. با بررسی تاریخچه کاتالوگ نیز می‌توان به این مسئله پی برد که آن‌ها ابزاری بی‌بدیل در این نوع کسب‌وکارها بوده‌اند. اما این روزها کمی به حاشیه رفته‌اند.

این روزها خریداران بیشتر از گذشته به جستجو و معاملات دیجیتال عادت کرده‌اند و شما به‌راحتی می‌تواند با اسکن بارکد محصول، مستقیما از فروشنده خرید کنید. پس شناخت این دنیای جدید و حرکت به‌سوی استفاده از کاتالوگ دیجیتال، هوشمندی شما را به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار B2B نشان می‌دهد.

نکته کلیدی: هرچه مجریان و تصمیم‌گیرندگان بیشتر از نسل بزرگ‌شده با اینترنت باشند، صنعت باید به‌دنبال راهکارهای دیجیتالی باشد. به همین دلیل است که امروزه معاملات آفلاین به آنلاین (O2O) گسترش پیدا کرده‌اند.

در اینجا می‌خواهیم ببینیم که کاتالوگ‌ها چگونه به بقای کسب‌وکارها کمک می‌کنند. با این کار در ماهیت کاتالوگ دیجیتال عمیق‌تر شده و به نقش آن در رشد کسب‌وکارهای B2B پی خواهیم برد.

کاتالوگ دیجیتال، مشوق خرید

بر اساس یک گزارش، ۷۲ درصد افراد معتقدند که بررسی کاتالوگ، آن‌ها را به خرید تشویق می‌کند. ۸۴ درصد نیز گفته‌اند که خریدشان را پس از جستجو در کاتالوگ تکمیل کرده‌اند. پس نقش کاتالوگ در افزایش خرید را نباید نادیده گرفت؛ چون انسان‌ها به‌ذات، موجوداتی بصری هستند و به محرک‌های تصویری بهتر از هر محرک دیگری پاسخ می‌دهند.

کاتالوگ محصول، فرصتی است برای تبدیل محصولات منتخب به فروش سودآور که به‌عنوان ابزار بازاریابی نیز عمل می‌کند. با استفاده از کاتالوگ دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌های خاص محصولات مدنظر را در مرکز دید دیگران قرار دهید و هر گونه شک و تردیدی را از مشتری برطرف کنید تا به او ثابت شود که خرید این محصول، انتخاب درستی است.

کاتالوگ دیجیتال محصولات

با استفاده از این نوع کاتالوگ می‌توان استراتژی فروش را نیز تعیین کرد؛ اینکه چه محصولاتی بیشتر فروخته می‌شوند، کالاهایی که قصد فروش آن‌ها را دارید و آن‌هایی که خیلی پرطرفدار نیستندف کدام‌اند. با تحلیل کاتالوگ دیجیتال می‌توانید محصولات بالقوه را شناسایی کنید، کالاهایی که بیشتر فروخته شده‌اند را ببینید و تخفیف و تبلیغ محصولات با فروش کمتر را برنامه‌ریزی کنید.

علاوه بر این، کاتالوگ دیجیتال روشی ثابت‌شده برای جذب مشتریان جدید بالقوه است؛ با چه روش دیگری مخاطبین می‌توانند محصولات و تبلیغات شما را ببینند؟ و از کجا می‌توانند درباره تخفیف‌ها یا قیمت‌های کمتر شما نسبت به رقبا آگاهی پیدا کنند؟
کاتالوگ دیجیتال چیست؟

از فرد باهوشی نقل می‌شود که:

«کاتالوگ چاپی، اینترنتی قبل از ظهور اینترنت بود»

اما حالا ما اینترنت داریم و شاید در ظاهر خیلی تفاوتی با کاتالوگ چاپی نداشته باشد اما کافیست کمی به این موضوع عمیق‌تر نگاه کنید، گنج را پیدا خواهید کرد.

کاتالوگ دیجیتال برای کسب‌وکارهای B2B، نوعی اپلیکیشن موبایلی است که تمامی محصولات برند را نشان می‌دهد. این کاتالوگ شامل تصویر یا حتی ویدئوی محصولات است و جزئیات آن‌ها را ارائه می‌دهد که می‌تواند شامل توضیحات، ویژگی‌ها، قیمت یا هر چیز دیگری باشد که بازدیدکننده را به خرید تشویق کند.

