زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چرا کسب‌وکار شما به کاتالوگ دیجیتال احتیاج دارد؟

کاتالوگ محصول، عنصر بسیار مهمی از بازاریابی کسب‌وکار است و به شما در ارائه تمامی محصولات و به مخاطب شما در دسترسی به یک کاتالوگ زیبا کمک می‌کند. داشتن فهرستی از محصولات با قیمت‌های به‌روز، ویژگی مهمی در تجارت محسوب می‌شود اما در عین حال، هزینه چاپ کاتالوگ روزبه‌روز در حال افزایش است.

اینجاست که پای کاتالوگ دیجیتال به عرصه تجارت دنیای مدرن باز می‌شود.

کاتالوگ دیجیتال هر دو مسئله را حل می‌کند؛ به‌دلیل حذف هزینه چاپ و توزیع، به‌مراتب ارزان‌تر است و به‌دلیل دسترسی راحت‌تر مشتری به آن در هر زمان و مکان، راحت‌تر از کاتالوگ چاپی است.

برای برندهایی که منابع لازم برای داشتن یک کاتالوگ چاپی جذاب را ندارند، کاتالوگ دیجیتال امکان ارائه محصولات به طیف بزرگ‌تری از مخاطبان را فراهم می‌کند.

آیا کسب‌وکار شما به کاتالوگ دیجیتال نیاز دارد؟

کاتالوگ چاپی، ابزاری قدیمی است. بر اساس آمار Frost & Sullivan، شصت‌ونه درصد کسب‌وکارها به این نتیجه رسیده‌اند که انتشار کاتالوگ چاپی برند خود را در ۵سال آینده متوقف کرده و کاتالوگ آنلاین را جایگزین آن کنند.

با فراگیری کاتالوگ دیجیتال، الان، بهترین زمان برای تغییر کاتالوگ است. مزایای این نوع کاتالوگ عبارتند از:

    • دسترسی به مخاطبان بیشتر چون هیچ محدودیتی در ارسال و مشاهده آن وجود ندارد.
    • کمک به ارائه محصولات به‌روز
    • افزایش سفارش‌گیری و فروش
    • امکان ارائه قیمت‌، پیشنهادات و محصولات خاص به مشتریان ویژه
    • امکان سفارش‌دهی و یادآوری

در ادامه به تفصیل درباره هر یک از این مزایا توضیح خواهیم داد:

دسترسی به مخاطبان بیشتر

«من با کاتالوگ چاپی هم به مشتریانم دسترسی دارم، چرا باید آن را به کاتالوگ دیجتال تغییر دهم؟»

این حرف درست است اما در نظر داشته باشید که کاتالوگ‌های چاپی، به‌دلیل هزینه بالای چاپ و توزیع، تنها برای افراد محدودی ارائه می‌شوند و برای گسترش طیف مخاطبان باید به تعداد بالا چاپ و تهیه شوند. در نتیجه این برند است که تصمیم می‌گیرد کاتالوگ به دست چه کسانی برسد و ممکن است آن‌ها مشتریان بالقوه نباشند.

افزایش مخاطب با کاتالوگ دیجیتال

علاوه بر این، نسخه‌های چاپی به‌نوعی ارتباط یک‌سویه به شمار می‌روند؛ مخاطب آن را باز کرده، صفحات را بررسی می‌کند، در یک یا دو صفحه دقیق‌تر می‌شود، محصول جالبی توجهش را جلب می‌کند و تمام. معمولا مرحله بعدی، انتقال آن به پایین‌ترین کشوی میز است!

اما تبلیغ و ترویج کاتالوگ دیجیتال بسیار ساده‌تر بوده، هزینه کمتری دارد و به مخاطبان بیشتری ارائه می‌شود. در نتیجه کاتالوگ برند شمادر اختیار مشتریان بالقوه بیشتری بدون تلاش یا هزینه اضافی قرار می‌گیرد. دیگر نیاز نیست نگران این باشید که آن را برای چه کسی ارسال می‌کنید و به‌راحتی می‌توان آن را مجدد نیز ارسال کرد.

شما می‌توانید کاتالوگ دیجیتال خود را از طریق ایمیل یا لینکی در صفحه فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. مخاطب شما نیز می‌تواند حتی در پرواز، به آن دسترسی داشته باشد. اگر آن را طوری طراحی کرده باشید که با گوشی همراه نیز به‌راحتی بتوان به آن دسترسی داشت، مخاطب می‌تواند هر زمانی آن را مشاهده کند و نیاز نیست به خاطر بیاورد که کاتالوگ شما را در کدام کشو گذاشته است!

