زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به آخرین خرید خود فکر کنید. چه محصولی را با چه طراحی بسته بندی خریداری کردید و چه چیز باعث شد تا آن محصول را از آن برند خاص انتخاب کنید؟ آیا چیزی شما را برای خرید محصول مد نظرتان در همان لحظه ترغیب کرد یا از قبل به آن نیاز داشتید؟ حالا که دارید به این موضوع فکر می کنید، احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که بی شک طراحی بسته بندی محصول در خرید شما بی تاثیر نبوده. البته درست است که شاید به آن شامپو نیاز داشتید و اینکه قبل از انتخاب خود سعی کردید از رایحه خوب آن مطمئن شوید. اما چرا ناخودآگاه اول به سراغ آن شامپوی جذاب می‌روید؟
پاسخ به قدری ساده‌ست که گاهی به آن اعتنا نمی‌شود. شما ناخودآگاه جذب آن محصول شده‌اید چون طراحی و ساختار آن حتی برای لحظه ای کوتاه به شما احساس خوب و خوشایدی داده است. شاید تا ۱۰۰ سال پیش کسی بسته بندی را چیزی جز ابزار نگه داری و محافظت از کالا نمی‌دید اما امروزه هدف از پکیجینگ بسیار فراتر از آن است.
در نهایت یک طراحی جذاب و خلاق است که همیشه محصول را به فروش می‌رساند. اما هدف از طراحی بسته بندی یا همان پکیجینگ فقط گذاشتن لوگو در طرح و یا حتی ایجاد المان های مختلف برای آن نیست. بسته بندی شما چیزی است که جلب توجه می‌کند، پیامی را رسانده و حس و حال خاصی را به مخاطب القا می‌کند.
بسته بندی نوعی برندسازی است و متمایز کردن آن میان موجی از رقبا در قفسه فروشگاه کار آسانی نیست. استایل طراحی محصولتان، هویت بصری برند شماست و تلاش شما برای نشان دادن این هویت به بهترین شکل ممکن، در رشد برندتان نقش بسیار موثری خواهد داشت. برای همین این مقاله قصد دارد راهنما و آموزشی جامع جهت داشتن یک طراحی بسته بندی موفق در فروش باشد.

ضرورت داشتن یک بسته بندی حرفه ای

به یاد ماندنی

ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی

شما می توانید در وب سایتتان خود را به دیگران معرفی کنید و محصولات تولیدی خود را به فروش برسانید و با تبلیغات درست و ارائه محصول با کیفیت، اعتماد مشتریان را جلب کنید و به دنبال آن صاحب اعتبار شوید.

تمایز از رقبا

متمایز کردن شما از رقبا

شما می توانید در سایت خود با تمامی مخاطبانتان در ارتباط باشید. حرف‌ها و درخواست‌هایشان را بشنوید و مشکلاتشان را برطرف کنید، از ایده ها و پیشنهادات آنها برای رشد در کسب و کار خود استفاده کنید

محافظت

محافظت از محصول شما

 اگر شما با یک دیدگاه درست، یک وب سایت برای خود ایجاد کنید تقریباً می توان گفت خیلی از هزینه‌های اضافی را حذف کرده اید و می توانید از این پس انداز سرمایه، در گسترش کار خود استفاده کنید.

مراحل طراحی بسته بندی

تایید نهایی
بررسی، نقد و تایید نهایی
xvhpd fsji fknd
رسم طرح کلی بسته بندی
جمع آوری اطلاعات
بررسی و جمع آوری اطلاعات
برنامه ریزی
برنامه ریزی و نقشه کشی
مفهوم
مفهوم طراحی بسته بندی

