زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مزایا و معایب بازاریابی کاتالوگ چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که بازاریابی کاتالوگ چیست؟ فروش به‌کمک کاتالوگ یا بازاریابی کاتالوگ، نوعی تکنیک فروش است که تقریبا تمامی کسب‌وکارها برای فروش محصولات خود از آن استفاده می‌کنند. فهرستی از محصولاتی که شرکت برای فروش مدنظر دارد، بر روی چند ورق کاغذ یا پلتفرم آنلاینی نشان داده می‌شود تا مخاطب بتواند به‌کمک آن خرید کند.

فرستنده کاتالوگ اطلاعات تماس خود، شامل شماره، ایمیل یا آدرس فیزیکی را در آن ذکر می‌کند و خریدار می‌تواند از راه‌های زیر سفارش خود را ثبت کند:

  • تماس با فروشنده
  • ارسال ایمیلی حاوی فهرستی از سبد خرید
  • مراجعه به فروشگاه حضوری
  • مراجعه به سایت فروشگاه

شرکت‌هایی که محصولات متعددی را تولید می‌کنند، کاتالوگ‌هایی را برای ارائه این محصولات آماده کرده و به‌صورت مستقیم از خریدار سفارش می‌پذیرند یا بازاریاب‌ها با استفاده از کاتالوگ، به‌عنوان واسطه‌ای بین فروشنده و خریدار عمل می‌کنند.

انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌ها را می‌توان بر اساس روش توزیع یا محتوای آن به چندین دسته تقسیم کرد. در این بخش درباره انواع مختلف کاتالوگی که کسب‌وکارها استفاده می‌کنند، صحبت خواهیم کرد.

کاتالوگ یک شرکت

کاتالوگ‌هایی که صرفا محصولات یک شرکت را ارائه می‌دهند، معمولا برای برندهایی استفاده می‌شوند که تولیدات متنوعی دارند. چنین شرکت‌هایی با هدف بازاریابی کاتالوگ، آن‌ها را تهیه و منتشر می‌کنند. شرکت‌هایی مانند تولیدکننده کفش، پوشاک، لوازم منزل، وسایل ورزشی، محصولات بهداشتی و آرایشی و سلامت، قطعات خودرو، وسایل آشپزخانه و جواهرات معمولا کاتالوگ‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

کاتالوگ یک شرکت

یک بازاریاب کاتالوگ ممکن است تمامی محصولاتی که به هم مربوط هستند را به خریدار پیشنهاد داده و او هم تمامی سفارش‌های خود را در یک خرید ثبت کند. برای مثال، اگر شرکت در حال برگزاری یک کمپین حراجی باشد و کسی دو محصول را با هم خریداری کند، آن دو در یک صفحه نشان داده می‌شوند.

از طرف دیگر، با ارائه محصولات در صفحات مختلف، مخاطب زمان بیشتری را صرف بررسی کاتالوگ می‌کند. در صورتی که اطلاعات تماس به‌راحتی قابل‌مشاهده باشند، سفارش ثبت و خرید نهایی می‌شود.

کاتالوگ چندین شرکت

نوع دیگر کاتالوک که با نام کاتالوگ چندین شرکته شناخته می‌شود، محصولات چند شرکت مختلف را ارائه می‌دهد. در این روش، شرکت‌هایی که محصولات کمتری دارند نیز فرصت بازاریابی کاتالوگ را برای فروش تولیدات خود به دست می‌آورند. معمولا واسطه‌ها یا خرده‌فروشان این نوع کاتالوگ را توزیع می‌کنند و از این طریق جذب مشتری بیشتر می‌شود.

کاتالوگ چندین شرکته

در کاتالوگ چندین شرکته، گاهی یک محصول مشابه توسط چند شرکت ارائه می‌شود.

در این نوع بازاریابی کاتالوگ، خریداران باید برای ثبت سفارش خود باید با سازنده کاتالوگ در ارتباط باشند. او محصولات را از شرکت‌ها خریداری کرده یا بخشی از درآمد فروش را با تولیدکننده سهیم می‌شود.

