زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مقایسه کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی

دغدغه این روزهای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، انتخاب ابزار بازاریابی مناسب است؛ رقابت بین دنیای سنتی و عصر دیجیتال. آیا دوره استفاده از کاتالوگ چاپی دیگر به پایان رسیده؟ آیا همه کسب‌وکارها باید برای ارائه محصولات و خدمات خود از کاتالوگ دیجیتال استفاده کنند؟ این‌ها سوالات متداولی هستند که هر برندی در صدد پاسخ به آن و تدوین استراتژی مناسب است.

کاتالوگ به‌عنوان ابزار محتوایی ارزشمند برای برقراری ارتباط عمیق بین برند و مخاطب یا مشتری بالقوه، عنصری است که به مخاطب انگیزه‌ای برای خرید می‌دهد و هر چقدر که این کاتالوگ نیازهای بیشتری را از آن‌ها برطرف کرده و به سوالات و ابهاماتشان بهتر پاسخ دهد، مخاطب بیشتری جذب کرده و در نتیجه فروش را افزایش می‌دهد.

این مطلب برای چه کسانی مناسب است؟

در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که کدام نوع کاتالوگ برای کسب‌وکار شما مناسب است؛ دیجیتال یا چاپی؟ اگر شما هم جزو یکی از دسته‌های زیر هستید، تا انتها همراه ما باشید.

  1. کسانی که به‌دنبال تهیه اولین کاتالوگ خود هستند
  2. کسانی که می‌خواهند کاتالوگ چاپی خود را به کاتالوگ دیجیتال تبدیل کنند
  3. کسانی که می‌خواهند علاوه بر کاتالوگ چاپی، برای گسترش کسب‌وکار خود از کاتالوگ دیجیتال نیز استفاده کنند
  4. کسانی که می‌خواهند کاتالوگ دیجیتال را به کاتالوگ چاپی تبدیل کنند
  5. کسانی که می‌خواهند علاوه بر کاتالوگ دیجیتال، برای گسترش کسب‌وکار خود از کاتالوگ چاپی استفاده کنند

کاتالوگ دیجیتال

به نظر شما چند درصد خریدها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود؟

اینترنت نقش بزرگی در ساده‌ترکردن زندگی انسان‌ها و ارتباط راحت‌تر با سایر نقاط دنیا داشته و باعث شده که کسب‌وکارها بازاری به وسعت کل دنیا داشته باشند. دیگر زمان و مکان مانع فروش نیست و ابزاری که به شما در این ارائه جهانی کمک می‌کند، کاتالوگ دیجیتال است.

کاتالوگ دیجیتال که به دو صورت کاتالوگ آنلاین و کاتالوگ PDF طراحی می‌شود، محصولات و خدمات شما را در قالبی کاملا پویا و منعطف در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و با استفاده از عناصر تعاملی می‌توان ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار و مشارکت مستقیم آن‌ها را جلب کرد. در کاتالوگ دیجیتال، علاوه بر متن و تصاویر باکیفیت، امکان استفاده از ویدئو، انیمیشن، لینک و … نیز وجود دارد.

کاتالوگ دیجیتال

چنین امکانی باعث می‌شود بتوانید نظر مشتریان را در قالب پیام یا حتی ویدئوی معرفی و نقد در وبسایت یا کاتالوگ قرار دهید و علاوه بر جلب‌اعتماد، چشم‌انداز بهتری را در اختیار مخاطب برای تصمیم‌گیری قرار دهید.

شما می‌توانید آن را به‌راحتی در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبسایت خود منتشر کنید و در مقابل با استفاده از لینک‌دهی در کاتالوگ، مخاطب خود را به وبسایت هدایت کرده تا فرایند خریدشان را تمام کنند.

بحث‌هایی همچون عکاسی، طراحی و کپی‌رایتینگ در هر دو نوع کاتالوگ مشترک است اما از آنجا که در کاتالوگ دیجیتال، هزینه چاپ و توزیع مطرح نیست و با قابلیت به‌روزرسانی آنی، می‌توان بارها و بارها آن را ویرایش کرد و در اختیار مخاطبان بی‌شماری قرار داد. در نتیجه، محدودیتی در تعداد صفحات و محتوا نیز وجود ندارد. پس:

داده بیشتر= چشم‌انداز بهتر= بینش دقیق‌تر= تصمیم‌گیری درست‌تر= تکرار خرید

می‌توان گفت که هر کاتالوگ چاپی به‌ازای یک‌نفر یا یک‌خانواده تهیه می‌شود اما یک کاتالوگ دیجیتال را می‌توان برای صدها، هزارها یا میلیون‌ها نفر آماده کرد. صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ و حتی نیروی انسانی برای توزیع و …، کاتالوگ دیجیتال را به ابزاری Budget-Friendly تبدیل کرده که می‌توان بودجه آن را صرف بخش‌های دیگر بازاریابی کرد. همین مسئله باعث شده که کاتالوگ چاپی محبوبیت بیشتری برای کسب‌وکارهای نوپا داشته باشد.