این مرحلهِ سرنوشت ساز هنگام پروسه طراحی بسته بندی اتفاق می‌افتد. زمانی که اولین طرح بندی شما به تمام رسید، طراح باید آن را با تمام تیم خود به اشتراک گذاشته و در مقابل از آنها فیدبک بخواهد. تیم طراح در اینجا با مطرح کردن پیشنهادات و ایده ها خودشان راه‌حل هایی جدید یا بهتر برای بهبود طرح و محتوای بسته بندی پیدا می‌کنند.
وقتی که این همفکری به یک نتیجه مشخص رسید، طراحان مجددا اعمال تغییرات‌ در روی طرح پروژه را شروع می‌کنند. این فرایند شاید تا چند مرحله تکرار شود تا در نهایت به یک خروجی مطلوب برای تیم و البته مشتری برسد. بسته به تعداد تغییرات جزئی و کلی در طراحی جعبه بسته بندی، این مرحله ممکن است تا چند روز به طول می‌انجامد و پس از تایید کارفرما، مراحل چاپ و بسته بندی شروع می‌شود.

طبق نمونه اولیه طرح، تحقیقات انجام شده کسب و کار مشتری و اهداف بسته بندی، طراح شروع به نهایی سازی طرح خود می‌کند. در این مرحله در حالی که طراحان روی تولید، بهبود و تقویت ظاهر بسته بندی کار می‌کنند، تولید کنندگان محتوا و حتی کپی رایتر ها (تبلیغ نویس‌ها) با محتوای متنی بسته بندی سر و کار دارند.
بخش بسیار زیادی از این مرحله عملی و اجرایی است. اینجاست که طراح با بکارگیری دریافته ها و آموخته های خود از مراحل قبل، دست به کار شده و با کمک تیمش ایده خود را از طراحی بسته بندی محصول شما به طور کامل رسم می‌کند.
در اینجا موارد جزئی بسته بندی شامل بارکدها، آدرس شرکت، لوگوی برند، محتوا و ظاهر بسته بندی تولید شده و جای خود در طرح کلی بسته بندی پیدا میکنند. پس از اولین طرح بندی، زمان ورود به مرحله ای می‌رسد که گاها دست کم و یا حتی نادیده گرفته می‌شود.

با فرا رسیدن مرحله تحقیقاتی پروسه؛ طراح قبل از ورود به جزئیات، شروع به شرح استراتژی طراحی بسته بندی محصول شما می‌کند. بسته به محصول، بازار هدف، اهداف مشخص شده در مرحله مفهوم طراحی بسته بندی، طراح با کمک تیم خود نگاهی دقیق‌تر به موارد زیر خواهد داشت:

۱) تحقیق روی مشتری

۲) تحقیق روی بازار

۳) نمونه اولیه طرح بسته بندی

اگر میخواهید روند طراحی شما از صفر شروع شود، تحقیق رو مشتری در اینجا راه‌حل شماست. طراح با شناخت بهتر مخاطب برند می‌تواند به درک خوبی از خواسته و نیاز او برسد.در تحقیق روی بازار نیز، طراحی بسته بندی شما با بسته بندی سرسخت‌ترین رقبایتان در همان حوزه مقایسه می‌شود. تحقیقات مربوط به طراحی بسته بندی شما نه تنها شامل بررسی رقبا و محصولاتش بوده بلکه به سمت آنالیز دقیق هویت، بسته بندی و بازار کنونی خود برند می‌رود. هدف از این همه بررسی و آنالیز، ساخت یک نمونه و طرح اولیه از ایده و ساختار بسته بندی است. این نمونه بعنوان قالب بسته بندی عمل کرده و نه تنها طراح بلکه خیال شما را از چیدمان درست طراحی روی بسته بندی راحت می کند.
نمونه طرح اولیه بسته بندی یا Dieline (در ضمن “دای لاین” نام یک سایت معتبر در حوزه طراحی بسته بندی است که برخی از نمونه کارهای ما نیز در اون منتشر شده) را می توان بعنوان یک طرح نمونه دو بعدی توصیف کرد که برای بسته بندی درست و اصولی یک نیاز است. هرچند در این نمونه نیازی به نشان دادن اطلاعات جزئی مثل لوگوی برند، طرح های هنری و… نیست.
در عوض این نمونه اولیه باید شامل رنگ‌ها، نام محصول، نیازهای قانونی و دیگر موارد مهم بسته بندی باشد. معمولا قبل از ساخت طرح نهایی چندین آزمون و خطا و پیش طرح برای رسیدن به یک خروجی رضایت بخش رسم می‌شود.

