زمان مطالعه: ۴ دقیقه

استفاده از کاتالوگ چاپی در کسب‌وکارهای آنلاین

در مقاله‌ای از وال‌استریت ژورنال که اتفاقا سروصدای زیادی را نیز به پا کرد، به موضوع استفاده از کاتالوگ چاپی در کسب‌وکارهای مدرنی مانند بونوبوس، ایکیا، اتلتا و اچ‌اند‌ام اشاره می‌شود که دستاوردهای بزرگی را برای صاحبان خود به ارمغان آورده است.
این روزها، بازاریابان دیجیتال، خیلی به کاتالوگ چاپی توجهی نمی‌کنند اما با چنین آماری احتمالا دیگر نتوان نقش آن‌ها را نادیده گرفت. بر اساس گفته گروه تحقیقاتی FGI، مصرف‌کنندگان هنوز هم، سالانه میانگین ۸۵۰ دلار برای خرید کاتالوگ هزینه می‌کنند.

ورق برگشته است!

Restoration Hardware، کسب‌وکاری فعال در زمینه فروش مبلمان، به‌تازگی کاتالوگ ۶۱۶صفحه‌ای خود به مبلغ ۱۵ پوند را برای طرفداران محیط‌زیست و فعالان حوزه سرگرمی فرستاده تا نتایج آن را به‌دقت بررسی کند. جالب اینجاست که این شرکت، رویکرد خود در تولید کاتالوگ‌های حجیم را صرفه‌جویی در تولید ضایعات دانسته و سالانه تنها دو کاتالوگ چاپی را منتشر می‌کند. اما استراتژی کلی کاتالوگ این شرکت به چه صورت است؟

به نظر می‌رسد که Restoration Hardware فقط ۲۰ درصد محصولات خود را در فروشگاه نگه می‌دارد و فروش سایر محصولات از طریق کاتالوگ و وبسایت انجام می‌شود. پس تا حدی می‌توان به این نتیجه رسید که کاتالوگ، نمونه گسترده‌ای از برند و محصولات آن است.

کاتالوگ چاپی مبلمان

آن‌ها به جای ارسال یک ایمیل تبلیغاتی یا تبلیغات پولی به‌ازای هر کلیک بازدیدکنندگان، ده‌ها یا صدها تصویر و شعار فریبنده را در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهند.

کاتالوگ چاپی و فعالیت آنلاین همواره تجربه‌های مجزایی نیستند؛ در واقع کاتالوگ چاپی می‌تواند الهام‌بخش خریداران باشد تا گوشی‌، تبلت یا لپ‌تاپ خود را برداشته و خرید خود را نهایی کنند. گاهی حتی تاثیر این کاتالوگ‌ها از شبکه‌های اجتماعی نیز بیشتر است. در اینجا، کاتالوگ چاپی الهام‌بخش سبک و بستر وب، ابزاری برای خرید سریع و راحت است، بدون نیاز به تکمیل فرم کاغذی یا برقراری هرگونه تماس تلفنی!

اگرچه می‌توان کاتالوگ چاپی را به‌عنوان ابزار ارزشمندی برای تورق و خرید دانست، برخی بر این عقیده‌اند که باید وبسایت‌های خود را نیز به سمت تجربه‌محوربودن و شباهت بیشتر با این مجلات سنتی سوق داد.

بسیاری از ناشران مجلات بسیار سریع به دنیای تبلت‌ها راه پیدا کرده و خود را با آن سازگار کرده‌اند، گاهی دیگر نسخه‌های چاپی از این مجلات وجود ندارد اما شما در کاتالوگ دیجیتال، علاوه بر محتوای معمول از دیدن ویدئوها، مشارکت اجتماعی و تجربه‌ای تعاملی لذت می‌برید.

کاتالوگ دیجیتال

امروزه اکثر مردم از خواندن انواع روزنامه، مجله یا کاتالوگ چاپی دست کشیده‌اند و به نسخه‌های دیجیتال روی آورده‌اند اما با این وجود هنوز هم خیلی از کسب‌وکارها کاتالوگ آنلاینی ندارند.

گاهی در مواجهه با کاتالوگ چاپی، اطلاعات بیشتری از یک محصول را می‌خواهید اما دسترسی به آن ممکن نیست. پس آن را به سطل آشغال انداخته و به‌سراغ تبلت و لپ‌تاپ رفته و با یک جستجوی ساده به اطلاعات آن محصول دست پیدا می‌کنیم.

بازخورد حین خرید

راه‌هایی برای ارزیابی تاثیر کاتالوگ چاپی و هدایت مخاطبین به خرید وجود دارد؛ برای مثال شما می‌توانید در وبسایت خود کادری را قرار دهید تا کد منحصربه‌فرد کاتالوگ خود را در آن وارد کنند یا اگر کسی برای ثبت سفارش تماس می‌گیرد، فروشنده می‌تواند کد پشت کاتالوگ را پرسیده و آن را ثبت کند.

این روش تا ۹۰درصد کارایی دارد. حتی اگر کد یکتای کاتالوگ هم مشخص نباشد، با استفاده از کد عمومی می‌توان گزارش را ثبت کرد. بعضی از شرکت‌ها نیز راه‌هایی برای ارزیابی مخاطب دارند؛ برای مثال با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده، درباره سبک زندگی مصرف‌کنندگان خود اطلاع دارند و با جابه‌جایی آن‌ها، کاتالوگ به آدرس جدید ارسال می‌شود.

کاتالوگ چاپی برند

گروه‌های تجارت الکترونیک نیز می‌توانند با الگوگرفتن از ناشران مجلات در زمینه ارزیابی محتوا استفاده کنند؛ برای مثال اینکه خریداران در چه بخش‌هایی بیشتر مکث می‌کنند یا با چه بخش‌هایی بیشتر درگیر هستند و تعامل دارند و در صورت وجود لینک، کدام یک بازدید بیشتری دارد.

Conde Nast که یکی از ناشران فعال در زمینه رسانه گروهی است، با استفاده از فناوری روز، شناخت بهتری از خوانندگان خود به دست می‌آورد. آن‌ها با استفاده از یک برنامه تحلیلی در کاتالوگ دیجیتال، اطلاعاتی از قبیل میزان بازدید کاتالوگ، اولین بازدید، آخرین بازدید، دستگاه مورداستفاده، زمان بازدید، محصولات بازدیدشده و خریداری‌شده را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهند.

با این کار می‌توان چرخه کلی مشارکت را سنجید و در نهایت آن را بر اساس رفتار مشهود و ضبط‌شده بهینه کرد.

باز هم باید تاکید کرد که همه برندها و افراد از مزایای کاتالوگ چاپی آگاه نبوده و از آن استفاده نمی‌کنند. بسیاری از برندها فقط کاتالوگ آنلاین را به کار می‌برند که شرکت‌های فشن و مد به آن‌ها «لوک‌بوک» یا کاتالوگ دیجیتال می‌گویند.

در حال حاضر با تحلیل هر دو نوع کاتالوگ چاپی و آنلاین، به این نتیجه رسیده‌ایم که هر دو تاثیر شگرفی در موفقیت کسب‌وکارها داشته‌اند.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.