زمان مطالعه: ۵ دقیقه

عکاسی، مهم ‌ترین عنصر کمپین‌ های تبلیغاتی به شمار می ‌رود و در نمود بیلبوردها، مجلات، پوسترها و تیزرها، نقشی حیاتی ایفا می کند. ممکن است کپی‌ رایترها ساعت‌ ها صرفِ یک عنوان یا کپی چشمگیر برای شرحِ مزایای یک محصول کنند؛ اما در نهایت، این عکس است که باید مخاطب را به سوی خود جذب کند.
قدرتِ تصویر باعث می ‌شود که مخاطب، ورق زدن مجله را برای لحظه‌ ای متوقف و به عکس نگاه کند؛ به عبارتی، آخرین چیزی که مخاطب پس از ورق زدن مجله به خاطر می ‌سپارد، همان عکس است. همین قدرت باعث می ‌شود به بیلبورد نگاهی بیندازید یا بروشور را بردارید و آن را ورق بزنید.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

وقتی به یک تبلیغ نگاه می‌کنید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند چیست؟ آیا در وهله‌ی اول، به حرف‌ها و نوشته‌ها نگاه می‌کنید؟ قطعا نه!اگر شما مثل عموم مردم باشید، اولین چیزی که توجه شما را در یک آگهی تبلیغاتی به خود جلب می‌کند، تصویر و عکس موجود در آگهی خواهد بود. بیشتر اوقات یک عکس، سرنوشت آگهی تبلیغاتی را تعیین می‌کند و افراد با توجه به کیفیت و قابل توجه بودن تصویر، به سایر اجزاء تبلیغ نگاه و توجه می‌کنند.استفاده از جنبه‌های گرافیکی مانند عکس در تبلیغات، باعث بالا رفتن شانس آگهی برای دیده شدن توسط مخاطب می‌شود. عکس تبلیغاتی ، به معنای گرفتن عکس از یک محصول یا خدمات به منظور معرفی و تبلیغ آن است.البته عکس تبلیغاتی ، نباید تنها با کیفیت و فریبنده باشد ؛ بلکه باید چشم‌نواز، سرگرم کننده و جذاب نیز باشد. یک عکس تبلیغاتی نباید فقط توجه مشتری را جلب کند، بلکه باید بتواند مشتری را متقاعد کند که به این خدمات یا کالا نیاز دارد!تنها چند روش محدود برای برداشت یک عکس تبلیغی مناسب وجود دارد. عکس تبلیغاتی از کالاها را می‌توان در حین استفاده و کاربرد آنها و یا بر روی یک زمینه خالی و سیاه برداشت. برای اضافه کردن جذابیت بصری و تحریک حس کنجکاوی مخاطب، ممکن است محصول را در یک موقعیت یا مکان غیر معمول نمایش دهیم.عکاسی از خدمات نسبت به عکاسی از محصول، مقداری چالشی‌تر اما شدنی است! یک روش ساده این است که در تصویر، زندگی عادی بدون آن خدمات خاص را نشان دهید. مبالغه کردن هم یکی دیگر از راه‌های گرفتن عکس تبلیغاتی از خدمات است.عکس‌های تبلیغاتی ، عموما به منظور چاپ گرفته می‌شوند، به عنوان مثال، چاپ در روزنامه یا چاپ یک مجله تبلیغاتی، هرچند در فضای مجازی یا تلویزیون و مانند آن هم، از عکس تبلیغاتی استفاده می‌شود.

عکاسی تبلیغاتی

سبک‌های عکاسی تبلیغاتی

توریسم

عکاسی توریسم

لایف-استایل

عکاسی لایف استایل

غذا

عکاسی غذا

فشن

عکاسی مد و فشن

محصول

عکاسی محصول

معماری

عکاسی معماری

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

ترکیب بندی (Composition)

ترکیب بندی (Composition): ترکیب بندی، یعنی استفاده از خطوط، الگوها، اشکال و فضا، به گونه‌ ای که آن‌ ها را به شکلی تاثیرگذار به یکدیگر مرتبط سازد؛ همچنین، توانایی نمایشِ موضوع یا تصویر، به قدرتمندترین، سازنده ترین و اثرگذارترین شکل ممکن است. ترکیب بندی به اندازۀ همۀ ابعادِ تکنیکی عکاسی اهمیت دارد. هر عکاس، سبکِ خاص خودش را دارد؛ اما کارِ عکاس، خلقِ یک ترکیب بندیِ کامل و بی ‌نقص است که تکنیک های آن را می ‌توان از طریق تمرین فراوان آموخت. البته برای این تکنیک در عکاسی، هیچ قانونی وجود ندارد و عکاس در انتخابِ راهِ انتقالِ پیامش آزاد است و می ‌تواند خلاقانه عمل کند؛ اما برخی از ابزارهای ترکیب بندی به خلقِ عکسی کامل و اثرگذار کمک می ‌کند. در عکاسی تبلیغاتی، نمایشِ نام محصول، اهمیت ویژه‌ ای دارد و گاه، اهمیتِ آن از اهمیتِ خودِ محصول هم بیشتر می ‌شود. ترکیب بندی (composition)، به نمایشِ بهترِ نام محصول بسیار کمک می ‌کند.

ترکیب بندی
عمق میدان

عمق میدان (Depth offield)

یکی از مهم ‌ترین جنبه‌ های عکاسی تبلیغاتی به شمار می ‌رود. شناختِ موضوع، انتظاراتِ مشتری و هدفِ عکس، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ از این رو، عکاس باید بتواند عمقِ میدان را طبق میلش تغییر دهد تا بتواند موضوع مورد نظر را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. اگر عکاس بخواهد به کلِ تصویر تاکید کند، به عمیق میدان بیشتری نیاز دارد.

سایه ها

استفاده صحیح از سایه (shadow)

گاهی عکاسی تبلیغاتی بدون سایه بسیار اثرگذارتر است. عکس بدون سایه، بسیار شارپ ‌تر و واضح‌ تر است؛ اما هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از سایه در عکس‌ های تبلیغاتی وجود ندارد. گاهی سایه‌ می ‌تواند یکی از کامل ‌ترین ابزارهای ترکیب‌ بندی باشد. عکاس باید هدفش را بشناسد و از سایه‌ ها به بهترین نحو استفاده کند.

مشاوره رایگان

به راحتی و تنها با چند کلیک ساده وب‌سایت، اپلیکیشن و هر خدمتی که از ما می خواهید را انتخاب کنید.