زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کاربرد کاتالوگ دیجیتال در دنیای تجارت الکترونیک

بسیاری از صنایع به کاتالوگ محصولات خود وابسته هستند. کاتالوگ چاپی همیشه به‌عنوان یکی از ابزارهای ضروری بازاریابی در هر دو نوع کسب‌وکارهای B2B و B2C کاربرد داشته است. با این حال، با رشد تجارت الکترونیک جهانی و خرید آنلاینِ بیش از پیشِ مردم، بسیاری از کسب‌وکارها با چالش کاتالوگ دیجیتال روبه‌رو شده‌اند.

از آنجا که بیشتر صنایع از کاتالوگ چاپی برای ارائه و بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کنند، ماندن در گردانه رقابت و سازگاری با تجارت الکترونیک، آن‌ها را به سمت تهیه کاتالوگ دیجیتال سوق داده است. در این مطلب به دنبال آن هستیم تا نگاهی نزدیک‌تر به نقش این ابزار در دنیای تجارت الکترونیک داشته باشیم.

کاتالوگ دیجیتال چیست؟

کاتالوگ دیجیتال به‌عنوان یک سند آنلاین، نشان‌دهنده محصولات یا خدمات برندهاست که می‌توان با استفاده از یک لینک مستقیم به آن دسترسی داشت و خیلی راحت کاتالوگ را بررسی کرد. وظیفه اصلی کاتالوگ دیجیتال، تبدیل مصرف‌کنندگان بالقوه به خریدار است. در دنیای تجارت الکترونیک از آن‌ها برای پیداکردن اطلاعات خاص محصول مانند توضیحات، قیمت و تصاویر استفاده می‌شود.
چنین کاتالوگ‌هایی به ایجاد یک تجربه کامل و غنی از اطلاعات برای خریداران آنلاین کمک می‌کند و آن‌ها را در مسیر سفر خرید خود پیش می‌برد.

خرید آنلاین با کاتالوگ دیجیتال

چالش‌های تبدیل کاتالوگ چاپی به کاتالوگ دیجیتال

در صورتی که کاتالوگ دیجیتال به‌خوبی اجرا شود، فرصت‌های بسیاری را پدید می‌آورد. با استفاده از این نوع کاتالوگ، می‌توان کانال‌های بازاریابی جدیدی را توسعه داد، با تامین‌کننده‌های جدیدی همکاری کرد، فروش را افزایش داد و از سایر مزایای آن بهره برد. اما در این راه ممکن است با چالش‌هایی نیز روبه‌رو شوید که عبارتند از:

انتخاب ابزار مناسب

اگر می‌خواهید مشتریان شما خرید راحتی را با استفاده از کاتالوگ دیجیتال تجربه کنند، پس باید با توجه به نیازهای کسب‌وکار خود، روش مناسبی را برای ارائه آنلاین آن به کار ببرید. در حالی که ابزارهای مختلفی برای ساخت کاتالوگ دیجیتال وجود دارد، تمامی آن‌ها برای هر کسب‌وکاری مناسب نیستند.

برای انتخاب ابزار مناسب، با ابزارهایی شروع کنید که امکان آزمایش آن‌ها وجود دارد؛ در این صورت می‌توانید عملکرد آن را بررسی کرده و میزان کارآیی آن را در کسب‌وکار خود بسنجید. نسخه آزمایشی به شما کمک می‌کند که قالب مدنظر کاتالوگ دیجیتال برندتان را تعریف کرده و چگونه آن را بهبود ببخشید.

برای مثال، برخی از ابزارهای کاتالوگ‌ساز امکان افزودن ویدئو، تصاویر پاپ‌آپ، لینک و سایر ویژگی‌های تعاملی را در اختیار شما قرار می‌دهند که کاتالوگ را غنی‌تر کرده و ارتباط بهتری با خریدار برقرار می‌کند.

