زمان مطالعه: ۵ دقیقه

راهنمای کامل طراحی کاتالوگ

کاتالوگ‌ها ابزار کاربردی و رایج بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در امور بازاریابی هستند و می‌توان آن‌ها را یکی از موثرترین راه‌ها برای گسترش ارائه محصول و خدمات به طیف وسیع‌تری از مخاطبان است. از طرفی ساخت کاتالوگ کار سخت و چالش‌برانگیزی نیست، تنها نکته تطبیق آن با تغییر چشم‌انداز بازاریابی است که امروزه بیشتر به‌صورت دیجیتال انجام می‌شود.

کاتالوگ شما باید ترکیبی از درک برند از بازار هدف و نوآوری باشد و تفاوتی ندارد که از کاتالوگ چاپی یا کاتالوگ دیجیتال استفاده می‌کنید. در اینجا مجموعه‌ای از توصیه‌های لازم برای طراحی کاتالوگ را با هم مرور خواهیم کرد تا بتوانید کاتالوگ منحصربه‌فرد خود را داشته باشید.

طراحی کاتالوگ باید به چه صورت باشد؟

کاتالوگ یک محصول طراحی‌شده بصری است که محصولات و خدمات شما را به مخاطبان یا مشتریان بالقوه نشان می‌دهد. شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید آن را با بالاترین استانداردها و جزئیاتی از محصولات و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهید، طراحی کنید.

شما باید بیوگرافی مختصر یا داستان کوتاهی از تاریخچه برند خود به همراه پورتفولیوی کاری را در شروع کاتالوگ قرار دهید. درباره ظاهر آن هیچ قانون مشخصی وجود ندارد، از این رو کاتالوگ هر برند، منحصر به هویت سازمانی و بصری آن کسب‌وکار است. پس می‌توان آن را کاملا منعطف دانست که همین موضوع از زیبایی‌های طراحی کاتالوگ است.

نکات اساسی در طراحی کاتالوگ

برای طراحی کاتالوگ به چه اصول اولیه‌ای نیاز خواهید داشت؟ این نکات را به خاطر بسیارید تا صرف‌نظر از نرم‌افزاری که برای طراحی استفاده می‌کنید، کاتالوگی با طراحی اصولی و منحصربه‌فرد داشته باشید.

نکات طراحی کاتالوگ

سازگاری با سبک زندگی مخاطبان

مخاطبین شما، خواسته‌ها و جاه‌طلبی‌های خاص خود را دارند و این ایده‌ها با سبک زندگی آن‌ها تطابق دارد. پس بهتر است شما نیز برای فروش محصولات خود، آن‌ها را با سبک زندگی مخاطبان برند همسو کرده تا نظر آن‌ها را جلب کنید. به این معنا که پیش از شروع طراحی کاتالوگ، باید شناخت کاملی از مخاطبین خود داشته باشید.

هر بخشی از کاتالوگ شامل زبان، تصاویر، جلد و سایر جنبه‌ها باید زمینه یکسانی داشته و بر سبک زندگی مخاطب هدف تاثیرگذار باشد.

سازگاری با نوع مخاطب هدف

کسب‌وکاری که برای آن کاتالوگ طراحی می‌کنید، B2B است یا B2C؟ تبلیغات و ارائه محصول و خدمات برای مصرف‌کننده و فروشنده، دو حوزه کاملا مجزاست. هر یک از آن‌ها قالب و الزامات طراحی منحصربه‌فرد خود را دارند. پس باید بر اساس نوع مخاطب هدف و شناخت قالب مناسب تبلیغات، کار طراحی کاتالوگ خود را شروع کنید.

تاکید بر محصولات

اگر کسب‌وکار تجاری دارید، مطمئن شوید که تمامی جنبه‌های کاتالوگ شما افراد را به خرید تشویق می‌کند. برای اطمینان از این موضوع باید محصول در مرکز تمامی جنبه‌های طراحی کاتالوگ باشد. تصاویر محصول باید کاربردی بوده و توضیحات نیز باید نقش محصول در بهترشدن زندگی مخاطب را به‌روشنی بیان کند. به‌طور خلاصه، محصول شاه است و همه باید به تعریف و تمجید از آن بپردازند.

طراحی کاتالوگ محصولات

چطور می‌توان یک کاتالوگ موفق طراحی کرد؟

قبل از اینکه در موضوع عمیق شوید، این نکته را در نظر داشته باشید که در طراحی کاتالوگ، یک قالب مشخص و ثابتی وجود ندارد؛ یعنی یک نسخه را نمی‌توان در تمامی کاتالوگ‌ها اجرا کرد. ستون‌های طراحی کاتالوگ موفق با چیدمانی خلاقانه، تصاویری تعاملی و سازماندهی مناسب نظر مخاطب را در همان وهله اول به خود جلب می‌کند.

