زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کاتالوگ هوشمند

در دنیای دیجیتال این روزها، داشتن کاتالوگ یک ضرورت به حساب می‌آید اما اینکه تصمیم بگیرید از چه نوع کاتالوگی برای برند خود استفاده کنید، به شناخت شما از صنعت و مخاطب هدف بستگی دارد. از طرفی زنده‌ماندن در میان انبوه تبلیغات و برندهایی که هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، به قدم‌برداشتن در مسیر تکنولوژی و همگام‌شدن با ابزارهایِ روز نیاز دارد.

در این راه، کاتالوگ هوشمند یکی از بهترین ابزارهایی است که با پیشرفت فناوری و گسترش اینترنت در زندگی روزمره، قالب اصلی کاتالوگ‌های قدیمی را حفظ کرده اما با استفاده از امکانات روز، دسترسی مخاطب را ساده‌تر و نیاز بیشتری از مخاطبان را برطرف می‌کند.

اگر مایل به ارتقای کسب‌وکار خود هستید و می‌خواهید درباره ماهیت کاتالوگ هوشمند، انواع و مزایای آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این مطلب همراه ما باشید.

کاتالوگ هوشمند چیست؟

اسمارت کاتالوگ یا کاتالوگ هوشمند که نقل مجالس بازاریابی این روزهاست را می‌توان کاتالوگی تعاملی دانست که تا حد زیادی ایرادات و نواقص نسخه‌های پیشین خود را رفع کرده است. از سال‌ها پیش، کسب‌وکارها برای معرفی خود و تبلیغ محصولات از کاتالوگ چاپی استفاده می‌کردند اما به‌دلیل محدودیت‌های تیراژ و چاپ، می‌توانستند کاتالوگ را به دست تعداد محدودی از مخاطبان خود برسانند.

برخی از برندها هنوز هم از کاتالوگ چاپی استفاده می‌کنند یا در کنار کاتالوگ هوشمند خود، کاتالوگ چاپی نیز ارائه می‌دهند. چون عقیده دارند که بعضی از مخاطبان آن‌ها، به روش‌‌های قدیمی عادت کرده و از حسِ لمسِ کاتالوگ، ارتباط بهتری با برند برقرار می‌کنند. این مسئله را نمی‌توان انکار کرد!

پس درس زندگی؛ همیشه شناکردن در مسیر دیگران، لزوما شما را به هدف نمی‌رساند. مخاطب را دستِ‌کم نگیرید.

اما اگر مخاطب شما غرق در دنیای کامپیوترها و فضای مجازی باشد، خریدهای خود را بیشتر آنلاین انجام دهد، آن وقت چاره چیست؟ در اینجاست که کاتالوگ هوشمند، نقش اصلی را ایفا خواهد کرد. برای کارایی بیشتر و انطباق با نیازهای گوناگون،کاتالوگ هوشمند را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:

۱. کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال یا کاتالوگ آنلاین، یکی از کاربردی‌ترین و متداول‌ترین انواع کاتالوگ هوشمند که حتی گاهی به‌عنوان معادل آن استفاده می‌شود، جدیدترین نسخه کاتالوگ‌های تعاملی است. درواقع فلیپ‌بوک HTML5ای است که با استفاده از عناصر بصری مختلف مانند تصاویر باکیفیت و حرفه‌ای، ویدئو، گیف و لینک‌های مستقیم، مشارکت حداکثری مخاطبان را جلب می‌کند.

کاتالوگ هوشمند دیجیتال

شما می‌توانید کاتالوگ دیجیتال را در وبسایت خود بارگذاری کرده تا به‌راحتی دردسترس مخاطبان قرار گیرد یا با ارسال یک لینک در ایمیل معرفی یا خوش‌آمدگویی، قلاب اول را حرفه‌ای پرتاب کنید.

۲. کاتالوگ PDF

کاتالوگ هوشمند PDF نسخه ساده‌تری نسبت به کاتالوگ دیجیتال است اما تا حدودی مزایای آن را نیز به‌همراه دارد. برای استفاده از کاتالوگ PDF نیاز نیست که همیشه آنلاین باشید، می‌توان آن را یک‌بار دانلود و در زمان مناسب به‌صورت آفلاین مشاهده کرد. البته برای کارآیی بیشتر، بهتر است که همیشه به‌روزترین نسخه را در اختیار داشته باشید.

در این نوع کاتالوگ هوشمند، امکان استفاده از تصاویر و لینک‌های مستقیم وجود دارد اما مانند کاتالوگ دیجیتال، نمی‌توان ویدئو، پاپ‌آپ یا گیف به کار برد.

در صورتی که ابهامات یا سوالاتی در این‌باره دارید یا می‌خواهید برای طراحی کاتالوگ هوشمند با افراد متخصص مشورت کنید، کافیست با کارشناسان تتراس در تماس باشید.