اما این تنها شروع کار است!

کاتالوگ دیجیتال در برابر کاتالوگ چاپی؛ مزایا و معایب

تفاوت‌های اساسی میان کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی وجود دارد؛ همان طور که گفته شد، کاتالوگ چاپی به‌صورت کلی شامل مجموعه منتخبی از محصولاتی است که شما قصد یا توانایی فروش آن‌ها را دارید اما کاتالوگ دیجیتال اغلب شامل تمامی محصولاتی است که در انبار موجود دارید.

در نتیجه:

  1. شما می‌توانید به‌راحتی و بدون پرداخت هزینه مازاد، محصولات خود را دسته‌بندی کنید، از آن‌ها فهرست تهیه کرده و راهنمای سفارش تدوین کنید. این کار، دسترسی مشتری را ساده‌تر کرده و احتمال فروش بیشتر می‌شود.
  2. فناوری جستجوی جامع و قوی در کاتالوگ دیجیتال باعث می‌شود که به‌راحتی بتوان در آن جستجو کرد و با تعیین فیلتر، محصول را در دسته‌ای خاص بررسی کرد. مشتریان می‌توانند محصولات جدید را کشف کرده و درباره آن‌ها اطلاعاتی به دست آورند که در غیر این صورت احتمال خرید آن‌ کم است.

این تفاوت‌ها بیشتر از آنچه به نظر می‌رسند، اهمیت دارند!

کاتالوگ دیجیتال یا کاتالوگ چاپی؟

فاصله قابل‌توجهی میان کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال کسب‌وکارهای B2B وجود دارد؛ خریداران آن‌ها به‌دنبال محصولی خاص و اطلاعاتی درباره آن هستند اما خریداران B2C بیشتر به جستجوی محصولات مختلف پرداخته و به‌راحتی جذب تبلیغات می‌شوند.
احتمالا شما هم بتوانید تصور کنید که این فرایند چقدر سریع اتفاق می‌افتد؛ به‌ویژه اگر شما تولیدکننده یا توزیع‌کننده صدها یا هزاران محصول B2B باشید. تهیه فهرستی از محصولات، مزایای بسیاری دارد اما شاید با این بدشانسی مواجه شوید که خریدار، محصول شما را نبیند.

کاتالوگ دیجیتال چه مزایای دیگری نسبت به کاتالوگ چاپی دارد؟

انتشار، توزیع و استفاده آسان

چاپ هر کاتالوگ چاپی برای شما هزینه در پی دارد و این تنها به چاپ‌کردن آن ختم نمی‌شود؛ بلکه توزیع آن نیز هزینه‌بر است و هر زمان که پیشنهادات یا قیمت‌ها تغییری کنند، شما باید کاتالوگ را به‌روز کرده و مجدد چاپ و توزیع کنید. اگر این کار را انجام ندهید، نمایندگان فروش مدام باید با مشتری درباره موجودی‌ها و قیمت آن‌ها چالش داشته باشند.

شاید بتوان آن را یک آشفتگی گران و زمان‌بر دانست!

در مقابل، کاتالوگ دیجیتال را می‌توان رایگان یا با هزینه کم تهیه کرد و توزیع و انتشار آن نیز رایگان است. بهترین پلتفرم‌های کسب‌وکارهای B2B معمولا قابلیت ساخت کاتالوگ دیجیتال را نیز دارند. مهم‌تر اینکه، به‌روزرسانی آن برای شما هزینه‌ای نخواهد داشت.

در نهایت، تمامی این‌ها تجربه بهتری را برای خریدار فراهم می‌کند؛ آن‌ها می‌توانند همیشه به آخرین و به‌روزترین نسخه کاتالوگ دسترسی داشته باشند و جستجو و دسته‌بندی بسیار آسان خواهد بود.

دسترسی، اشتراک‌گذاری و خرید آسان

استفاده از کاتالوگ چاپی برای یک توزیع‌کننده بزرگ، احتمالا بسیار گران تمام شود. کاتالوگ‌هایی در ابعاد دفتر تلفن که حمل‌ونقل آن نیز سخت است و تنها باید به‌صورت حضوری و در محل به دیگران نشان داده شود و بررسی آن برای فرد مقابل نیز کاری دشوار به نظر می‌رسد.