اشتراک گذاری کاتالوگ دیجیتال در شبکه های اجتماعی

پس این مسئله اهمیت بسیاری دارد؛ بر اساس آمار استفاده از موبایل در تجارت الکترونیک که پابلیتاس آن را منتشر کرده است:

۴۲درصد ایمیل‌ها بر روی گوشی باز و دیده می‌شوند و ۷۰درصد افراد، فیسبوک خود را با گوشی چک می‌کنند.

کمک به ارائه محصولات به‌روز

از هر دو نوع کاتالوگ چاپی و دیجیتال برای ارائه محصول به مخاطب استفاده می‌شود. با این حال، فقط در نسخه دیجیتالی است که امکان به‌روزرسانی آنی وجود دارد و هر زمانی که محصول جدیدی را ارائه کنید یا بر روی آن تخفیف بزنید، به‌راحتی می‌توان آن را اعمال و در اختیار مخاطب قرار داد. اتمام موجودی، تغییر قیمت یا تبلیغ‌ها نیز به‌سادگی در کاتالوگ دیجیتال نشان داده می‌شوند.

به روز رسانی کاتالوگ دیجیتال

به‌علاوه، کاتالوگ به‌نوعی نشان هویت برند شماست، پس باید در طراحی و انتخاب تصاویر مناسب و باکیفیت بسیار دقت کنید.

بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند که تصاویری با رزولوشن بالا و محتوایی غنی از جزئیات محصولات را در کاتالوگ ببینند. تصاویر عالی به آن‌ها حس بهتری داده و توضیحات نیز مخاطب را در خرید راهنمایی می‌کند.

با درنظرداشتن این موضوع، ارائه محصولات با استفاده از تصاویر زیبا و توضیحات جامع و کافی درباره آن‌ها به شما در کسب اعتبار در ذهن مخاطب کمک می‌کند و همین امر ما را به سمت مزیت بعدی هدایت می‌کند.

«اگر وبسایت داشته باشم، باز هم به کاتالوگ دیجیتال نیاز دارم؟»

این سوالی است که برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار به دغدغه بزرگی تبدیل شده است؛ برای پاسخ جامع، بهتر است به مقاله «مقایسه وبسایت و کاتالوگ دیجیتال» مراجعه کنید اما به‌صورت کلی بهتر است بدانید که وبسایت از بخش‌های متعددی تشکیل شده و در واقع بستری جامع برای ارائه و معرفی یک برند است اما کاتالوگ، به‌صورت ویژه به ارائه محصولات می‌پردازد.

افزایش سفارش‌گیری و فروش

حقیقت اینکه کاتالوگ دیجیتال می‌تواند مشتریان جدیدی را جذب کند و با اشتراک‌گذاری ساده، سفارش‌های بیشتری را به‌همراه دارد و این یعنی فروش بیشتر.

افزایش فروش با کاتالوگ دیجیتال

با انفجار راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری برای هر مشکل، جای هیچ تعجبی نیست که برای سفارش‌گیری هم بتوان از کاتالوگ دیجیتال استفاده کرد. برخی از پلتفرم‌ها علاوه بر ارائه کاتالوگی بسیار زیبا، امکان سفارش‌گیری را نیز در آن فعال می‌کنند، مانند اوردرمنتوم. بهترین بخش آن چیست؟ اینکه قالب پیش‌فرض آماده است و شما صرفا کافیست محتوای خود را در آن بارگذاری کنید.

چطور کاتالوگ دیجیتال تهیه کنیم؟

شما می‌توانید با کارشناسان تتراس تماس گرفته و درباره کاتالوگ خود با آن‌ها مشورت کنید. آن‌ها با توجه به ویژگی‌های برند، خواسته شما و بودجه‌ای که برای این کار مدنظر دارید، بهترین نسخه کاتالوگ را به شما معرفی می‌کنند. می‌توانید با استفاده از نمونه‌های موجود در سایت یا نمونه دلخواه خود، کاتالوگ را سفارش داده و بعد از مدت کوتاهی، سفارش‌گیری و فروش خود را افزایش دهید.

تتراس طراح و ارائه‌دهنده انواع کاتالوگ دیجیتال، چه به‌صورت PDF و چه به‌صورت آنلاین و کاتالوگ چاپی و همچنین طراحی وبسایت است که برای کمک به کسب‌وکارهای نوپا و کوچک نیز که وبسایت مناسبی برای ارائه کاتالوگ خود ندارند، امکان نمایش کاتالوگ را در سایت تتراس فراهم می‌کند.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.