ویژگی‌های کاتالوگ هوشمند

    • کاتالوگ هوشمند را نیز مانند هر کاتالوگ دیگری می‌توان نظر و سلیقه مخاطب طراحی کرد. البته با وجود قالب‌های آماده کاتالوگ هوشمند، کار طراحی آسان‌تر می‌شود اما برای این کار بهتر است از عناصر هویت بصری برند کمک گرفت تا نتیجه نهایی برای برند شما منحصربه‌فرد باشد.
    • امکان استفاده از عناصر بصری، مانند لوگو، لوگوموشن در نسخه دیجیتال آن یا ویدئوی معرفی در ابتدای کاتالوگ، کاتالوگ هوشمند را به ابزاری برای آگاهی‌سازی درباره برند و نشان‌دادن وجهه انسانی آن تبدیل می‌کند.
    • این نوع کاتالوگ معمولا سازگار با دستگاه‌های مختلف ساخته می‌شود (Responsive) که مخاطب با هر نوع وسیله الکترونیکی، مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلبت یا گوشی، به‌راحتی بتواند به کاتالوگ محصولات شما دسترسی داشته باشد.

سازگاری کاتالوگ هوشمند

    • جدول محتوایی کاتالوگ هوشمند، امکان دسترسی مستقیم و سریع به صفحات مختلف را فراهم می‌کند. پس دیگر نیاز نیست که بابت حجم یا تعداد صفحات زیاد آن نگران باشید که برای مخاطب خسته‌کننده به نظر برسد.
    • بعضی از کاتالوگ‌های دیجیتال را می‌توان تجزیه‌وتحلیل کرد؛ با اتصال به ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس، رفتار مخاطب قابل‌بررسی است و از این طریق می‌توان کاتالوگ را بهبود بخشید. با استفاده از نمودارهای حرارتی، مسیر حرکت مخاطب و مکان و زمان مکث آن در موضوعی خاص مشخص می‌شود.

آنالیز کاتالوگ هوشمند

مزایای کاتالوگ هوشمند

در وصف مزایای کاتالوگ هوشمند، ساعت‌ها می‌توان حرف زد که تمام آن‌ها به جذب مخاطب و فروش بیشتر ختم می‌شوند.

شما با استفاده از کاتالوگ هوشمند به طیف وسیع‌تری از مخاطبان دسترسی خواهید داشت؛ به‌نوعی می‌توانید برند خود را با دنیا به اشتراک بگذارید، آن هم بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای!

این نوع کاتالوگ را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت به دیگران معرفی کرد یا در بازاریابی ایمیلی، در قالب یک لینک، کاتالوگ را به دست مخاطبان رساند. اتفاقا، افراد زیادی از فایل‌های ضمیمه‌شده ایمیل‌ها استقبال نمی‌کنند، چون تجربه بدافزارها و ویروس‌های کامپیوتری را داشته‌اند اما یک لینک، خیال آن‌ها را تا حد زیادی راحت می‌کند.

بزرگ‌ترین تفاوت کاتالوگ هوشمند با کاتالوگ چاپی و سنتی، بحث هزینه است؛ شما برای چاپ و توزیع تعداد محدودی کاتالوگ چاپی باید بودجه قابل‌توجهی را در نظر بگیرید و اگر در این میان، اشتباهی رخ دهد و کاتالوگ نیاز به اصلاحیه داشته باشد، شاید چاپ مجدد اصلا منطقی و به‌صرفه نباشد. هزینه توزیع را نیز نمی‌توان نادیده گرفت اما در کاتالوگ هوشمند، اصلاحیه‌های نامحدود و به‌روزرسانی‌های متعدد، فقط به‌صورت کامپیوتری انجام می‌شود و به‌راحتی می‌توان آن را جایگزین نسخه قبلی کرد و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست!

در نتیجه شما همیشه با به‌روزترین محصولات و قیمت‌های با مخاطبان در ارتباط خواهید بود.

با استفاده از عناصر تعاملی می‌توان راحت‌تر نظر و مشارکت مخاطب را جلب کرد. حتی با لینک‌دهی به وبسایت، فرایند خرید برای مشتری ساده‌تر شده و امکان فروش شما نیز افزایش پیدا می‌کند. به‌علاوه هدایت مخاطب به وبسایت، باعث جذب ترافیک شده و جایگاه شما را در صفحات جستجو بالاتر می‌برد.

گروه مارکتینگ و بازاریابی نیز با استفاده از کاتالوگ هوشمند، راحت‌تر می‌توانند برند و محصولات را به دیگران معرفی کرده و در نظر مخاطب وجهه حرفه‌ای‌تری از برند نمایش داده می‌شود.

بازاریابی کاتالوگ هوشمند

اینکه کاتالوگ محصولات شما همیشه و همه‌جا، به‌صورت ۲۴ساعته در دسترس مخاطب باشد، شانس شما برای ماندگاری در ذهن آن‌ها و در نتیجه فروش بیشتر را افزایش می‌دهد. فقط کافیست مخاطب خود را به‌درستی شناخته و از این فرصت به‌خوبی استفاده کنید.

اگر شما هم به این نتیجه رسیدید که کاتالوگ هوشمند یک ابزار ضروری برای پیشی‌گرفتن شما از رقباست، می‌توانید طراحی کاتالوگ خود را به تتراس بسپارید. فقط به این نتکته توجه داشته باشید که برای نمایش کاتالوگ هوشمند باید از بستر اینترنت استفاده کنید؛ در صورتی که وبسایتی برای ارائه آن ندارید، می‌توانید از هاست تتراس برای این کار استفاده کنید و لینک آن را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.