زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
اپلیکیشن

فهرست محتوا

طراحی اپلیکیشن‌ و

وب اپلیکیشن

پاسخ‌گوی دغدغه‌های مختلف زندگی

تفاوت وب اپلیکیشن و موبایل اپلیکیشن

یکی از جلوه‌های بازاریابی دیجیتال طراحی وب اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل است. با وجود اینکه هر دو ممکن است مرزهای مشترکی داشته باشند، اما بسیار متفاوت هستند.
وب اپلیکشن‌ها با مرورگرهای اینترنت قابل دسترسی هستند و با انواع وسایل از قبیل لپتاپ، گوشی همراه، تبلت و یا هر وسیله‌ی دیگری که به اینترنت وصل شود، قابل مشاهده هستند. کاربرد وب اپلیکیشن‌ها بسیار متنوع است. برای نمونه می‌توان به قابلیت سفارش غذا، خرید بلیط سینما، رزرو هتل و یا شرکت در یک مزایده آنلاین اشاره کرد.
این در حالی است که اپلیکشن‌های موبایل در یک پلتفرم خاص مانند ios که یک سیستم عامل ساخت شرکت اپل است، یا سیستم عامل اندروید طراحی شده‌اند. برای نمونه می‌توان به اینستاگرام، لینکدن، اسنپ یا بازی Angry birds اشاره کرد. همچنین برخی از اپلیکیشن‌های موبایل به صورت آفلاین نیز قابل دسترسی هستند و مثل وب اپلیکیشن‌ها وابسته به اینترنت نیستند.

 اپلیکیشن‌ موبایل

محبوبیت بالای گوشی‌های هوشمند و پوشش دادن تمامی نیازهای کاربران دلیلی مناسبی برای سرمایه‌گذاری صاحبان کسب‌وکار برای طراحی اپلیکیشن موبایل است. موبایل اپلیکیشن‌ها کاربردی اختصاصی در ابعادی کوچک ارائه می‌دهند و همین جزئی شدن کارکرد همان چیزی است که باب میل استفاده‌کنندگان موبایل است.
تتراس با تیم متخصص و طراح حرفه‌ای با توجه به نیازسنجی درستی که برای شناخت کارکردهای دقیق انجام می‌شود ارائه‌کننده انواع اپلیکیشن برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. در ادامه به دو دسته‌بندی رایج برای اپلیکیشن‌های موبایل اشاره می‌کنیم.

دسته بندی اپلیکیشن‌های موبایل

دسته‌بندی اپلیکیشن‌های موبایل اگر برحسب کارکرد صورت بگیرد، می‌تواند به انواع اپلیکیشن‌های سبک زندگی (رژیم غذایی، سلامتی و تناسب اندام)، بازی و سرگرمی (آمیرزا، شطرنج)، اپ‌های کاربردی (تقویم، استاپ‌واچ‌ها، ریمایندر‌ها)، اپ‌های شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، اسنپ‌چت، تلگرام)، اپ‌های اخبار (لینکدن پلاس، فلیپ‌بورد، گوگل نیوز) و در نهایت اپ‌های افزایش بهره‌وری (Office WPS، samsung note) اشاره کرد.

همچنین می‌توان اپلیکیشن‌های موبایل را در نگاهی کلی و از جهت نحوه و شکل طراحی به سه دسته تقسیم کرد. دسته‌ی اول اپ نیتیو اپلیکیشن‌هایی را شامل می‌شود ‌که مخصوص سیستم خاصی از موبایل، اندروید و ios طراحی شده است. دسته‌ی دوم وب اپ ها هستند که معمولا برای اجرا شدن به browser نیاز دارند و عموما با CSS، Javascript، Html۵ طراحی می‌شوند. دسته‌ی آخر هیبرید اپ ها هستند که مثل دسته وب اپ ها با CSS، Javascript، Html۵ طراحی می‌شوند اما در شکل و قالب نیتیو اپ ارائه می‌شوند. مزیت این دسته از اپ‌ها این است که به سرعت و به آسانی طراحی می‌شوند.

تقسیم‌بندی اپلیکیشن‌ها از نظر کارکرد هم می‌تواند متناسب با مواردی باشد که در بالا به آن اشاره شد و هم می‌تواند به روش‌های متنوع دیگر اپلیکیشن‌ها را از جهت کارکرد به دسته‌های گوناگون تقسیم‌بندی کرد‌. می‌توان به ۶ دسته اپلیکشن‌های خدماتی، سلامت‌محور، خبری، فروشگاهی، املاک و آموزشی نیز اشاره کرد‌:

خدماتی

خدماتی

ارائه خدمات در قالب اپلیکیشن هم هزینه کمتری برای صاحبان کسب‌وکار دارد و هم با سرعت بیشتری جذب مشتری صورت می‌گیرد. برای نمونه می‌توان به اپلیکیشن‌های خدماتی نظافت خانه و محل کار اشاره کرد‌.

