زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کاتالوگ دیجیتال یا کاتالوگ چاپی؟

کاتالوگ‌ها به‌عنوان ابزاری برای نشان‌دادن محصولات و قیمت آن‌ها، اطلاعاتی درباره شرکت و خدمات آن به بازدیدکننده ارائه می‌دهند. تاریخچه کاتالوگ به مدت‌ها پیش بازمی‌گردد و ابزار بازاریابی جدیدی نیست. در واقع شاید بتوان آن را قدیمی‌ترین بخش بازاریابی یک کسب‌وکار دانست.

پس اگر بگوییم کاتالوگ دیگر منسوخ شده، تعجب خواهید کرد؛ اما اینطور نیست! شاید امروزه کاتالوگ دیجیتال تا حدودی از محبوبیت کاتالوگ چاپی کم کرده باشد اما با این وجود، برندهای بسیاری هنوز از کاتالوگ چاپی استفاده می‌کنند یا آن را ابزار مکملی برای کاتالوگ دیجیتال می‌دانند.

این شما هستید که باید پس از تحلیل برند، تصمیم بگیرید که کدام یک برای بازاریابی شما بهتر است.

کاتالوگ محصول چیست؟

کاتالوگ محصول، فهرستی از موجودی فروشگاه، محصولات و خدمات یک کسب‌وکار است که شامل جزئیات مهم و داده‌هایی مانند قیمت، تصاویر، توضیحات و ویژگی‌های آن‌هاست. هدف اصلی از تهیه کاتالوگ محصول، ارائه اطلاعات ضروری به مشتری است.

کاتالوگ محصول

کاتالوگ شرکت شامل چه اطلاعاتی است؟

کاتالوگ محصول معمولا شامل اطلاعاتی درباره مدل‌ها، نسخه‌ها و اشکال مختلف است که علاوه بر مشتری، مرجع مناسبی برای فروشنده، مدیر، تکنسین و … است. با استفاده از کدهای خاص و نام مدل‌ها می‌توان به‌راحتی در کاتالوگ جستجو کرد.

کاتالوگ برخی شرکت‌ها شامل تمامی محصولات و خدمات ارائه‌شده آن‌ها نیست و تنها بخش‌های خاصی را نشان می‌دهد. این کار معمولا برای کم‌حجم‌شدن کاتالوگ و راحتی مشتری انجام می‌شود یا شرکت قصد دارد محصولات خاصی که مخاطب به آن‌ها علاقه دارد را نشان دهد.

یک کاتالوگ می‌تواند شامل محصولاتی از برندهای مختلف باشد که بر اساس معیار خاصی مانند کاربرد، متریال یا شراکت تجاری با یکدیگیر ارتباط دارند.

هدف از تهیه کاتالوگ چیست؟

در هنگام تعریف فرایند تصمیم‌گیری، ۸۸ درصد مشتریان مایلند اطلاعات کافی درباره محصولات داشته باشند و بدون توضیحات جامع آن، احتمال خرید بسیار کاهش می‌یابد. علاوه بر این، از کاتالوگ معمولا برای ارتباط با شرکای بالقوه به جهت نشان‌دادن ظرفیت‌های شرکت استفاده می‌شود.

برخی از کسب‌وکارها از کاتالوگ برای اعلام محصولات جدید، حراج و جشنواره‌های فروش ویژه و پیشنهادات خاص برند، به‌عنوان کانالی مجزا برای فروش استفاده می‌کنند.

کاتالوگ دیجیتال چیست؟

کاتالوگ دیجیتال یا کاتالوگ آنلاین، قالب جدیدی از کاتالوگ محصول کسب‌وکارهاست. همان طور که از نام آن پیداست، این ابزار بر خلاف کاتالوگ چاپی، به‌صورت دیجیتالی تهیه، ذخیره و منتشر می‌شود.

کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال، علاوه بر امکان بازدید آنلاین، در بعضی نسخه‌ها نیز قابلیت دانلودشدن و مشاهده آفلاین نیز دارند. در این صورت برای به‌روزرسانی باید مجدد آن‌ها را در فضای اینترنت بارگذاری کرد.

کاتالوگ آنلاین به بخشی اساسی در تجارت الکترونیک تبدیل شده است و به‌نوعی هسته بازاریابی این نوع کسب‌وکارها در زمینه ارائه محصول، فروشگاه آنلاین و تبلیغات را شکل می‌دهد. می‌توان با استفاده از زبان برنامه‌نویسی، نمونه‌های سفارشی کاتالوگ دیجیتال را تهیه کرد.

در مقایسه با کاتالوگ چاپی، انواع آنلاین را می‌توان با استفاده از موتورهای جستجو، ردیابی و تحلیل کرد. در نتیجه، دارندگان کسب‌وکار می‌توانند اطلاعات بیشتری از مشتریان خود به دست آورند و شانس بیشتری برای قرارگرفتن در صفحه اول جستجو باشند.

مزایای استفاده از کاتالوگ دیجیتال چیست؟

اولین و مهم‌ترین مزیت کاتالوگ دیجیتال، امکان تبدیل بازدیدکننده به مشتری است؛ بازدیدکنندگان سایت با جستجو در کاتالوگ، جزئیات مهم محصولات و خدمات را قبل از خرید بررسی می‌کنند. علاوه بر این، می‌توانند اقلام مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و با کسب اطلاعات بیشتر، تصمیم بهتری بگیرند.

برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند کاتالوگ را برای ارتباط‌گرفتن با نمایندگان فروش یا فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها بررسی کنند. بنابراین، محدودیت‌های زمانی و فاصله تاثیر کمتری بر کسب‌وکار دارند.

