زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مقایسه کاتالوگ آنلاین، کاتالوگ PDF و کاتالوگ چاپی

تمامی کسب‌وکارها، چه کوچک و چه بزرگ، برای ارائه محصولات و خدمات خود به مخاطبان و جلب‌نظر آن‌ها برای خرید، از پلتفرم‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. در گذشته، به‌دلیل محدودیت، کاتالوگ چاپی محبوب‌ترین ابزار برای بازاریابی و تبلیغات بود اما امروزه با دیجیتالی‌شدن امور، پای کاتالوگ‌های دیجیتال نیز به این عرصه باز شده است.

کاتالوگ دیجیتال که به دو نسخه کاتالوگ آنلاین و کاتالوگ PDF تقسیم می‌شود، با حذف هزینه‌های سرسام‌آور کاتالوگ چاپی و امکان به‌روزرسانی نامحدود و ارائه آسان به طیف وسیعی از مخاطبان، بازاریابی کسب‌وکارها را به سمت‌وسوی جدیدی سوق داده است.

در حال حاضر، این سوال پیش می‌آید که تقاوت این کاتالوگ‌ها با یکدیگر چیست؟ و کدام یک از این کاتالوگ‌ها برای کسب‌وکار من مناسب است؟ با بررسی ویژگی هریک و مقایسه‌ای اجمالی، در پایان خواهیم گفت که چه نوع کاتالوگی برای کسب‌وکار شما مناسب است.

انواع کاتالوگ محصولات و خدمات

کاتالوگ آنلاین

مهم‌ترین ویژگی کاتالوگ آنلاین، تعاملی‌بودن آن است که کاتالوگ آنلاین را از سایر انواع کاتالوگ متمایز می‌کند؛ امکان استفاده از عناصر تصویری و ویدئویی مانند تصاویر باکیفیت محصولات، ویدئوهای معرفی یا نقد و نمایش از تمامی وجوه، گیف و انیمیشن و امکان لینک‌دهی به بخش‌های مختلف کاتالوگ و وبسایت یا راه‌های ارتباطی با برند باعث شده که مخاطبان با برند محبوب خود مشارکت مستقیم داشته باشند.

کاتالوگ آنلاین

در حالی که امروزه، بیشتر کارها در بستر اینترنت انجام می‌شود و سرعت، هزینه و دسترسی آن تا حد زیادی بهبود یافته، کاتالوگ آنلاین نیز برای ارائه و نمایش به اینترنت نیاز داشته و بدون آن امکان مشاهده وجود ندارد. اما نکته قابل‌توجه این است که کاتالوگ آنلاین را نمی‌توان دانلود کرد و بعدا به‌صورت آفلاین دید.

اشتراک‌گذاری ساده از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی با یک لینک یا اسکن QR Code برای ارجاع به سایت باعث شده که کاتالوگ آنلاین به‌راحتی در دسترس عده زیادی قرار گیرد و هزینه چندانی برای برند نداشته باشد.

آنچه باعث محبوبیت بسیار کاتالوگ آنلاین شده، نقش آن در خرید آنلاین مستقیم و راحت مشتریان است؛ شما می‌توانید زیر هر محصول، لینکی از صفحه آن در سایت قرار داده تا مشتری با کلیک بر روی آن، مستقیم به وبسایت هدایت شده و خرید خود را نهایی کند.

تسهیل خرید آنلاین با کاتالوگ آنلاین

کاتالوگ PDF

کاتالوگ PDF، نوعی از کاتالوگ دیجیتال است که مزایای بیشتری نسبت به کاتالوگ چاپی داشته اما با محدودیت‌هایی نسبت به کاتالوگ آنلاین مواجه است. برخی از انواع کاتالوگ PDF را می‌توان چاپ کرد.

همان طور که گفته شد، در کاتالوگ PDF نیز می‌توان با لینک‌سازی، مشتریان را به سایت، راه‌های ارتباطی یا صفحات مشخصی از کاتالوگ هدایت کرد اما امکان استفاده از سایر عناصر تعاملی در این نوع کاتالوگ وجود ندارد.

وجه تمایز کاتالوگ PDF با کاتالوگ آنلاین، این است که می‌توان آن را دانلود کرد و پس از آن، حتی بدون دسترسی به اینترنت نیز قابل‌بررسی است اما باید توجه داشته باشید که برای داشتن به‌روزترین نسخه، همواره باید جدیدترین فایل کاتالوگ را داشته باشید.

کاتالوگ پی دی اف

کاتالوگ چاپی

احتمالا کاتالوگ چاپی را بارها و بارها از نزدیک دیده باشید که مملو از تصاویر و شاید توضیحاتی درباره محصولات باشد که به‌عنوان بروشور تبلیغاتی از فروشگاه یا اشتراک ماهانه و سالانه در صندوق پستی خود دریافت می‌کنید.

