زمان مطالعه: ۷ دقیقه

نقش ۲۱ متخصص در تبلیغات بازاریابی

هر کسب‌وکاری برای گسترش برند خود باید به تبلیغات محصولات و خدمات روی آورد. یک تبلیغ فکرشده به شرکت در دستیابی به مخاطب هدف و تشویق آن‌ها به مشارکت با برند، خرید و پیشنهاد آن به دیگران کمک می‌کند. شما چه فردی خلاق باشید یا با تحلیل داده‌ها سروکار داشته باشید، در هر صورت در تبلیغات برند نقش دارید.

در این مطلب درباره اینکه تبلیغات چیست و هر کس چه نقشی در آن دارد را با هم بررسی می‌کنیم.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات یکی از راه‌هایی است که برندها با آن محصولات، خدمات و ایده‌های خود را بازاریابی می‌کنند. در اجرای یک کمپین تبلیغات کارآمد، متخصص‌های بسیاری نقش دارند. تبلیغات یعنی به‌کارگیری محتوایی خلاقانه در رسانه مناسب برای مخاطب هدف مشخص که آن‌ها را به نشان‌دادن واکنشی ترغیب می‌کند.

شرکت‌ها ممکن است خود آن را اجرا کرده یا به آژانس تبلیغاتی بسپارند که در انجام این نوع فعالیت تخصص داشته و برای آن‌ها تبلیغات خلاقانه‌ای را اجرا کند. تبلیغات می‌تواند به‌صورت چاپی در روزنامه، مجله و کاتالوگ منتشر شود یا به‌صورت دیجیتال بر روی وبسایت یا سایدبار صفحه قرار گیرد. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی نیز نوع دیگری از آن‌ها هستند.

نقش هر متخصص در تبلیغات

اگر دوست دارید در این حوزه فعالیت داشته باشید، یکی از تخصص‌های زیر را انتخاب کنید:

۱. تصویرساز

یک تصویرساز، تصاویری که در تبلیغات استفاده می‌شود را خلق می‌کند. این تصاویر را در سایر اسناد شرکت نیز می‌توان به کار برد تا چشم مخاطب با آن‌ها آشنا شود. برای مثال، اگر یک برند تبلیغی را در یک مجله منتشر کند و از مخاطب بخواهد که وبسایت مشخصی مراجعه کند، تصاویری که تصویرساز خلق می‌کند، در تبلیغ و صفحه سایت به کار می‌رود.

تصویرساز

۲. طراح سایت

طراح سایت مسئولیت طراحی مجدد و ساخت وبسایت را برای مشتریان یا شرکتی که در آن مشغول است، به عهده دارد. آن‌ها معمولا در HTML، CSS یا سایر زبان‌های برنامه‌نویسی تخصص دارند و با نرم‌افزارهای طراحی آشنا هستند. طراح وبسایت می‌تواند سایتی را طراحی کند که تبلیغات شرکت‌های همکار را نمایش دهد یا صفحه‌ای است که برای جذب مخاطب به آن ارجاع داده شده است.

یک طراح سایت معمولا از قالب‌های آماده استفاده و آن را مطابق نیاز شرکت و عملکرد آن تنظیم می‌کند.

۳. مدیر شبکه‌های اجتماعی

مدیر شبکه‌های اجتماعی مسئول تولید محتوا، مدیریت کمپین‌ها، اجرای تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و ایجاد یک جامعه آتلاین برای برند است. این فرد باید تجربه تدوین استراتژی آنلاین و هدف قراردادن گروه مشخصی از مخاطبین را که برای هر تبلیغ خاص معین شده‌اند را در کارنامه داشته باشد.

این افراد معمولا روابط اجتماعی بسیار خوبی دارند، خلاق هستند، خوب می‌نویسند و مدام خود را با ترندهای دنیای دیجیتال و رسانه‌های آنلاین تطبیق می‌دهند.

۴. طراح گرافیک

طراح گرافیک معمولا زیرنظر مدیر هنری و با راهنمایی او به خلق تصاویر گرافیکی برای تبلیغات و سایر اسناد و دارایی‌های شرکت می‌پردازد. آن‌ها مفاهیم بصری خود را با استفاده از فونت، تصویرسازی، رنگ و چیدمان تکمیل می‌کنند که به کارآیی تبلیغات و سایر محتوای بصری بازاریابی کمک می‌کند.

طراح گرافیک

۵. کارشناس سئو

متخصص سئو مسئولیت بهینه‌سازی وبسایت‌ها را بر عهده دارد تا سایت شرکت در بالاترین رده‌ موتورهای جستجو قرار گیرد. هدف از سئو، جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وبسایت است که در امیدوارانه‌ترین حالت می‌تواند آن‌ها را به مشتری تبدیل کند. یک متخصص سئو باید هدف جستجوی مخاطب را شناخته و از کلمات کلیدی متداول آگاهی داشته باشد.

