زمان مطالعه: ۴ دقیقه

جذب ترافیک وبسایت با کاتالوگ چاپی

کاتالوگ اصلی‌ترین محرک جذب ترافیک خریدار به وبسایت فروشگاهی است. کاتالوگ چاپی که در عرصه بازاریابی کاملا آزموده شده، حتی پس از هجوم کسب‌وکارهای اینترنتی و گسترش دنیای تجارت الکترونیک، باز هم شاهد رشد رسانه‌های چاپی بوده‌ایم. حتی شرکت‌هایی که به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، کاتالوگ چاپی خود را گسترش داده‌اند.

بر این اساس، روز‌به‌روز کسب‌وکارهای بیشتری متوجه می‌شوند که کاتالوگ چاپی، محرک اصلی جذب ترافیک در دنیای اینترنت است. با توجه به آمار اداره پست و تحلیل بسته‌های پستی، می‌توان دریافت که بیش از ۷۰ درصد سفارش‌ها، نتیجه ارسال مستقیم کاتالوگ است. با ارسال کاتالوگ، فروش آنلاین در تمامی کانال‌ها افزایش پیدا می‌کند.

دلایل ضروری برای استفاده از کاتالوگ چاپی

پیش از اجرای تکنیک Match-Back یا همان تحلیل سفارشات ردیابی‌نشده، ۱۵ تا ۲۵ درصد سفارشات از یک کد منبع قابل‌دسترس برای کاربر رهگیری می‌شود اما پس از تحلیل، این بازه به ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد. این مقدار بسته به مشتریان وفادار و مشتریان بالقوه متفاوت خواهد بود.

برای درک بهتر آنچه گفته شد، به این مثال توجه کنید:

اگر کل درآمد حاصل از مشتریان بالقوه، ۱۰۰هزار دلار باشد، ۲۵هزار دلار از یک منبع خاص ردیابی شده و ۵۰هزار دلار آن با ارسال پستی تطابق دارد و ۲۵هزار دلار آن نیز از وبسایت به دست آمده است.

حال، چرا کاتالوگ چاپی تا این حد قدرتمند و مهم است؟ دلایل متعددی وجود دارد که شما را از حذف کاتالوگ چاپی منع می‌کند. اما شاید به‌عنوان یک برند آنلاین، بپرسید که چرا باید از کاتالوگ چاپی استفاده کنیم؟ در ادامه به ذکر ضرورت استفاده از ابزارهای چاپی در دنیای بازاریابی می‌پردازیم.

تجربه خرید

کاتالوگ چاپی به‌عنوان تجربه‌ای از خرید شناخته می‌شوند؛ چون مصرف‌کنندگان با استفاده از آن، خرید آنلاین متفاوتی را تجربه می‌کنند و حس خرید حضوری برای آن‌ها تداعی می‌شود. از ورق‌زدن صفحات و نگاه‌کردن به هر محصول لذت می‌برند. اغلب این کاتالوگ‌ها را بر روی میز کنار مبل می‌گذارند و هر از گاهی به آن نگاهی می‌اندازند.

اگر خوب دقت کرده باشید، گوشه صفحاتی از کاتالوگ تا خورده تا بعدا مجدد به آن مراجعه کنند. از آنجا که خریداران آنلاین، معمولا به‌دنبال محصول خاصی هستند، کاربرد کاتالوگ‌های دیجیتال را نمی‌توان با کاتالوگ چاپی مقایسه کرد.

وفاداری

ارزش طول عمر (LTV)، یکی از مهم‌ترین ملاحظات بازاریابی است. خریداری که از طریق کاتالوگ چاپی خرید کرده است، ارزش طول عمر یا وفاداری بیشتری نسبت به خریدار آنلاین صرف دارد. چرا که در خرید آنلاین، شاید مشتری صرفا محصول موردنظر را از شما خریداری کند اما نمی‌توان تضمین کرد که این خرید مجدد تکرار شود.

خرید آنلاین با کاتالوگ چاپی

با این حال، اگر مشتری با استفاده از کاتالوگ چاپی از شما خرید کند، احتمال تبدیل آن به یک مشتری وفادار بیشتر خواهد بود. در مقابل هزینه به‌دست‌آوردن یک خریدار آنلاین به‌مراتب کمتر از خریدار از طریق کاتالوگ چاپی است. همین موضوع، اهمیت ارزش طول عمر را بالا می‌برد.

مسئله تنها درباره ثبت سفارش نیست، بلکه تکرار خرید در طول زمان مطرح است.

جذب خریدار

یک کاتالوگ زمانی کارایی دارد که خریداران جدیدی را جذب کند؛ چون این کار هدفمندتر است. جذب خریدار از طریق اینترنت دشوار به نظر می‌رسد. فهرستی از مشتریان بازاریابی ایمیلی شاید به‌اندازه فهرستی از دریافت‌کنندگان کاتالوگ چاپی کارایی نداشته باشد. چون با استفاده از این نوع کاتالوگ، شما مخاطب، بازار مشخص و خریدار بالقوه خود را مستقیما هدف قرار می‌دهید.

آمارها نشان می‌دهد که میانگین میزان سفارش از یک کاتالوگ معمولی، حدودا ۲۰ درصد بیشتر از خرید آنلاین است.

طراحی کاتالوگ

کاتالوگ و طراحی آن، عکاسی حرفه‌ای از محصولات و چیدمان، نشان‌دهنده هویت برند شماست. یک کاتالوگ چاپی بیانگر داستان برند است و تاثیر به‌سزایی بر خریداران بالقوه و مشتریان می‌گذارد. از دیدگاه مصرف‌کننده، کاتالوگ الهام‌بخش خرید است و می‌تواند هیجان‌انگیز یا مفرح باشد. به‌نحوی نشان‌دهنده سبک زندگی است که باعث می‌شود خریداران در هر سنی مایل به دریافت آن باشند.

افزایش کلیک و سئو

کاتالوگ چاپی در افزایش عملکرد بازاریابی موتورهای جستجو، پرداخت به ازای هر کلیک و بهینه‌سازی موتور جستجو، موثر است. با هر کاتالوگی که در صندوق پستی مشتریان قرار می‌گیرد، برنامه‌های بازاریابی دیجیتال سود می‌کنند. پس هماهنگی برنامه‌های بازاریابی دیجیتال و کاتالوگ چاپی اهمیت بسیاری دارد.

افزایش سئو با کاتالوگ چاپی

کلام آخر

تجارت الکترونیک، راهی است برای ارائه محصولات و فروش آن‌ها. اما آنچه اهمیت دارد، تمایل خریداران به نحوه خرید و ثبت سفارش است. مصرف‌کنندگان گزینه‌های متعددی برای خرید دارند؛ فکس، تلفن، ایمیل، فروشگاه یا اینترنت. کاتالوگ چاپی همان طور که باعث می‌شود خریدار تلفن را برداشته و سفارش خود را ثبت کند، عده دیگری را به خرید اینترنتی سوق می‌دهد.

با وجود اینکه اینترنت بستری قوی برای بسیاری از کارهاست اما در ۷۰ درصد مواقع، به‌عنوان کانالی ثانویه عمل می‌کند که در ابتدا با کاتالوگ شروع شده است. رسیدن به تعادلی پایدار بین مشتریان بالقوه از طریق کاتالوگ و وب مسئله‌ای حیاتی است. اما به این معنا نیست که با رشد دنیای دیجیتال، کاتالوگ چاپی از بین می‌رود، بلکه نقش آن مکمل ابزارهای دیجیتال است.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.