در مقابل، کاتالوگ دیجیتال هیچ وزنی ندارد! هر زمان و در هر مکانی که اراده کنید، قابل‌دسترس است و تنها چیزی که برای مشاهده آن نیاز دارید، کامپیوتر، گوشی یا تبلت و اتصال آن به اینترنت است. علاوه بر این، اشتراک‌گذاری محصولات با استفاده از کاتالوگ دیجیتال بسیار ساده است.

نمایش کاتالوگ دیجیتال

دستیار سرآشپزی را تصور کنید که می‌خواهد با همراهی سرآشپز یک رستوران، محصول جدیدی را رونمایی کند. برای این کار کافیست، صفحه محصول را با یک لینک برای خریدار فرستاده تا همان لحظه خرید انجام شود، تنها با اتصال به اینترنت!

این مسئله همین جا به پایان نمی‌رسد! یک کاتالوگ دیجیتال برای کسب‌وکارهای B2B با اتصال به نرم‌افزار حسابداری، سیستم یکپارچه‌ای را شکل می‌دهد که می‌توان با آن ثبت سفارش، توزیع و حتی پذیرش را مدیریت کرد و به‌نوعی نرم‌افزاری کامل برای مدیریت یک کسب‌وکار است.

کاتالوگ چاپی در گذشته بسیار مفید بود اما امروزه تنها به یک یادگاری تبدیل شده است. بر اساس آخرین تحقیقات، ۶۹ درصد کسب‌وکارها به‌دلیل راحتی بیشتر مشتریان، به‌دنبال جایگزینی کاتالوگ دیجیتال به جای کاتالوگ چاپی هستند. البته راحتی تنها بخشی از معادله است. صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کارآمدی عملکردی، سرعت انبارداری و بهبود تجربه خریدار، همگی باعث می‌شود که شکی در انجام چنین تصمیمی باقی نماند.

کاتالوگ دیجیتال در تجارت الکترونیک

کاتالوگ دیجیتال و تجارت الکترونیک، دو روی یک سکه هستند؛ مزیت یک کاتالوگ دیجیتال اگر منجر به خرید نشود، چه خواهد بود؟ فرقی با کاتالوگ چاپی نخواهد داشت. به همین ترتیب، اگر نتوانید اطلاعات کاملی از محصول به مشتری که قصد خرید آن را دارد، ارائه دهید، چه فایده‌ای خواهد داشت؟

رفتار خریدار، روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود و بی‌شک این تغییر در خریداران B2B نیز صدق می‌کند. بر اساس یک گزارش، ۸۲ درصد خریداران، پیش از خرید محصول، به‌صورت آنلاین درباره آن تحقیق می‌کنند و این درحالی است که برای خریداران B2B، این عدد به ۹۴ درصد می‌رسد.

بیشتر این خریدها به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند و اغلب از طریق کاتالوگ دیجیتال، وبسایت یا اپلیکیشن کسب‌وکار B2B اتفاق می‌افتد. پس ضروری است که امکان جستجو و خرید از طریق یک رابط کاربری مجزا را برای آن‌ها فراهم کنید.

چگونگی استفاده از کاتالوگ دیجیتال برای افزایش فروش

اگر نتوانید شرایط جستجو و تحقیق آنلاین را برای مشتری فراهم کنید، شانس فروش را نیز از دست داده‌اید. اما اگر کاتالوگ دیجیتال شما به‌حدی جامع باشد که بتوان به‌راحتی در آن جستجو کرد و اطلاعات آن به‌حدی کافی باشد که جای هیچ شک و شبهه‌ای برای خریدار باقی نماند، شما فروش خواهید داشت.

