زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مزایای استفاده از کاتالوگ دیجیتال در دنیای تجارت الکترونیک

با توجه به فراگیرشدن کاتالوگ دیجیتال و قرارگرفتن در مرکز استراتژی‌های بازاریابی و برنامه رشد کسب‌وکارهای موفق، انواع کاتالوگ چاپی به حاشیه فرستاده شده‌اند. از آنجا که کاتالوگ دیجیتال امکان برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان وبسایت را تنها در چند ثانیه ممکن می‌کند، در تحلیل رفتار مشتری تاثیر به‌سزایی دارد.

وقتی به مشتریان بالقوه و وفادار خود این امکان را می‌دهید که با بررسی کاتالوگ دیجیتال، از محصولات موجود و حتی جدید و تخفیف‌دار شما آگاه شوند، در واقع فرایند دیجیتالی‌سازی کاتالوگ چاپی، سطح جدیدی از دسترسی آسان به برند شما را فراهم کرده است.

در این مطلب درباره اینکه کاتالوگ دیجیتال چیست و چه تفاوت‌هایی با کاتالوگ چاپی دارد، با شما صحبت خواهیم کرد. در انتها نیز فهرستی بلندبالا از مزایای این ابزار نوظهور را ارائه می‌دهیم تا هر گونه شک و شبهه‌تان در سفارش کاتالوگ دیجیتال برطرف شود.

کاتالوگ دیجیتال چیست؟

کاتالوگ دیجیتال ابزاری آنلاین است که به صاحبان برند و کارکنان آن‌ها، امکان به‌روزرسانی و تسهیل دسترسی به داده‌های محصولات را ارائه می‌دهد. این کاتالوگ دربردارنده تمامی محصولات و خدمات برند است که جستجو در آن، حتی میان هزاران محصول باید ساده باشد.

با این حال، کارفرما تنها کسی نیست که به داده محصولات نیاز دارد، بلکه مشتریان نیز باید فقط با چند کلیک به محتوای آن‌ها دسترسی داشته باشند. به کمک کاتالوگ دیجیتال، شما می‌توانید اطلاعات مربوط به محصول مدنظر خود، مانند توضیحات، قیمت و تصاویر آن را در عرض چند ثانیه پیدا کنید. این کار باعث می‌شود خریداران تجربه تعاملی بهتری داشته و علاقه بیشتری برای تکمیل خرید خود پیدا می‌کنند.

خرید آسان با کاتالوگ دیجیتال

کاربرد کاتالوگ دیجیتال در دنیای تجارت الکترونیک

فروش در دنیای تجارت الکترونیک در آغاز سال ۲۰۲۱، ۴۸۹۱ میلیارد دلار ثبت شده و کارشناسان برآورد کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۴، این رقم به ۶۳۸۸ میلیارد دلار سالانه افزایش می‌یابد.

در طول این سال‌ها، سازگاری با تغییر رفتار مشتریان در خرید آنلاین آسان و راحت افزایش یافته و برندهای بسیاری به‌تدریج فروشگاه‌های فیزیکی خود را تعطیل کرده و بستر فروش آنلاین خود را گسترش داده‌اند. در واقع تا سال ۲۰۴۰، دنیای تجارت الکترونیک، ۹۵ درصد خریدها را در بر می‌گیرد.

با دیجیتالی‌شدن تمامی فرایندها، کاتالوگ‌ها نیز به نوع دیجیتالی تغییر می‌کنند. کسب‌وکارها باید بر اساس روند حاکم بر جامعه پیش رفته و برای ارائه تجربه رضایت‌بخش خرید و افزایش آن تلاش کنند.

مزایای کاتالوگ دیجیتال به نسبت کاتالوگ چاپی

با گسترش تجارت الکترونیک، استفاده از کاتالوگ چاپی روزبه‌روز کمتر می‌شود. ایکیا از آخرین برندهای بزرگ و شناخته‌شده‌ای است که چاپ کاتالوگ خود را متوقف کرده است. در ادامه مزایای کاتالوگ دیجیتال را نسبت به کاتالوگ چاپی مرور خواهیم کرد.

دسترسی بهتر

تفاوتی ندارد که به‌دنبال خرید میز غذاخوری باشید یا آلبوم موسیقی، می‌توانید خیلی راحت درباره آن به‌صورت آنلاین جستجو کنید.
به‌عنوان یک کارفرما اگر به‌دنبال ایجاد یک پورتفولیوی قوی مطابق با عادات خرید مشتریانتان هستید، باید مطمئن شوید که آن‌ها به‌سادگی به تمامی محصولات دسترسی دارند. از آنجا که امروزه افراد از دستگاه‌های الکترونیک مختلفی استفاده می‌کنند، سازگاری کاتالوگ دیجیتال با انواع مختلف آن‌ها، مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت یا کامپیوتر ضروری است.