سلامت

سلامت

اپلیکیشن‌های سلامت‌محور هم در درمان انواع بیماری‌ها برای بیماران خدماتی ارائه می‌کند و هم انواع اپلیکیشن‌های ورزشی، ارائه کننده رژیم‌های لاغری، اپلیکیشن‌های راه‌گشا در برآورد ضربان قلب و غیره را شامل می‌شود. 

خبری

خبری

اپلیکیشن‌های خبری هم‌راستا با سایر رسانه‌های خبری جایگزین انواع مختلف اخبار را با طبقه‌بندی‌های دلخواه ارائه می‌کند. برای نمونه می‌توان به اپلیکیشن فلیپ‌بورد اشاره کرد.

اپلیکیشن تتراس
فروشگاهی

فروشگاهی

خرید محصولات از طریق اپ‌های گوشی همراه بسیار آسان و سریع صورت می‌گیرد. از این رو بیشتر فروشگاه‌های معتبر در کنار ارائه محصولات به روش‌های مختلف، طراحی اپلیکیشن موبایل را هم در برنامه کاری خود قرار می‌دهند‌. برای نمونه می‌توان به اپلیکیشن‌هایی از قبیل ASDA، eBay، Aliexpress و غیره اشاره کرد.

املاک

املاک

سفارش ملک دلخواه نه مثل روش‌های سنتی تنها با مراجعه حضوری بلکه از طریق اپلیکیشن‌های موبایل نیز آسان شده است. برای نمونه می‌توان به اپلیکیشن املاک کیلید و یا اپلیکیشن اندروید هیرا اشاره کرد.

آموزشی

آموزشی

از انواع مختلف اپلیکیشن‌های آموزشی پس از دوران کرونا استقبال بیشتری به عمل آمد‌. گسترده این اپلیکیشن‌ها هم ممکن است بازی‌های تقویت ذهن، تقویت حافظه را شامل شود و هم اپلیکیشن‌های کمک آموزشی و یا آموزش زبان‌های خارجی را در بر بگیرد. برای نمونه می‌توان به اپلیکیشن Duolingo و یا BBC learning English اشاره کرد‌.

مزایای طراحی اپلیکیشن موبایل

وفاداری

افزایش وفاداری مشتری

ارتباط

ارتباط آسان کاربران

بازارهای جدید

فتح بازارهای جدید

افلاین

ارائه خدمات افلاین

در دسترس

همیشه در دسترس بودن

کاهش هزینه

کاهش هزینه تبلیغات

با توجه به دسته‌بندی‌ای که در بالا برای اپ موبایل ارائه کردیم می‌توان به ضرورت بهره گرفتن از اپ‌ها با توجه به انواع کاربرد اشاره کرد. کمتر حوزه‌ای از زندگی است که از نگاه تیزبین طراحان اپ جا مانده باشد و با استفاده از ‌اپ‌ها می‌توان پاسخ‌گوی نیازها و دغدغه‌های مختلف زندگی کاربران بود.

از طرف دیگر مدت زمانی که افراد در طی روز از گوشی همراه خود استفاده می‌کنند رو به افزایش است. گوشی‌های همراه در همه‌جا و زمانی همراه ما هستند و همین در دست بودن باعث می‌شود استقبال زیادی از اپ‌های مختلف صورت بگیرد.

با توجه به دو مورد بالا کسب‌وکارهایی که به دنبال بیشترین سودآوری هستند با هدف قرار دادن وجوه مختلف زندگی روزمره افراد می‌توانند اپ‌ موبایل طراحی کنند.

شرکت تتراس با طی مراحل پنجگانه‌ زیر در تلاش است که متناسب با نیاز کارفرما موبایل اپ دلخواه را طراحی کند.

مراحل ساخت اپلیکیشن‌های موبایل

آنچه در این مرحله اهمیت دارد پرورش ایده است. لازم است که به صورت دقیق و جزئی کارفرما طرح اولیه را مشخص کند. در این مرحله از خود درباره چرایی کار بپرسید و سعی کنید نیازهایی که در پی طراحی اپ موبایل می‌خواهید برطرف کنید را درست بشناسید. شناخت دقیق بازار و همچینین کسب آگاهی در زمینه اپ‌های مشابه می‌تواند در شکل بخشیدن به طرح اولیه موثر باشد. بعد از پرورش ایده و انجام تحقیقات لازم، مشاوران تتراس به شما کمک خواهند کرد تا به یک طرح اولیه برسید.

