زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کاربرد کاتالوگ چاپی در دنیای دیجیتال

امروزه که می‌توان آنلاین، تلفنی یا حتی با اپلیکیشن‌های نصب‌شده بر روی گوشی، آنچه نیاز داریم را سفارش دهیم، با وجود تمام این گزینه‌ها، آیا کاتالوگ چاپی قدیمی هنوز جایی در بازاریابی دارد؟ با توجه به قیمت بالای چاپ و توزیع کاتالوگ، آیا هنوز هم استفاده از این نوع کاتالوگ در دنیای دیجیتال ارزشمند است؟

آیا کاتالوگ‌ چاپی با عصر بازاریابی دیجیتال ارتباطی دارند؟ قطعا بله! در ادامه دلایل شگفت‌انگیز بازگشت کاتالوگ چاپی به عرصه بازاریابی را با هم مرور خواهیم کرد و بررسی می‌کنیم که چرا باید از بازاریابی چندکاناله استفاده کرد.

ایده‌های شگفت‌انگیز کاتالوگ چاپی

به گفته شرکت مشاور مدیریتی، Kurt Salmon، ۴۴ درصد از مصرف‌کنندگان مایلند کاتالوگ‌های کمتری دریافت کنند اما به این نکته نیز باید توجه کرد که در همین تحقیق، ۵۸ درصد از پاسخ‌دهندگان اذعان کرده‌اند که از صفحه‌بندی کاتالوگ ایده می‌گیرند و حدود ۳۰ درصد گفته‌اند که به‌هنگام خرید آنلاین از خرده‌فروشی‌ها، از کاتالوگ چاپی استفاده می‌کنند و ۹۰ درصد نیز خرید خود را بر اساس آنچه در کاتالوگ آمده، انجام می‌دهند.

این تناقض را چطور می‌توان توضیح داد؟ کاتالوگ‌ها جذابیتی فراتر از عکس محصولات دارند. با اینکه از پرشدن صندوق‌های پستی ناراحت می‌شویم، از هر سه‌نفر، دونفر نمی‌توانند در برابر بازکردن بسته‌ها مقاومت کنند و با این کار، کاتالوگ‌ها اثر خود را بر ذهن ما خواهند گذاشت.

کاتالوگ چاپی، محصولات را در بستری نشان می‌دهد، آن‌هایی که به هم مرتبط هستند را تجمیع کرده و کاربردهای جدیدی را برای محصولات آشنا ارائه می‌دهد. این کار، روشی عالی برای افزایش فروش، فروش متقابل و مقایسه محصولات است.

مشتریانی که در فهرست ارسال کاتالوگ چاپی قرار دارند، معمولا پس از دریافت آن، ۲۰ درصد بیشتر از دفعه قبل خرید می‌کنند.

حذف کاتالوگ چاپی یعنی فروش کمتر

در مواجهه با هزینه بسیار چاپ، Land’s End در سال ۲۰۰۰، ارسال کاتالوگ چاپی را متوقف کرد اما با ازسرگیری مجدد، ابتدا در یک نظرسنجی از مشتریانش پرسید که آیا کاتالوگ را قبل سفارش دیده‌اند یا خیر و پاسخ ۷۵ درصد آن‌ها، مثبت بود.

Ikea به‌دنبال آن است که موفق‌ترین خرده‌فروشی در جهان شود و با ارائه کاتالوگ‌های چاپی مملو از ایده در مسیر خوبی قرار دارد. آن‌ها سالانه ۲۱۱ میلیون نسخه کاتالوگ تولید و به خریداران عرضه می‌کنند.

کاتالوگ‌های چاپی ایکیا

نتایج مشابه B2B

Hubert Co، شرکت توزیع‌کننده تجهیزات حمل‌ونقل مواد غذایی معتقدند که بازاریابی چندکاناله آن‌ها در استفاده ترکیبی از کاتالوگ چاپی و تجارت الکترونیک باعث افزایش فروش و الهام‌بخشی به مشتریان وفادارشان شده است.

«بعضی از مشتریان ما تنها از طریق وبسایت و برخی نیز با استفاده از کاتالوگ چاپی خرید می‌کنند اما بهترین مشتریانمان هر دو گزینه را به کار می‌برند».

تصمیم‌گیرندگان B2B نیز از محرک‌هایی مشابه مصرف‌کنندگان خرده‌فروشی استفاده می‌کنند؛ به آن‌ها محصولات مشخصی را نشان دهید تا روز بهتری داشته و توجهشان جلب شود!

آیا هزینه کاتالوگ چاپی منطقی است؟

اندری اوستروی، رئیس و مدیرعامل آژانس بازاریابی مستقیم Belardi/Ostroy نرخ بازگشت سرمایه در رابطه با کاتالوگ چاپی را این‌طور توضیح می‌دهد:

«کاتالوگ‌ها، باکیفیت‌ترین و جذاب‌ترین وسیله بصری برای جذب مخاطب، ارائه محصول، ایجاد سبک زندگی ایدئال، تبدیل خریداران به مشتریان وفادار و آگاهی‌بخشی برای برند است. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر مزایای مشخص کاتالوگ‌ها از طریق عکاسی، کاغذ و کیفیت چاپ، اندازه آن، استفاده از مدل‌ها و سهم توجه مشتری شود. کاتالوگ چاپی موفق‌ترین محرک در جذب ترافیک وبسایت و بهترین راه برای هدف قراردادن و جذب مشتری در بازاریابی چندکاناله است.

شاید از نظر بسیاری، استفاده از کاتالوگ چاپی قدیمی شده باشد اما بر روی کارایی آن می‌توان شرط بست؛ چون طبیعت انسان که از مد نمی‌افتد. کاتالوگ چاپی، تجربه حسی و لمسی به مخاطب ارائه می‌کنند که در استفاده از رسانه‌های دیجیتال، چنین چیزی ممکن نیست. آن‌ها صرفا برای فروش طراحی و چاپ نمی‌شوند، بلکه ایده‌ای را به ذهن مخاطب وارد می‌کنند که در نهایت موجب خرید محصول می‌شود. در بهترین حالت خود، نوعی داستان‌سرایی است.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.