زمان مطالعه: ۴ دقیقه

۱۰ دلیل برای ساخت کاتالوگ دیجیتال

استفاده از کاتالوگ‌ دیجیتال برای شرکت‌ها مزایای بسیاری به دنبال دارد. دیجیتالی‌شدن این امکان را به شما می‌دهد که محتوای کاتالوگ خود را بدون هزینه و به‌راحتی به‌روزرسانی کنید. با انجام چنین تغییراتی، کاتالوگ سریعا به‌روز شده و به مشتریان نشان داده می‌شود. در کاتالوگ شرکت‌ها، به‌روزرسانی اطلاعات محصولات ضروری بوده؛ چون ممکن است بعضی از آن‌ها تمام شده و باید محصولات جدید را به آن اضافه کرد.

کاتالوگ‌ دیجیتال به مشتریان شما در پیداکردن محصولات کمک می‌کند و آن‌ها می‌توانند با یک جستجوی ساده، به محصول مدنظر خود دسترسی داشته باشند که فرایند خرید را برای آن‌ها تسهیل می‌کند. مشتریان می‌توانند در هر جایی و فقط با دسترسی به اینترنت، کاتالوگ را مرور کنند. یکی از مزایای کاتالوگ دیجیتال، انعطاف‌پذیری بالا در تصحیح خطاها و به‌روزرسانی محصولات، بدون صرف هزینه چاپ مجدد است.

کاتالوگ‌ دیجیتال را می‌توان بستری مناسب برای ارائه محصولات به‌روشی دانست که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. مشتریان می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های مختلف، کامپیوتر، تبلت یا موبایل، به آن دسترسی داشته باشند. تصاویر با کیفیت بالا و ویژگی‌های تعاملی، کار را برای مشتری راحت کرده که اتفاقا با سلیقه نسل امروز و ترجیح آن‌ها به استفاده از محتوای آنلاین به جای چاپی سازگاری بیشتری دارد.

در ادامه فهرستی از ۱۰ دلیل برای تبدیل کاتالوگ‌های چاپی به دیجیتال را با هم مرور می‌کنیم:

۱. خرید سریع

با استفاده از کاتالوگ‌ آنلاین، مشتری به‌راحتی و تنها با یک کلیک می‌تواند محصولات را سفارش داده و خرید سریع و لذت‌بخشی را تجربه کند. آن‌ها می‌توانند با ابزار جستجو، بخش‌های مختلف کاتالوگ را مرور کرده و بدون اتلاف وقت، محصولات خود را در بین صفحات متعدد کاتالوگ پیدا کنند. این کار باعث می‌شود که شما در ساعات غیراداری نیز فروش داشته باشید.

۲. برندسازی

در کاتالوگ دیجیتال می‌توان بر برندسازی و هویت بصری تمرکز و از رنگ‌های سازمانی، تصاویر پس‌زمینه، لوگوی شرکت، بنرهای تبلیغات، متن معرفی سفارشی، دکمه‌های اطلاعات و …. استفاده کرد.

۳. اعمال تغییرات

در فرم‌های دیجیتال، کار ویرایش کاتالوگ بسیار ساده‌تر است و به‌راحتی می‌توان قیمت‌ها را تغییر داد که در زمان و هزینه شرکت نیز صرفه‌جویی می‌شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از پلتفرم‌های آنلاین، انتشار نسخه‌های مختلف کاتالوگ است. به این ترتیب می‌توان کاتالوگ دیجیتال را به زبان‌های مختلف یا با تمرکز بر گزینه‌های متفاوت در مناطق گوناگون منتشر کرد.

به‌طور خلاصه، یک کاتالوگ آنلاین را می‌توان با یک نسخه چاپی جایگزین کرد، قیمت‌ها را در آن تغییر داد، خطاها را تصحیح کرد و بدون صرف هزینه برای چاپ مجدد، محتوای کاتالوگ را به‌روزرسانی کرد. با انجام این کار، دیگر نیاز نیست بابت قدیمی‌شدن کاتالوگ نگران شوید!

کاتالوگ دیجیتال

۴. تجزیه‌وتحلیل

ردیابی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کاتالوگ دیجیتال به شمار می‌رود. با استفاده از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل، می‌توان قسمت‌هایی که مشتری بر روی آن‌ها کلیک کرده، زمانی که صرف دیدن کاتالوگ شده و بسیاری اطلاعات دیگر را به دست آورد. این آمار حیاتی به گروه بازاریابی شما کمک می‌کنند. حال مزیت‌های کاتالوگ دیجیتال را با کاتالوگ چاپی مقایسه کنید که در آن هیچ ایده‌ای درباره بازخورد مخاطبین و نظرات آن‌ها درباره تصاویر یا بخش‌های جالب‌توجه نخواهید داشت.