سازگاری کاتالوگ دیجیتال با پلتفرم های مختلف

سازگاری با پلتفرم‌های گوناگون، وجه تمایز کاتالوگ دیجیتال در بازار امروز است که با هر وسیله یا مرورگری می‌توان به آن دسترسی داشت. علاوه بر این، شما ممکن است بخواهید کاتالوگ خود را از طریق رسانه‌های مختلفی مانند وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، بلاگ، تبلیغات و ایمیل به مخاطب ارائه دهید و چنین امکانی با کاتالوگ دیجیتال فراهم می‌شود.

نمایش ساختاریافته‌تر

یک کاتالوگ دیجیتال محصولات که به‌نحو مناسبی طراحی شده باشد و اطلاعات کافی در آن درج شود، شما را در صدر فروش بازار قرار داده و اعتماد مشتریان را جلب می‌کند. خریداران می‌توانند به‌راحتی و بسیار سریع اطلاعات مدنظر خود را پیدا کنند. توجه داشته باشید که اگر کاتالوگ حجیمی با دسته‌ها و مقالات مختلف دارید، حتما از فهرست مطالب و جستجوی متنی برای دسترسی راحت‌تر استفاده کنید.

اطلاعات به‌روزتر

اگر شرکت شما هنوز هم از کاتالوگ چاپی استفاده می‌کند می‌دانید که تغییر آن برای شما بسیار هزینه‌بر و سخت خواهد بود. حتی کمی تغییر در اصلاح قیمت‌ها یا رنگ و طرح محصولات، برایتان آزاردهنده است. هر به‌روزرسانی باید مجدد چاپ شود و به‌صورت دستی با پیامک یا ایمیل به اطلاع مشتریان برسد.

این در حالی است که کاتالوگ دیجیتال چنین مشکلاتی را رفع کرده و به‌روزرسانی توضیحات، تصاویر، قیمت‌ها و هر آنچه بخواهید، فقط با چند کلیک میسر می‌شود. در واقع تغییر داده شما در لحظه رخ می‌دهد.

تصاویر جذاب‌تر

برندها می‌توانند با استفاده از کاتالوگ دیجیتال، محصولات خود را در خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین حالت ممکن تبلیغ کنند. از آنجا که انسان‌ها با عناصر بصری بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند، کاتالوگ دیجیتال با امکان اضافه‌کردن تصاویر، ویدئوها، گرافیک و سایر عناصر تعاملی به ارائه بهتر محصولات کمک می‌کنند. در نتیجه مشتریان درک بهتری پیدا کرده و به خرید ترغیب می‌شوند.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

کاتالوگ چاپی هزینه بسیار هزینه‌بر است؛ آماده‌کردن کاتالوگ برای چاپ، توزیع و سایر فرایندهای پیچیده آن به هزینه گزافی نیاز دارد. علاوه بر این، انجام تمامی این مراحل، زمان زیادی نیز از شما می‌گیرد. اما تهیه یک کاتالوگ دیجیتال با حذف زمان و هزینه تلف‌شده، کمک بزرگی به کسب‌وکار شما می‌کند. فقط کافیست آن را برای مشتریان خود تبلیغ کنید.

هزینه کاتالوگ چاپی

اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی، تبلیغات و سایر کمپین‌های مربوطه برای جذب ترافیک به وبسایت و مشاهده کاتالوگ دیجیتال، روش‌های مناسبی برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه است و کار به‌روزرسانی را نیز در آنِ واحد و بدون نیاز به چاپ مجدد، خیلی ساده‌تر می‌کند.

کلام آخر

دیجیتالی‌سازی روزبه‌روز بیشتر شده و در تمامی ابعاد زندگی ما رسوخ می‌کند. از این رو، کاتالوگ دیجیتال نیز به صرفه‌جویی مالی کسب‌وکارها، بهبود عملکرد، افزایش فروش و مزایای بسیار در استفاده از تکنولوژی کمک می‌کند.

در دنیای تجارت الکترونیک، این نوع کاتالوگ نقطه عطفی در تجربه کاربری است و تضمین می‌دهد که مشتری شما تجربه مثبتی از خرید داشته باشد؛ چون یک کاتالوگ دیجیتال ساختاریافته، ابزاری مناسب برای نشان‌دادن ویژگی‌های شاخص محصولات و خدمات شما به مشتری در تصمیم‌گیری سریع‌تر است.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.