مزیت دیگر استفاده از کاتالوگ دیجیتال، توانایی اشتراک‌گذاری ساده آن‌هاست. بسیاری از برندها از این فرصت استفاده کرده و با اشتراک‌گذاری کاتالوگ دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، مشارکت مخاطبین خود را جلب کرده‌اند.

کاتالوگ دیجیتال در شبکه های اجتماعی

اینکه دوستان، اعضای خانواده و سایر آشنایان و دنبال‌کننده‌هایی که علایق، نیازها، بودجه و اولویت‌های مشترکی با شما دارند، بتوانند فرصت برابری در بازدید از یک کاتالوگ داشته باشند، برای یک برند بسیار ارزشمند است.

در فضای آنلاین، رهگیری فعالیت مخاطب راحت‌تر است. با استفاده از کاتالوگ دیجیتال و تحلیل آن می‌توان مشخص کرد که چه بخش‌هایی برای بیننده جذاب‌تر و کاربردی‌تر بوده است. این اطلاعات حیاتی، به درک بهتر و برنامه‌ریزی، تدوین اهداف بازاریابی و در نهایت فروش کمک شایانی می‌کند.

در مقایسه با کاتالوگ چاپی، در کاتالوگ دیجیتال می‌توان اطلاعات بیشتری، از جمله تصاویر باکیفیت در اختیار مخاطب قرار داد. ۶۶ درصد خریداران مایلند حداقل ۳ عکس از محصول را پیش از خرید ببینند. به علاوه، در فضای آنلاین، مشتریان دیگر نیز می‌توانند نظر خود را با سایرین به اشتراک گذاشته و تصاویر و دیدئوهایی از محصولات خریداری‌شده را نمایش دهند. ۸۲ درصد افراد، این کار را در موفقیت یک برند ضروری می‌دانند.

کاتالوگ دیجیتال یک شرکت یا بروشور آن را خیلی راحت‌تر از کاتالوگ چاپی می‌توان ویرایش کرد. برای این کار تنها کافیست به بک‌اند سایت متصل و اطلاعات کاتالوگ را به‌راحتی و با سرعت به‌روزرسانی کرد. در نتیجه بازدیدکنندگان، اطلاعات دقیق و به‌روز را در اختیار خواهند داشت.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که می‌توان برنامه‌های دیگر مانند خزانه‌داری، انبارداری، حسابداری و … را نیز به این کاتالوگ متصل کرد.

نرم افزار انبارداری سیناپردازش

آیا کاتالوگ چاپی منسوخ شده است؟

در گزارش ۶۹ درصد شرکت‌ها آمده است که احتمالا در ۵ سال آینده دیگر کاتالوگ چاپی تولید نکنند و به جای آن کاتالوگ دیجیتال را به کار ببرند. البته این نتایج از بررسی کسب‌وکارهای B2B به دست آمده است.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که کاتالوگ چاپی و بروشور هنوز در کسب‌وکارهای B2C برای نمایش‌های تجاری و رویدادها بسیار پرکاربرد هستند. از آنجا که مخاطب برخی حرفه‌ها، هنوز به‌خوبی با فضای اینترنت و زیروبم آن آشنا نیستند و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کاتالوگ چاپی، ابزاری مناسب برای بازاریابی محلی است، پس نمی‌توان گفت که آن‌ها منسوخ شده‌اند.

تکنولوژی معمولا برای تسهیل کارها و فرایندهای مختلف به کار می‌رود. پس با ظهور کاتالوگ دیجیتال، شما مجبور نیستید که از بین آن و کاتالوگ چاپی، یک نمونه را انتخاب کنید؛ بلکه می‌توان آن‌ها را به‌عنوان تکمیل‌کننده یکدیگر به کار برد. برای این کار کافیست از یک کد QR در کاتالوگ چاپی، مخاطبان را برای کسب اطلاعات بیشتر به کاتالوگ دیجیتال هدایت کنید.

چطور می‌توان کاتالوگ دیجیتال را نمایش داد؟

راه‌حل‌های زیادی برای تهیه کاتالوگ آنلاین و بروشور بسته به ترجیحات شرکت وجود دارد. برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر، استفاده از پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌هایی که فروشگاه مرکزی یا کاتالوگ محصول می‌سازند، کاربردی‌تر است. این ابزارها معمولا رایگان بوده و با ارائه راه‌حل‌های تجاری، گزینه‌های مختلفی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

کاتالوگ ساز

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک یا اینستاگرام به حساب‌های تجاری این امکان را می‌دهند تا محصولات خود را نمایش دهند و در این بستر تبلیغ کنند. اگر مشتریان شما، کاربران قدیمی شبکه‌های اجتماعی‌تان باشند، تهیه کاتالوگ دیجیتال حرکت روبه‌جلویی محسوب می‌شود.

طراحی یک کاتالوگ ویژه و منحصربه‌فرد بسیار گران‌تر از قالب‌های آماده خواهد بود اما داشتن یک کاتالوگ آنلاین خاص، دید بهتری نسبت به برند ایجاد می‌کند.

راه‌حل نوآورانه در نمایش کاتالوگ دیجیتال، استفاده از امکانات واقعیت مجازی است تا مخاطب با شما به‌صورت مستقیم تعامل داشته باشد؛ متن، تصویر، ویدئو به همراه مدل‌های سه‌بعدی. با این نحوه ارائه، مخاطبین می‌توانند حس واقعی خرید را تجربه کنند و همین موضوع باعث بهبود عملکرد وبسایت و جذب ترافیک به آن خواهد شد.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.