مخاطبان اغلب از این نوع کاتالوگ استقبال بیشتری می‌کنند، چون با وجود آن می‌توانند محصولات مشابه را مقایسه کرده و خرید بهتری داشته باشند.

کاتالوگ چاپی

در کاتالوگ چاپی، دسته‌بندی بر اساس روش توزیع انجام می‌شود. این نوع کاتالوگ شامل صفحه جلدی است که نوع محصولات ارائه‌شده در کاتالوگ را به‌نحوی نشان می‌دهد و تصاویر بیشتر و توضیحات در کاتالوگ آمده است.

کاتالوگ چاپی

اطلاعات فروشنده در کاتالوگ آمده و در صورتی که سفارشات به‌صورت ایمیل ثبت شوند، فاکتور پیش‌پرداخت برای مشتری ارسال شده و پس از پرداخت و ارجاع، محصول برای آن‌ها فرستاده می‌شود.

کاتالوگ آنلاین

کاتالوگ آنلاین نیز محتوایی مشابه کاتالوگ چاپی دارد اما با استفاده از انواع کاتالوگ دیجیتال، صاحب برند در هزینه چاپ و توزیع صرفه‌جویی می‌کند.

کاتالوگ آنلاین

در مقایسه کاتالوگ آنلاین و کاتالوگ چاپی، معمولا برتری با انواع کاتالوگ دیجیتال است؛ چون به‌راحتی به‌روزرسانی شده و برخی نسخه‌های پیشرفته آن نیز به خریدار امکان دسته‌بندی بر حسب قیمت و محبوبیت محصولات را فراهم می‌کند. علاوه بر این، افراد می‌توانند با مشاهده کاتالوگ و لینک‌دهی مستقیم به وبسایت، خرید خود را به‌سرعت ثبت کنند.

نمونه‌های کاتالوگ آنلاین خوب، کاتالوگ آمازون و فلیپ‌کارت است.

با استفاده از این نوع کاتالوگ‌ها، مخاطبان نه‌تنها محصولات را می‌بینند، بلکه می‌توانند با استفاده از درگاه‌های پرداخت، خرید خود را نیز تکمیل کنند.

مزایای بازاریابی کاتالوگ

  1. دسترسی آسان به صدها یا هزاران مخاطب تنها با یک ایمیل.
  2. نیاز نیست منتظر باشید مشتریان به فروشگاه شما مراجعه کنند، شما می‌توانید با ارسال جزئیات محصولات و پیشنهادات، آن‌ها را به خرید ترغیب کنید.
  3. ریسک کمتر شکست کسب‌وکار؛ به‌عنوان یک کسب‌وکار نوپا می‌توانید با سرمایه‌گذاری اندک در ابتدای کار، کاتالوگ تهیه کنید.
  4. جریان نقدینگی بهتر؛ چون افراد در صورت تمایل به خرید باید پیش‌پرداخت داشته و این چنین پول شما نیز بلوکه نمی‌شود.
  5. نظارت بهتر بر هزینه تبلیغات برای مخاطبین هدف نسبت به تبلیغات کلی.
  6. با استفاده از بازاریابی کاتالوگ می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کرد.

معایب بازاریابی کاتالوگ

  1. روند بازاریابی کاتالوگ تا اعتمادسازی برای مخاطب و رسیدن به نتیجه مطلوب کمی کند است.
  2. سرمایه‌گذاری زیاد اولیه برای تهیه کاتالوگ؛ چون علاوه بر تهیه آن به فهرستی از مشتریان بالقوه نیز نیاز دارد.
  3. نرخ پاسخ‌دهی پایین که از تنوع پلتفرم‌های خرید ناشی می‌شود.
  4. نیاز به محتوای حرفه‌ای که جزئیات محصول را به‌خوبی بیان کند. کاتالوگی که محتوای ضعیفی داشته باشد، وجهه بدی از برند را به مخاطب القا می‌کند.
  5. بازاریابی کاتالوگ شاید در رده پایین‌تری از بازاریابی فیزیکی قرار بگیرد؛ چون در خرید حضوری، افراد می‌توانند محصولات را از نزدیک دیده و آن‌ها را لمس کنند که در خرید آنلاین چنین چیزی ممکن نیست.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.