در نتیجه بهتر است آن‌ها برای اطمینان از به‌کارگیری کلمات کلیدی مناسب، بر روی بک‌اند سایت کار کنند. نقش کارشناس سئو در کارآیی تبلیغات بسیار مهم است؛ چون ممکن است برندها به‌ازای ترافیکی که وبسایت دریافت می‌کند، هزینه پرداخت کنند.

جهت مشاوره کاتالوگ دیجیتال با ما تماس بگیرید. ۰۲۱۸۶۰۴۵۸۱۵

۶. برنامه‌ریز رسانه

خریدار یا برنامه‌ریز رسانه تحقیقاتی را در زمینه شناسایی پلتفرم‌های مناسب برای تبلیغات برند، چه در زمینه اهداف و چه فروش، انجام می‌دهد. برای این کار باید اهداف کمپین بازاریابی را به‌خوبی درک کرده تا رسانه مناسبی را برای آن انتخاب کند. این افراد معمولا تحلیل‌گر و دارای دانش عمیقی از چگونگی کار پلتفرم‌های مختلف هستند و قدرت خوبی در مذاکره درباره هزینه‌ها دارند.

۷. تولیدکننده محتوا

تولیدکننده محتوا همان طور که از عنوان شغلی‌اش پیداست، محتوای رسانه‌های مختلف مانند گزارش، بلاگ و اینفوگرافیک را تهیه می‌کند. برخی از تولیدکنندگان محتوا در کپی‌رایتینگ، طراحی گرافیک و عکاسی نیز مهارت دارند و می‌توانند تمامی این تخصص‌ها را با هم ترکیب کرده تا محتوای متنی و بصری مناسبی برای مخاطب هدف تدارک ببینند.

تولیدکننده محتوا

در تبلیغات، یک تولیدکننده محتوا برای محصولات چاپی و دیجیتال با مخاطب تبلیغات آشنایی کامل دارد.

۸. کپی‌رایتر

کپی‌رایتر معمولا مسئول نوشتن کپی‌های خلاقانه برای تبلیغات و سایر بخش‌های موردنیاز برند است. کپی‌رایترها به زبان مورداستفاده خود تسلط کافی داشته و خطای دستورزبان یا نگارش ندارند و قادرند به‌سادگی با کلمات خود، پیام برند را منتقل کرده و فروش داشته باشند.

۹. مدیر استراتژی دیجیتال

کسی که مسئولیت تدوین استراتژی دیجیتال برند را به عهده دارد، حضور آنلاین شرکت در فضای وب را گسترده‌تر کرده و محصولات و خدمات را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهد. مدیر استراتژی دیجیتال برنامه‌ای را برای ادغام تمامی کانال‌های دیجیتال تهیه می‌کند تا مطمئن شود که پیام برای مخاطب هدف در آن پلتفرم منسجم و جذاب باشد.

این پلتفرم‌های دیجیتال اغلب شامل وبسایت، کانال شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و … است.

۱۰. ادمین

ادمین‌ها همکاری نزدیکی با مشتریان آژانس بازاریابی دارند. آن‌ها برای پاسخ‌دادن به تمامی سوالات و دغدغه‌های مشتریان، دریافت پیش‌نویس‌ها و نهایی‌سازی تبلیغات و حفظ رابطه مشتری با برند برای ایجاد فضای فروش فعالیت می‌کنند.

ادمین

۱۱. مدیر ترافیک تبلیغات

این افراد در همکاری با ادمین‌ها و سایر کارمندان در بخش بازاریابی یا تبلیغات، فرایند رسیدن محتوا و محصولات از کارمندان خلاق به ادمین‌ها را تسهیل می‌کنند تا آژانس موعدهای تحویل را به‌خوبی پشت سر بگذارد.

۱۲. مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی، در صورتی که سازمان بزرگ و هر دو موقعیت شغلی وجود داشته باشد، معمولا به رئیس بازاریابی گزارش می‌دهد. این در حالی است که رئیس بازاریابی احتمالا بر روی استراتژی‌های کلی‌تر کار کرده و مدیر بازاریابی بیشتر با گروه همکاری می‌کند تا مطمئن شود که تمامی مراحل و محصولات از استانداردهای برند پیروی می‌کنند.

آن‌ها اغلب فرایند توسعه خلاقانه را در نظر می‌گیرند و با توجه به آن روش‌های جلب رضایت مشتری و ترغیب به واکنش را ارائه می‌دهند. مدیر بازاریابی ممکن است مسئولیت بودجه‌بندی را نیز به عهده داشته باشد.

۱۳. تحلیل‌گر داده

تحلیل‌گر داده به یک شرکت در فهم چگونگی اثربخشی تبلیغات کمک می‌کنند. آن‌ها معمولا با تحلیل تعامل کاربر با تبلیغات و میزان بازدید برای ترسیم تصویر بزرگ‌تری از چگونگی تاثیر تبلیغات برای رسیدن به اهداف استفاده می‌کنند. تحلیل‌گر داده با توجه به روندهای روز و داده‌های پیشین، توصیه‌های واقعی را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد که در ساخت فرایند تبلیغات آتی کمک‌کننده است.