در این مرحله تیم تتراس صفحات اصلی را از نظر گرافیکی طراحی می‌کند. ارتباط بین صفحات مشخص می‌شود.‌ همچنین نحوه کار با اپلیکیشن و شمای اصلی کار طرح‌ریزی می‌شود.

کدهایی از جمله HTML, CSS, and JavaScrip که نمای اصلی اپ موبایل یا Frontend را می‌سازند، در این مرحله نوشته می‌شود. اینکه کاربران اپ موبایل شما چه ظاهری را ببینند، ماحصل همین کدهاست. اما کدهای مربوط به باطن اپ موبایل شما (Backend) و آنچه که از دید مخفی است نیز در این مرحله نوشته می‌شود‌.

نسخه‌ای که در این مرحله تحویل داده می‌شود با دو شاخص رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UE) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. رابط کاربری به نحوه تعامل موبایل اپ با کاربران باز می‌گردد. برای مثال دو عاملی که رابط کاربری را ارتقا می‌بخشند پرهیز از درهم‌آمیختگی مطالبِ بخش‌های مختلف اپ و در دسترس بودن بخش‌های مورد نیازِ کاربر در قالبی منظم است. تجربه کاربری نیز به تجربه‌ی مساعد کاربر حین مواجه شدن با اپ باز می‌گردد که لازم است با گرفتن بازخورد از سوی کاربران، وجوه مورد نیاز بازبینی شود.

در مرحله پایانی، نسخه‌ی نهایی به شما تحویل داده می‌شود. در ضمن تمامی آموزش‌های لازم برای اینکه کارفرما بتواند تغییرات دلخواه خود را عملیاتی کند، توضیح داده می‌شود. نسخه نهایی شما آماده است تا کارکرد مورد نیاز مخاطبان هدف را برآورده کند. طبیعی است که هرچه در نسخه‌ی اولیه دقت در جزئیات و انجام تحقیقات بیشتر باشد، نسخه پایانی به نسخه اولیه شبیه‌تر خواهد بود.

به تصویر کشیدن طرح اولیه

طراحی گرافیک و دیتابیس

کدنویسی ظاهر و باطن اپ

تحویل نسخه بتا و بازنگری

تحویل نسخه نهایی و آموزش

مهمترین ویژگی‌های یک اپلیکیشن‌ خوب

ویژگی‌های یک اپلیکیشن موبایل خوب ثابت نیستند؛ چراکه در دنیای پر از رقابت اپلیکیشن‌ها، توسعه‌دهندگان باید دائماً نسبت به ترندها و قابلیت‌های جدیدی که به بازار عرضه می‌شوند هوشیار بوده و آن‌ها را در اپلیکیشن‌هایشان تعبیه کنند. کاربران نیز بیشتر به استفاده از اپلیکیشن‌هایی ترغیب می‌شوند که طراحی زیبایی دارند و چشمگیر هستند. در این میان اپلیکیشن‌هایی که طراحی ضعیفی دارند برای کاربران خسته کننده‌‌اند؛ تا حدی که ممکن است کاربران بعد از نصب و یک یا دو بار استفاده، دیگر هرگز به آن‌ها رجوع نکنند.

نمونه‌های طراحی اپلیکیشن

محبوبیت بالای گوشی‌های هوشمند و پوشش دادن تمامی نیازهای کاربران دلیلی مناسبی برای سرمایه‌گذاری صاحبان کسب‌وکار برای طراحی اپلیکیشن موبایل است. موبایل اپلیکشن‌ها کاربردی اختصاصی در ابعادی کوچک ارائه می‌دهد و همین جزئی شدن کارکرد همان چیزی است که باب میل استفاده‌کنندگان موبایل است.

طراحی اپلیکیشن کنتور

طراحی اپلیکیشن کنتور

اپلیکیشن روکا

طراحی اپلیکیشن روکا

اپلیکیشن آوای مهر

طراحی اپلیکیشن آوای مهر

اپلیکیشن پلاک

طراحی اپلیکیشن پلاک

اپلیکیشن استارت

طراحی اپلیکیشن استارت

اپلیکیشن دانش افزا

طراحی اپلیکیشن دانش افزا

وب اپلیکیشن

در دنیای امروز کسب‌ و‌ کارها برای برقراری ارتباط مستمر و بهتر با مشتری می‌توانند از تنوع گسترده‌ی وب اپلیکیشن‌ها استفاده کنند. وب اپلیکشن‌ یا وب اپ یک برنامه‌ی کاربردی است که در بستر اینترنت قابل دسترسی است و در فضای وب عمل می‌کند. و از آنجا که اینترنت تمامی جنبه‌های زندگی امروزی را در بر گرفته است، اینکه یک کسب و کار بتواند خدمات و یا کالاهای خود را در بستر وب اپ‌ها ارائه کند می‌تواند موجب افزایش مخاطب و مشتری و ارائه بهتر خدمات شود.