به‌طور خلاصه، فروش شما به شفافیت و کارآیی کاتالوگ بستگی دارد. برای رسیدن به آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

استفاده از تصاویر باکیفیت و تمام‌رنگی برای هر محصول: انجام این کار نه‌تنها بهترین روش ارائه محصول برای فروش است، بلکه صفحات شما را نیز «جذاب» می‌کند. در نتیجه، مخاطب به آن توجه کرده و تعامل خواهد داشت. هیچ بازدیدکننده وبسایتی به‌دنبال انبوه مطالبی برای خواندن نیست، بلکه آخرین عامل جذب یک مخاطب است. همین موضوع باعث می‌شود که تصاویر باکیفیت اهمیت بیشتری پیدا کنند.

عکاسی حرفه‌ای کاتالوگ دیجیتال

توضیح جامع درباره هر محصول: یکی از مزایای بزرگ کاتالوگ دیجیتال، بستر بزرگ‌تر آن نسبت به یک ورق کاغذ است. پس از آن بهترین استفاده را ببرید. هر اطلاعاتی که فکر می‌کنید برای خریدار جذاب است را به او ارائه دهید تا شک و تردیدش را برطرف کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل اندازه، رنگ، سبک، متریال و حتی ایده‌های رسپی، نکات ذخیره‌سازی یا موضوعات دیگر باشد.

پشتیبانی از بارکدهای نامحدود: کاتالوگ دیجیتال شما می‌تواند فهرست کوچک و دقیقی از محصولات باشد یا مجموعه بزرگی از کالاهای منتخبی را در چندین ستون به مخاطب ارائه دهید. در نهایت مهم است که کاتالوگ شما دو ویژگی بارز داشته باشد؛ ارائه دیدی جامع از خط تولید خود به مشتری و تناسب آن با رشد کسب‌وکار.

جستجو و استفاده آسان: بالاوپایین‌کردن کاتالوگ چندان جذاب نیست، البته نمی‌توان آن را کاری وحشتناک دانست اما با توجه به صبر کم خریداران B2B، خیلی دلپذیر نیست. اگر بتوان با استفاده از کاتالوگ دیجیتال، فرایند جستجو را ساده کرد، با اینکه کار جذابی برایشان نیست اما سهولت جستجوی کاتالوگ برند شما، آن‌ها را به خرید ترغیب می‌کند.

اگر بتوان به‌راحتی بر اساس بارکد، نام، سبک محصول یا مشخصه‌های دیگری در کاتالوگ جستجو کرد، آن‌ها می‌توانند از تمامی محصولات جدید آگاهی پیدا کنند.

ویرایش سریع و راحت فهرست محصولات: از موجودی انبار گرفته تا قیمت محصولات، کار به‌روزرسانی آن‌ها به دو دلیل اهمیت بسیاری دارد؛ صرفه‌جویی در زمان با ثبت سفارش‌های دقیق و بهبود تجربه خرید مشتری. همه کالاها به‌روز و دقیق هستند. اگر مشتری سفارشی داشته باشد که در فهرست محصولات نباشد، آیا به خرید کالای دیگری ترغیب می‌شود؟ احتمالا خیر.

کاتالوگ سفارشی و راهنمای خرید: راهنمای خرید مشتریان و فهرستی از قیمت‌ها بخشی از کسب‌وکارهای B2B است و تقریبا تمامی خریداران چنین چیزی را انتظار دارند. کاتالوگ دیجیتال برای کسب‌وکارهای B2B، به شما چنین امکانی را ارائه می‌دهد.

طراحی کاتالوگ دیجیتال

مکمل خرید آنلاین: اگر کاتالوگ دیجیتال شما با امکان خرید آنلاین همراه نباشد، کمی آزاردهنده است؛ چون در واقع کاتالوگ یکپارچه و زیبای شما به‌دنبال آن است که بگوید «ما این کار را تماما آنلاین، کاملا ساده و به خاطر شما انجام می‌دهیم» اما نتوانند آنلاین خرید کنند!

پس علاوه بر امکان سفارش‌دهی و خرید بعد از جستجو در کاتالوگ دیجیتال، برای آن‌ها امکان سفارش مجدد و بررسی سفارشات تکراری را نیز فراهم کنید.

اگر کاتالوگ دیجیتال شما تمام ویژگی‌های گفته‌شده را پوشش می‌دهد، پس درک آن آسان، جستجو در آن ساده و اعتماد به آن راحت خواهد بود. چنین کاتالوگ‌هایی باعث افزایش فروش می‌شوند.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.