قابلیت تجزیه‌وتحلیل باعث می‌شود گروه بازاریابی از بخش‌های موردعلاقه مشتریان مطلع شده و نقاط ضعف کاتالوگ دیجیتال را نیز بشناسند. آن‌ها می‌توانند درباره استراتژی‌های مختلف تصمیم گرفته و تغییرات ضروری را به‌آسانی در آن اعمال کنند.

۵. اشتراک‌گذاری

انتشار کاتالوگ‌های دیجیتال به مراتب بسیار ساده‌تر از کاتالوگ‌های چاپی است. یک کاتالوگ تعاملی را می‌توان به‌راحتی با دیگران به اشتراک گذاشت و منتشر کرد. شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و … بستر مناسبی برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه هستند. کاتالوگ آنلاین را می‌توان بین افراد بیشتری، به‌صورت رایگان توزیع کرد.

۶. دسترسی راحت

با استفاده از دستگاه‌های مختلفی مانند تبلت، گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر می‌توان کاتالوگ‌ دیجیتال را مشاهده کرد و مشتری در هر زمان یا هر مکان می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. برای این کار تنها کافیست آنلاین شده و کاتالوگ را بررسی کند.

۷. تعامل

کاتالوگ‌ چاپی ممکن است گاهی اوقات برای مخاطب خسته‌کننده باشند اما به‌کارگیری ویژگی‌های تعاملی مانند انیمیشن، ویدئو، صوت، تصاویر و … باعث جذابیت بیشتر کاتالوگ‌ آنلاین می‌شود. ساخت چنین تجربه مشارکتی، مشتریان را جذب و آن‌ها را به خرید محصولاتی ترغیب می‌کند که احتمالا در کاتالوگ‌ چاپی نادیده گرفته می‌شدند.

نمونه کاتالوگ آنلاین

۸. طول عمر

به‌صورت کلی، محتوای دیجیتال عمر طولانی‌تری نسبت به محتوای چاپی دارد. مردم ممکن است کاتالوگ‌ چاپی را گم کرده یا به آن آسیب برسانند. در صورتی که گاهی فقط یک نسخه از آن موجود است. اما یک کاتالوگ آنلاین را می‌توان بارها و بارها بدون هیچ نگرانی مرور کرد.

۹. موتورهای جستجو

وقتی به الگوریتم‌های موتورهای جستجو توجه کنید و هر چقدر محتوای باکیفیت‌تری داشته باشید، نتایج بهتری نیز به دست می‌آورید. وقتی کاتالوگ دیجیتال خود را منتشر می‌کنید، موتورهای جستجو متوجه آن خواهند شد و با بهبود رتبه سایت شما در صفحات جستجو، پاداشتان را می‌دهند. در نتیجه، مرورگرهای بیشتری در سراسر دنیا با برند شما آشنا می‌شوند.

۱۰. هزینه‌های توزیع

در کاتالوگ‌های چاپی، علاوه بر هزینه چاپ شامل جوهر، کاغذ و پرینت، هزینه پست و توزیع نیز سرسام‌آور است اما در کاتالوگ دیجیتال، این مقادیر حذف می‌شوند. در جایگاه یک شرکت، وقتی می‌توان با یک‌بار خرید کاتالوگ دیجیتال هزینه کرد، چرا باید آن را بارها و بارها برای چاپ کاتالوگ سنتی صرف کرد؟

توزیع کاتالوگ‌ چاپی و ارسال آن‌ بسیار گران تمام می‌شود اما با استفاده از کاتالوگ‌ آنلاین، دیگر نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای برای توزیع نیست.

اینترنت، بستری ایدئال برای ترویج محصولات یا خدمات شرکت محسوب می‌شود و کاتالوگ‌ دیجیتال دسترس‌پذیری برند را برای مشتریان افزایش می‌دهند.

پس هر چه سریع‌تر فایل‌های پی‌دی‌اف کاتالوگ خود را دیجیتالی کرده و تجربه خوانندگانتان را با استفاده از ویدئو، انیمیشن، پاپ‌آپ‌ها و لینک‌سازی بهبود ببخشید.

خروجی محصولات سه‌بعدی در HTML5 تضمین می‌کند که محتوای شما در جدیدترین دستگاه‌های تبلت و موبایل و همچنین مرورگرهای کامپیوترهای قدیمی قابل‌مشاهده باشد.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.