تحلیل گر داده

۱۴. مدیر هنری

مدیر هنری مسئول خلق طرح بخش‌های بصری یک کمپین تبلیغات است و رهبری گروه را بر عهده دارد. مدیر هنری، سبک تبلیغات و تصاویر مدنظر یا سایر عناصر بصری را تعیین می‌کنند. طرح‌های آن‌ها احتمالا شامل تبلیغات تلویزیونی، وبسایت، محیطی (بیلبورد) یا بسته‌بندی محصولات است.

مدیر هنری باید فردی خلاق، آشنا به تایپوگرافی و چاپ و متخصص در نرم‌افزارهای مختلف طراحی باشد و طرح‌های روز دنیا را دنبال کند.

۱۵. توسعه‌دهنده وب

توسعه‌دهنده وب با طراح وبسایت متفاوت است؛ توسعه‌دهنده وب، برنامه‌نویسی است که سایت را از ابتدا خلق کرده، با HTML، CSS یا هر زبان برنامه‌نویسی دیگری کد می‌زند و چارچوب کلی وبسایت را آماده می‌کند. وظیفه توسعه‌دهنده وبسایت است که از امکان اضافه‌کردن تبلیغات مطمئن شود و به مخاطب کمک کند تا به جستجوی ویژگی‌ها و اطلاعات سایت بپردازد.

۱۶. مدیر استراتژی برند

مدیر استراتژی برند مسئول بررسی ترندهای روز بازار، تحقیق داده صنعت و توسعه استراتژی‌های تبلیغات برای برند است که به آن‌ها در فروش محصولات یا خدمات و افزایش آگاهی درباره برند و حفظ مخاطب کمک می‌کند. بر اساس دانش مرتبط با صنعت، یک مدیر استراتژی برند توصیه‌هایی را به شرکت ارائه می‌دهد که چطور باید در بازار حضور داشته باشند.

تعیین لحن برند، رنگ‌های سازمانی و سایر ویژگی‌های هویتی به عهده مدیر استراتژی برند است.

۱۷. مدیر پروژه

نقش مدیر پروژه در تبلیغات، پایبندبودن گروه به موعدهای تحویل پروژه است. مدیر پروژه ممکن است با گروه‌های مختلف تعامل داشته، وظایف آن‌ها را تعیین کند و در موعدهای مقرر، تمامی بخش‌ها را با هم هماهنگ کرده تا در نهایت تبلیغات همان طور که برنامه‌ریزی شده به مشتری ارائه شود.

۱۸. توسعه‌دهنده اپلیکیشن

توسعه‌دهنده اپلیکیشن، برنامه‌نویسی است که اپلیکیشن‌های دیجیتال را برای اجرا بر روی کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های همراه می‌سازد. از طوفان فکری گرفته تا طراحی آن، کدنویسی و آزمایش برنامه برای اطمینان از کاربری آسان، به عهده توسعه‌دهنده اپلیکیشن است. این افراد باید در تهیه چارچوب، برنامه‌نویسی، کدنویسی زبان‌های مختلف مهارت داشته باشند.

توسعه دهنده اپ

علاوه بر این، تطابق با فناوری روز برای ساخت اپلیکیشنی که در پلتفرم‌های مختلف به‌خوبی کار کند، برای آن‌ها ضروری است.

۱۹. رئیس بازاریابی

رئیس بازاریابی باید به مدیر هنری پاسخگو باشد و مسئول گروه‌ها و پروژه‌های کوچک‌تر است. این افراد معمولا با طراح گرافیک، مدیر استراتژی، روابط عمومی یا سایر اعضای گروه همکاری می‌کنند تا مطمئن شوند که فرایند بازاریابی به‌خوبی انجام می‌شود.

۲۰. طراح UX (تجربه کاربری)

طراح UX که همان طراح تجربه کاربری است، باید از عملکرد صحیح و بهینه بخش‌های مختلف برای کاربر مطمئن شود. این افراد معمولا با تهیه یک نقشه برای نشان‌دادن نحوه جریان کار سایت یا اپلیکیشن در یک صفحه بسته به نوع واکنش مخاطب شروع می‌کنند. آن‌ها به جزئیات حساس هستند و با هدف ایجاد یک پلتفرم ارزشمند و کارآمد برای کاربر نهایی فعالیت می‌کنند.

۲۱. مدیر خلاق

مدیریت خلاق یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی یا گروه‌های تبلیغات است؛ زیرا تمامی گروه‌ها را رهبری می‌کند تا به‌درستی نقش‌های خلاقانه و حیاتی خود را انجام داده و تبلیغات، استراتژی‌ها و راه‌حل‌ها را در اختیار مشتری قرار دهند. مدیر خلاق مسئولیت هماهنگی کار تمام گروه‌ها در جهت اهداف و هویت برند را به عهده دارد. گروه را راهنمایی کرده و به پخته‌شدن طرح‌ها و ارتقای توانایی‌های افراد مختلف گروه کمک می‌کند.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.