این مرحله نقشه راه و نقطه های عطفی شما را مشخص کرده و همینطور بودجه پروژه را در هر قدم تعیین می‌کند. قبل از شروع هرچیز داشتن یک نقشه راه (Roadmap) به شما اجازه میدهد تا بدون خرج و هزینه های اضافه، بودجه تمام مراحل بعدی را محاسبه و پیش بینی کنید. برای همین همفکری تیمی در اینجا نیز برای تولید یک نقشه راه بسیار مهم است.

در این قسمت تیم طراحی محصول باید از خود چنین سوالاتی بپرسند:

۱) با توجه به چالش‌های رو به روی تیم آیا می توانیم پروژه را در زمان مقرر شده تحویل دهیم؟

۲) آیا بودجه درنظر گرفته شده برای آن کافی است؟

۳) آیا این طرح پیشنهادی واقعا مشکلات شناسایی شده را برطرف می‌کند؟

علاوه بر این موضوع؛ برنامه ریزی برای طراحی بسته بندی به طراح برای تکمیل به موقع پروژه کمک میکند. وقتی هم که نقشه راه، مختص بسته بندی محصول شما طرح شود، این پروسه تقریبا از بخش تئوری خارج می‌شود.

بهترین راه شروع طراحی یک جعبه خلاق چیست؟ اولین قدم در طراحی هر بسته بندی درک مفهوم پشت آن است. این مفهوم معمولا با یک یا چند مشکل مطرح شده شروع می‌شود. در این قسمت باید نگاهی عمیق به تمامی جنبه های بسته بندی داشت و تمامی ناحیه هایی که نیاز به بهبود و پیشرفت دارند را شناسایی کرد. توجه داشته باشید که نقش این مرحله و اجرای آن سرنوشت بسته بندی را تعیین می‌کند.تغییر کل طراحی یک محصول و یا ریدیزاین آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال:

محصول شما جدید یا متفاوت شده است.

۱) به دنبال یک طراحی بسته بندی جذاب هستید تا فروش محصول کنونی خود را افزایش دهید.

۲) به دلایلی می‌خواهید به محتوای بسته بندی چیزی اضافه یا حذف کنید.

۳) شاید بخواهید سایز بسته بندی را برای کاهش هزینه های حمل و نقل کوچک کنید.

۴) برای بازارهای مختلف به بسته بندی هایی شخصی سازی شده و منطبق با همان بازار نیاز دارید.

با اینکه دلایل‌تان شاید متفاوت باشد، شما می‌توانید بدون سرپیچی از استانداردهای خود در بسته بندی‌تان، یک خروجی قابل پیش بینی و مطلوب داشته باشید. از این گذشته اگر از صفر به یک بسته بندی جدید نیاز دارید، شاید بخواهید مواردی همچون بازار هدف، سایز بسته بندی، الزامات قانونی و… را برای خود معین کنید.
پس از اینکه برای مشکلات مطرح شده، چندین راه‌حل ممکن پیدا شد، طراح بهتر است آن را برای اعضای تیم طراحی خود شرح داده و آنها را درگیر ماجرا کند. فراموش نکنید که تنها با یک همفکری تیمیِ درست می توان به درک و برداشت یکسان و در عین حال بی نقص از پیام بسته بندی رسید. زمانی که ترسیم اولین مرحله به پایان رسید، طراح خود را برای مرحله بعدی آماده می‌کند تا ایده‌ ها و بحث هایی که تا کنون پیش کشیده شد را در یک چارچوب منظم جای دهد.

مشاوره رایگان

به راحتی و تنها با چند کلیک ساده وب‌سایت، اپلیکیشن و هر خدمتی که از ما می خواهید را انتخاب کنید.