    • این نوع کاتالوگ در خرید شما از یک برند چند درصد نقش دارد؟
    • آیا آن را برای مدت طولانی نگه می‌دارید؟
    • یا به محض دریافت، کاتالوگ چاپی را دور می‌ریزید؟

در هر صورت کاتالوگ چاپی صرفا ابزاری است که تصمیم‌گیری شما در خرید را تسهیل می‌کند و برای سفارش‌دهی باید به‌صورت حضوری مراجعه یا به‌صورت تلفنی، ثبت سفارش کنید.

کاتالوگ چاپی

در بازاریابی با استفاده از کاتالوگ چاپی، باید هزینه‌های مربوط به چاپ و توزیع را نیز در نظر گرفت، چون بخش زیادی از بودجه تبلیغات را به خود اختصاص می‌دهند و اگر هرگونه اشتباه یا ایرادی در چاپ وجود داشته باشد، هزینه‌های چاپ مجدد ممکن است برند را با مشکل مواجه کند. از طرفی به‌دلیل همین هزینه‌ها، امکان به‌روزرسانی مداوم وجود ندارد.

اما واقعیت این است که پس از تشریح تمام این شرایط، باز هم حس لمس کاتالوگ، به‌نوعی نوستالژیک بوده و برای عده زیادی خرید را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

مقایسه انواع کاتالوگ

برای درک بهتر اینکه هر کاتالوگ چه مزایا و معایبی دارد، امکاناتی عمومی را در نظر گرفته‌ایم و در یک مقایسه کلی، بررسی می‌کنیم که کاتالوگ آنلاین، کاتالوگ PDF و کاتالوگ چاپی، کدام یک از این امکانات را دارند.

امکانات کاتالوگ

کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ پی‌دی‌اف

کاتالوگ چاپی

طراحی اختصاصی کاتالوگ

+

+

+

قابلیت چندزبانه‌بودن

+

+

+

قابلیت انتخاب زبان
مدنظر

+

+

ویرایش نامحدود

+

+

به‌روزرسانی لحظه‌ای

+

توزیع و ارسال رایگان

+

+

حجم نامحدود

+

+

استفاده از تصویر

+

+

+

استفاده از انیمیشن

+

استفاده از پاپ‌آپ

+

لینک‌دهی داخلی و
خارجی

+

+

مشاهده تمامی صفحات

+

+

نیاز به اینترنت

+

نیاز به دانلود

+

امکان تماس مستقیم با
فروش و پشتیبانی

+

+

امکان اتصال به
شبکه‌های اجتماعی و سایت

+

+

امکان جستجو

+

دسترسی سریع به منو

+

امکان استفاده از
کاتالوگ در بازاریابی محصولات و خدمات

+

+

+

امکان ارسال دیجیتال
(پیامک، ایمیل و شبکه اجتماعی)

+

+

امکان استفاده از
کاتالوگ در تبلیغات دیجیتال (کلیکی، رپورتاژ،

QR Code
و
USSD)

+

+

انتشار در شبکه‌های
اجتماعی

+

افزایش بازدید سایت

+

+

امکان ارائه به
مخاطبان نامحدود

+

+

امکان اتصال به
فروشگاه آنلاین و خرید

+

+

 

در برخی از نمونه‌های کاتالوگ آنلاین، می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و …، رفتار مشتری را تحلیل و استراتژی‌های بازاریابی را بر اساس داده‌های تحلیل‌شده تدوین کرد که شاید مزیت بزرگی نسبت به کاتالوگ PDF وکاتالوگ چاپی باشد.

کدام کاتالوگ مناسب کسب‌وکار من است؟

اینکه چه نوع کاتالوگی برای کسب‌وکار شما مناسب است را باید با توجه به نیاز برند و رفتار و ذائقه مخاطب و مشتری خود مشخص کنید.

در برخی صنایع، مخاطب ترجیح می‌دهد که کاتالوگ را همچون کتابی ورق زده و آن را مرور کند و کاتالوگ در قالب پروژه‌های انجام‌شده یا محصولات مشخصی است که قابل‌تغییر نیستند یا به مدت طولانی قابل‌استفاده‌اند. در این صورت می‌توان از کاتالوگ چاپی استفاده کرد.

برخی کسب‌وکارها نیز محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهند که باید مدام به‌روزرسانی شده و تغییر کنند، مخاطب آن‌ها قشر نسبتا جوانی است که ابزارهای دیجیتال را به سنتی ترجیح می‌دهد، در این صورت کاتالوگ دیجیتال گزینه بهتری برای بازاریابی و تبلیغات است.

سفارش انواع کاتالوگ محصولات و خدمات

شما می‌توانید برای سفارش انواع کاتالوگ مدنظر خود به تتراس مراجعه کنید و اگر به هرگونه مشاوره درباره انتخاب نوع کاتالوگ یا ویژگی‌ها و امکانات آن نیاز دارید، با کارشناسان ما در تماس باشید.