کاتالوگ دیجیتال محصول

یکی از بهترین ویژگی‌های کاتالوگ دیجیتال، امکان رهگیری رفتار مشتری و تحلیل میزان اثرگذاری کاتالوگ در بازاریابی است. ابزارهای تحلیل متفاوتی همچون گوگل آنالیتیکس به بررسی تعداد بازدید، مدت‌زمان بازدید، میزان فروش، محصولات محبوب و نحوه دسترسی کمک می‌کنند.

کاتالوگ چاپی

در این عصر دیجیتال که افراد هر لحظه با انبوهی از اطلاعات بمباران می‌شوند، دیده‌نشدن بخشی از اطلاعات که ممکن است بسیار هم مهم باشد، امری کاملا طبیعی است. از طرفی در این شلوغی معمولا برای هر محصول، تنها نام ۳ برند در ذهن مخاطبان ماندگار می‌شود. پس برای قرارگرفتن در این فهرست، کسب‌وکارها به دیده‌شدن نیاز دارند و چه چیزی بهتر از کاتالوگ دیجیتال برای دیده‌شدن و ماندگاری!

در واقع کاتالوگ چاپی را می‌توان نوعی تنفس در این هیاهو دانست و به‌تجربه ثابت شده که افراد وقتی با عنصری فیزیکی مطلبی را می‌خوانند، تمرکز بهتری داشته و آن را بهتر به‌ خاطر می‌سپارند.

کاتالوگ چاپی

شاید خیلی‌ها فکر کنند که در عصر دیجیتال، دیگر جایی برای کاتالوگ چاپی وجود ندارد اما باید گفت که سخت در اشتباه هستید! در سال ۲۰۱۸، هزینه‌ای که برای کاتالوگ چاپی صرف شده، حدود ۱۵.۱۵میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۰، این مبلغ به ۲۰میلیارد دلار رسیده است، پس چنین افزایشی، کارایی کاتالوگ چاپی در عصر دیجیتال را نشان می‌دهد.

در کنار مزایای گفته‌شده، باید معایب کاتالوگ چاپی را نیز پذیرفت و با تحلیل سودوزیان به نتیجه درست در انتخاب ابزار بازاریابی رسید. پس از چاپ کاتالوگ دیگر امکان اصلاح یا تغییر محتوا وجود ندارد؛ چون هزینه چاپ و توزیع مجدد، آن هم در تیراژ بالا، به‌قدری است که معمولا برندها از آن صرف‌نظر می‌کنند. پس باید تا حد امکان ایرادات را کاهش داد و واقعیت Out Of Date بودن کاتالوگ چاپی تا انتشار نسخه بعدی را پذیرفت.

از طرفی محدودیت محصول فیزیکی باعث می‌شود که شما بتوانید صرفا از تصویر و متن به‌عنوان محتوای کاتالوگ چاپی استفاده کنید و برای سفارش نیاز است که مشتری به‌صورت حضوری یا تماس تلفنی از شما خرید کند. البته امروزه، استفاده از QR Code در کاتالوگ چاپی، می‌تواند آن‌ها را به وبسایت هدایت کرده تا سفارش خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند.

خرید با کاتالوگ چاپی

شاید رهگیری میزان موفقیت و تاثیر کاتالوگ چاپی در یک کمپین تبلیغاتی محدودتر و سخت‌تر باشد، اما غیرممکن نیست. شما می‌توانید در کاتالوگ خود از کد مخصوص یا شماره آن نسخه استفاده کنید و در ثبت سفارش‌ها از مشتری کد و شماره را بپرسید. اما باید پذیرفت که به‌دلیل محدودیت چاپ، تعداد افرادی که از کاتالوگ چاپی شما استفاده می‌کنند، محدود است.