نمونه‌هایی از وب اپ

وب اپ‌ها بسیار متنوع هستند. امکانات و قابلیت‌هایی از قبیل خرید آنلاین محصولات، شرکت در یک مزایده آنلاین، سفارش غذا از یک رستوران، نقل و انتقال پول، رزرو کردن یک هتل، ویرایش عکس و فیلم و سایر قابلیت‌های دیگر همه می‌تواند در قالب یک وب اپ ارائه شود.

جالب است بدانید که جیمیل، فیس بوک، توییتر، یوتیوب و غیره نیز وب اپ محسوب می‌شوند که بسیار پویا هستند و تعاملِ بیشتر کاربرانِ خود را طلب می‌کنند.

چرا طراحی وب اپ مهم است؟

استفاده از وب اپ مزایای زیادی هم برای مشتری و هم صاحبان یک کسب و کار دارد. مشتری به آسانی و بدون صرف هزینه به وب اپ در هر مکان و زمانی فقط با داشتن اینترنت، دسترسی پیدا می‌کند. صاحبان یک کسب و کار نیز با صرف هزینه کم می‌توانند در فضایی نامحدود (فراتر از یک کشور و زمان خاص) و برای مخاطبانی گسترده (با هر ملیت و زبانی) محصولات و یا خدمات خود را عرضه کنند.

برقراری ارتباط دوسویه و تعاملی در قالب وب اپ بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد. این ویژگی در دنیایی که کسب‌وکارها به دنبال برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان و مشتریان خود هستند اهمیت بالایی دارد. این ارتباط هم باعث گرفتن بازخورد آسان‌تر و هم موجب آشنایی بهتر با نیازهای روز مخاطبان می‌شود‌.

تیم تتراس با توجه به اهمیت طراحی وب اپ و استقبال گسترده از سوی کسب‌وکارها با گذراندن مراحلی از قبیل ترسیم طرح اولیه، طراحی گرافیکی، کدنویسی، تحویل نسخه بتا، تحویل و آموزش کار با پنل، وب اپ دلخواه شما را طراحی می‌کند.

مراحل طراحی وب اپ

تحویل نهایی

در مرحله پایانی نسخه کامل که حالا اجرا شده است به شما تحویل داده می‌شود. همچنین تیم ما نحوه کار با وب اپ و تمامی دستورالعمل‌های مورد نیاز را آموزش می‌دهند.

تحویل نسخه نهایی و آموزش کار با پنل
تست

حالا نوبت به Hosting یا اجرای وب اپ روی سرور می‌رسد.
امکان مقایسه این نسخه با طرح اولیه که در مرحله اول تعیین کرده بودید وجود دارد.

تحویل نسخه بتا و تست بازنگری
کدنویسی

کدنویسی دو بخش ظاهری وب اپ یا Frontend و همچنین کدنویسی مربوط به سرور اصلی، دیتابیس و همه‌ی بخش‌هایی اصلی وب اپ که از نگاه مخاطب دور است و تحت عنوان کدنویسی Backend شناخته می‌شود در این مرحله صورت می‌گیرد.

کدنویسی و Backend & Front
طراحی رابط گرافیکی

در این مرحله طرح کلی وب اپ در قالب یک طرح گرافیکی به شما ارائه می‌شود. در این مرحله عملکرد کلی و نحوه تعامل صفحات تعیین می‌شود.

طراحی گرافیکی و دیتابیس
تحقیق و ترسیم پلن

تعیین کردن چرایی، بازاریابی و شناخت دقیق نیاز مخاطب، مشخص کردن دقیق ویژگی‌های دلخواه وب اپ به صورت جزئی و در نهایت رسیدن به wireframing یا نقشه کلی و طرح کلی در ایم مرحله صورت می‌گیرد.

ترسیم طرح اولیه

مشاوره رایگان

به راحتی و تنها با چند کلیک ساده وب‌سایت، اپلیکیشن و هر خدمتی که از ما می خواهید را انتخاب کنید.