به علاوه، در واقعیت بخش‌های مختلف رویکردهای متفاوتی را می‌طلبند؛ کاتالوگ یک خرده‌فروش وسایل ورزشی با کاتالوگ یک ساعت‌ساز سفارشی تفاوت فاحشی دارد. پس از کجا باید شروع کرد؟ بهتر است به چند روش اساسی برای استفاده از ابزارهای کاربردی در طراحی کاتالوگ اشاره کنیم:

جهت مشاوره کاتالوگ دیجیتال با ما تماس بگیرید. ۰۲۱۸۶۰۴۵۸۱۵

 

طراحی کاتالوگ برای بازار هدف

موفقیت یک کاتالوگ منوط به این است که چقدر در افزایش فروش تاثیر دارد. طراحی کاتالوگ را با مخاطب هدف خود هماهنگ کنید. کاتالوگی که برای جوانان طراحی می‌شود با کاتالوگی برای مخاطب هدف مسن تفاوت دارد. اگر کاتالوگ برند شما برای مخاطبان متفاوتی طراحی می‌شود، احتمالا باید از چندین طرح برای جلب نظر آن‌ها استفاده کنید.

انتخاب اندازه و قالب دلخواه

برای ارائه هر محصول فضای کافی در نظر بگیرید و مطمئن شوید که کاتالوگ برای نمایش تمامی محصولات و جلب نظر مخاطبان به محصولات یا خدمات شاخص اندازه مناسبی دارد. به تعداد صفحات، ساختار و واکنش مخاطبان توجه داشته باشید. برای مثال، تصور کنید که کسب‌وکاری خاص مانند ساخت ساعت‌های سفارشی یا عکاسی نفیس باید طراحی کاتالوگ مینیمال داشته باشد تا بیشترین تمرکز و توجه بر کیفیت و اصالت محصول معطوف شود.

قالب طراحی کاتالوگ

مخاطب باید بر روی صفحات کاتالوگ تامل کرده و داستان پشت آن را درک کند. در کاتالوگ‌های چاپی علاوه بر کیفیت تصاویر، کیفیت کاغذ و چاپ و رنگ آن نیز در نظر مخاطب تاثیرگذار است. در صورتی که از این منظر، کاتالوگ دیجیتال کار را راحت‌تر کرده است.

استفاده از تصاویر باکیفیت

طراحی کاتالوگ باید با استفاده از تصاویر باکیفیت از محصولات و خدمات انجام شود. عکاسی حرفه‌ای با ارائه تصاویری هیجان‌انگیز، فروش را افزایش می‌دهد. پس دقت داشته باشید که برای عکاسی از محصولات، نور و رزولوشن مناسب، مهم‌ترین نکات هستند.

نکات چیدمان طراحی کاتالوگ

نکاتی که در زمینه چیدمان طراحی کاتالوگ تاثیر دارند، عبارتند از:

انتخاب سبک و پالت رنگی

طراحی کاتالوگ برای یک برند پوشاک بهتر است با رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و سفید مایل به زرد انجام شود اما در مقابل، کاتالوگ فروش اسباب‌بازی باید فانتزی و هیجان‌انگیز بوده و با رنگ‌های شاد طراحی شود.

طراحی کاتالوگ با توجه به نوع برند

انتخاب فونت مناسب

  • از یک یا دو گروه فونت استفاده کرده و آن‌ها را به حالت Bold یا Italic به کار ببرید.
  • اگر از فونت‌های سنزسریف در متن پاراگراف‌ها استفاده می‌کنید، برای عنوان فونت سریف در نظر بگیرید.
  • بیشتر از ۲ یا ۳ تایپ‌فیس در یک کاتالوگ استفاده نکنید و مطمئن شوید که در هر ناحیه تنها یک فونت به کار رود.

برجسته‌کردن محصولات جدید و تخفیف‌دار

با ستاره‌دارکردن یا هایلایت‌کردن تصاویر محصولات، نشان دهید که خبر جدیدی در راه است. کاتالوگ شما مخاطبان را به سمت این محصولات یا خدمات جلب کرده و در صورت تخفیف‌داشتن، احتمال فروش بیشتر می‌شود.

حفظ ثبات در طراحی

کاتالوگ روشی عالی برای ارتقای شرکت شماست. مشتریان الگوهای طراحی کاتالوگ، چیدمان و رنگ‌ها را نمادی از هویت شرکت شما می‌دانند.

از متفاوت‌بودن نترسید!

در مرکز توجه قرار بگیرید؛ با استفاده از یک چیدمان متمایز مانند بزرگنمایی عکس محصولات یا متن مربوط به آن، متفاوت از دیگران عمل کنید. البته زیاده‌روی هم نباید کرد یا اینکه چیدمان را بیش از اندازه شلوغ نکنید.

طراحی کاتالوگ خود را به تتراس بسپارید

شما می‌توانید برای طراحی کاتالوگ برند خود چه به‌صورت چاپی و چه به‌صورت کاتالوگ دیجیتال، با کارشناسان ما مشورت کرده و در صورت تمایل و تنها با ارائه بریف کوتاهی از کسب‌وکار خود، صفر تا صد طراحی کاتالوگ خود را به تتراس بسپارید.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.