تعاملی بودن کاتالوگ دیجیتال

این نکته را نیز باید مدنظر داشت که بیننده کاتالوگ چاپی را به‌راحتی ورق زده و محتوای آن را بررسی می‌کند، پس کارایی کاتالوگ دیجیتال نیز تا حد زیادی به ساختار صحیح آن بستگی دارد. اطلاعات باید کاملا واضح، دقیق و به‌راحتی قابل‌دسترس باشند. می‌توان با افزودن جدول محتوایی یا ابزار جستجو، به مشتریان کمک کنید که محصول مدنظر خود را در کسری از ثانیه پیدا کنند.

علاوه بر این، انتخاب رابط کاربری مناسب کاتالوگ اهمیت بسیاری دارد؛ اینکه کاربرپسند بوده و استفاده از آن آسان باشد. با توجه به این مسئله دیگر نیاز نیست وقت زیادی را برای کارکردن با کاتالوگ صرف کرد.

مدیریت کاتالوگ دیجیتال محصولات

تدوین اطلاعات جامع و صحیحی از محصولات در تمامی کانال‌های فروش، فرایندی استراتژیک است؛ اینکه این اطلاعات را شرکت یا تامین‌کننده در اختیار شما قرار دهد، صحت آن باید کاملا تائید و مدیریت شود. کاتالوگ دیجیتال معمولا تحت مدیریت چندین نفر است که همین موضوع در مواردی مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

به علاوه، کار به‌روزرسانی محصولات در کاتالوگ‌های بزرگ و توزیع آن در کانال‌های مختلف، سخت و زمان‌بر است. البته با توجه به آنلاین‌بودن کاتالوگ، فرآیند اصلاح ساده‌تر خواهد بود و از آنجا که نیازی به چاپ نسخه جدید و توزیع مجدد آن وجود ندارد، شما صرفا فایل آن را آپلود کرده و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید. گاهی این کار از طریق همان لینک مستقیم قبلی انجام می‌شود.

با این کار، مدیران فروش شما همواره اطلاعات دقیق و به‌روزی را در اختیار دارند و برای برند و خریدار، برد-برد محسوب می‌شود.

کاربرپسندبودن

تمامی کسب‌وکارها به‌دنبال ایجاد بهترین تجربه کاربری برای مشتریان خود هستند. به این معنا که نه‌تنها در صفحات نمایش مختلف قابل‌دسترس باشد، بلکه ساختار مناسبی نیز داشته باشد. حتی اگر مطمئن هستید که کاتالوگ چاپی برند شما مشتری‌محور است و اطلاعات جزئی ارائه می‌دهد، کاتالوگ دیجیتال الزامات خاص خود را دارد.

پس بهتر است مطمئن شوید که با ارائه امکاناتی همچون جستجو، فیلتر و اولویت‌بندی اطلاعات محصولات فروشگاه اینترنتی خود، مشتری خرید بهتری را تجربه می‌کند. این کار را می‌توان با تگ‌زدن و دسته‌بندی تمامی محصولات، کار را به‌صورت سیستمی پیش برد.

اطلاعات محصول در کاتالوگ دیجیتال

با وجود تمامی این چالش‌ها، نباید از گذر به کاتالوگ دیجیتال صرف‌نظر کرد. تهیه و انتشار این نوع کاتالوگ در قالبی آنلاین، مزایای بسیاری دارد. با استفاده از کاتالوگ آنلاین، دیگر نیاز به صرف زمان و هزینه برای چاپ و توزیع آن نیست و با ایجاد فرصت‌های جدید، می‌توان آن را در پلتفرم‌های آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی و … منتشر کرد.

این کار هزینه‌های چاپ را کاهش داده، آگاهی درباره برند را افزایش می‌دهد و در اختیار طیف گسترده‌تری از مخاطبین آنلاین قرار می‌گیرد. اگر هنوز هم برای تهیه کاتالوگ دیجیتال قانع نشده‌اید، به دلایل زیر توجه بیشتری داشته باشید.

دلایل کارایی کاتالوگ دیجیتال در تجارت الکترونیک

بر اساس آمارهای منتشرشده، ۲.۵ میلیارد خریدار آنلاین در سال ۲۰۲۰، پاندمی کرونا نقش بی‌بدیلی در افزایش تعداد خریداران داشته است. علاوه بر این، تعداد خریداران دیجیتال سالانه افزایش می‌یابد و با رشد آن‌ها، برندهای تجارت الکترونیک باید خود را با روند جاری تطبیق داده و از کاتالوگ دیجیتال برای الهام‌بخشیدن به خریداران بالقوه استفاده کنند.