تفاوت‌های کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی

بازاریابی کاتالوگ که از گذشته همواره جزو اولین استراتژی‌های تبلیغات بوده، در مطابقت با نیازهای روز، تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. برخی از این تفاوت‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید که به‌نوعی در انتخاب شما برای استفاده از کاتالوگ مناسب نیز اثر دارند.

 

کاتالوگ چاپی

کاتالوگ دیجیتال

استاتیک؛ قابلیت
به‌روزرسانی قیمت‌ها یا ویژگی‌های محصول وجود ندارد

منعطف؛
قابلیت به‌روزرسانی آسان قیمت‌ها و توضیحات

چاپ گران

تهیه گران

دارای هزینه توزیع

بدون هزینه
توزیع

نیاز به پیگیری توزیع

رهگیری
آمار استفاده و توزیع

توزیع محدود

توزیع
نامحدود با ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و …

دسترسی محدود

دسترسی
نامحدود؛ ۲۴/۷

تصاویر بیشتر=
صفحات بیشتر
=
هزینه بیشتر

بدون هزینه
اضافی برای بزرگ یا کوچک‌کردن اندازه

محتوای محدود

محتوای
پویا شامل ویدئو، لینک و کال‌تواکشن

دیجیتال یا چاپی؟

طبق آمار منتشرشده از American Catalog Mailery Association:

۹۰میلیون نفر از افراد، برای خریدهای خود از کاتالوگ استفاده می‌کنند.

پس با این وجود، نمی‌توان اهمیت کاتالوگ، چه به‌صورت چاپی و چه دیجیتال را نادیده گرفت. اما اینکه کدام نوع برای کسب‌وکار شما مناسب است را فقط خودِ شما می‌توانید پاسخ دهید، چطور؟

با نیازسنجی برند و مخاطبان!

با توجه به تجربه به‌دست‌آمده، در بعضی صنایع، کاتالوگ چاپی هنوز پرقدرت حضور دارد و مخاطبان، این نوع بازاریابی را به دیجیتال ترجیح می‌دهند.

برای مثال، شرکت طراح و تولید سوله و اسکلت فلزی را در نظر بگیرید که بیشترین مشتری خود را از بازاریابی و تبلیغ دهان‌به‌دهان به دست می‌آورد و از کاتالوگ صرفا برای ارائه بهتر محصولات و پروژه‌های انجام‌شده خود استفاده می‌کند. برای چنین شرکتی، کاتالوگ چاپی بهترین گزینه است. چاپ محدود در سال، محصولات ثابت و ذائقه مخاطب، همگی بر این انتخاب صحه می‌گذارند.

در مثال بعدی، یک شرکت نرم‌افزاری را تصور کنید که سالانه تعداد زیادی نرم‌افزار، با قیمت‌های متوسط می‌فروشد. اگر برای هر فروش، از یک کاتالوگ استفاده کند که قیمت تقریبی آن معادل نرم‌افزار فروخته‌شده باشد، آیا انتخاب کاتالوگ چاپی، منطقی است؟ مسلما نه! حتی برای شرکت در نمایشگاه و … نیز، چاپ تعداد زیادی کاتالوگ در قبال فروش محصولات صرفه اقتصادی ندارد. پس ارائه کاتالوگ دیجیتال و اشتراک‌گذاری آن در کانال‌های مختلف برای این برند مناسب‌تر است.

گاهی نیز با برندی روبه‌رو می‌شویم که استفاده همزمان از کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال به جذب مخاطب و فروش بیشتر آن کمک می‌کند، مانند فروش لوازم آرایشی یا بهداشتی.

کاتالوگ دیجیتال یا کاتالوگ چاپی؟

این نکته را نیز باید در نظر داشت که سن مخاطب بر نوع بازاریابی شما اثر دارد؛ برای مثال اگر برای گروه مسن‌تر تبلیغ می‌کنید، آن‌ها معمولا استفاده از کاتالوگ چاپی را ترجیح می‌دهند. حس نوستالژیک، عادت به خرید حضوری یا القای حس لمس برند و اعتماد به برند در کنار خوانایی بیشتر، این نوع کاتالوگ را در این گروه سنی پرطرفدارتر می‌کند.

درست است که انتخاب بین کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی کار آسانی نیست اما بدانید که تنها شما، به‌عنوان صاحب یا مشاور یک برند، می‌توانید با تحلیل بازار و مخاطب هدف خود در این‌باره تصمیم‌گیری کنید.