سازگاری بین پلتفرم‌ها

امروزه، خریداران آنلاین به جستجوی اینترنتی عادت کرده‌اند؛ چه آلبوم موسیقی باشد و چه مدل یک لپ‌تاپ جدید. اگر می‌خواهید یک کاتالوگ دیجیتال کارآمد برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان تهیه کنید، باید مطمئن شوید که محصولات به‌راحتی قابل‌دسترس باشند.

در شرایطی که افراد از دستگاه‌های هوشمند مختلف استفاده می‌کنند، کاتالوگ دیجیتال باید در ابعاد گوناگون قابل‌دسترس باشد. این سازگاری در بین پلتفرم‌های مختلف، به کارآمدی آن در بازار مدرن کمک می‌کند و به‌راحتی با یک لینک در مرورگرها یا کانال‌های متفاوت مانند وبسایت، ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

نمایش بهترین حالت محصولات

تهیه کاتالوگ دیجیتال به برندها این امکان را می‌دهد تا محصولات خود را به‌روشی بصری و جذاب تبلیغ کنند. افراد به دنبال آن هستند تا از محتوای موجود الهام بگیرند، در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از تصاویر باکیفیت بالا، ویدئوها، تصاویر پاپ‌آپ و سایر عناصر تعاملی، کاتالوگ را غنی‌تر کنید. با این کار، خریداران به درک عمیق‌تری از محصول شما می‌رسند و احتمال خرید افزایش پیدا می‌کند.

افزایش فروش

با استفاده از کاتالوگ دیجیتال، می‌توان فرایند خرید را برای مخاطب راحت‌تر و ساده‌تر کرد. برای مثال، هر محصول کاتالوگ را به نمونه مدنظر در سایت متصل کنید. با این کار، خریداران تنها با یک کلیک بر روی محصول دلخواه به صفحه خرید آن در سایت هدایت می‌شوند. با ساده‌سازی فرایند خرید، می‌توان بازدیدکنندگان را به خرید تشویق و آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل کرد. در نتیجه معرفی محصول در کاتالوگ دیجیتال به افزایش سفارش و فروش منجر می‌شود.

لینک به وبسایت از طریق کاتالوگ دیجیتال

سازماندهی کاتالوگ دیجیتال

یک کاتالوگ دیجیتال واضح و کامل، شما را به پیشرویی در صنعت تبدیل می‌کند و باعث اعتمادسازی بین شما و مشتریانتان می‌شود. با استفاده از یک کاتالوگ دیجیتال سازمان‌یافته، خریداران در چند ثانیه به اطلاعات مدنظر خود دست پیدا می‌کنند. اگر کاتالوگ شما شامل بخش‌های متعدد و محصولات بسیاری باشد، باید جدولی از محتوا و امکان جستجوی متنی را فراهم کنید.

بهبود تجربه خرید

قالب دیجیتال کاتالوگ، فرصتی استثنایی برای تعامل با خریداران و تشویق آن‌ها به خرید است. در حالی که قالب‌های بسیاری برای ارائه محصولات یا خدمات در کاتالوگ دیجیتال وجود دارد، یکی از معروف‌ترین‌ها، قالب فلیپ‌بوک است. در این قالب، می‌توان با استفاده از ویدئو، تصاویر پاپ‌آپ و محتوای تعاملی، اطلاعاتی جامع و با جزئیات از محصول خود ارائه می‌دهید تا تجربه بهتری از خرید داشته باشد.

ختم کلام

کاتالوگ دیجیتال در دنیای تجارت الکترونیک به نقطه عطفی در سفر خرید مشتری تبدیل شده است. پس مطمئن شوید که با استفاده از یک کاتالوگ ساختاریافته و مشتری‌محور، تجربه خرید فوق‌العاده‌ای را برای خریداران رقم زده و از آن به‌عنوان ابزاری برای تاکید بر بهترین محصولات خود استفاده کنید تا خریداران انتخاب راحت‌تر و سریع‌تری داشته باشند.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.