زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مقایسه کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال

پیش از آنکه برندهای معروفی مانند ویکتوریا سیکرت، آرگوس و ایکیا نسبت به تغییر رفتار مصرف‌کنندگان واکنش نشان دهند، سالانه، میلیون‌ها کاتالوگ چاپ می‌کردند. گستره وسیع کاتالوگ چاپی، به‌عنوان مرکز فروش و بازاریابی، عامل اصلی درآمد آن‌ها به شمار می‌رفت.

مجله هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review)، بخشی از کارایی کاتالوگ چاپی را به روان‌شناسی مصرف‌کننده نسبت می‌دهد؛ «بهبود تصور و تجسم ِ تجربه‌ی استفاده از محصول» با افزایش تعامل با محصولات! آن‌ها معتقدند:

«تعامل ابزاری موثر بر رفتار مصرف‌کننده است؛ چون با مشارکت در فرایند خرید، لذت آن را برای مشتری بیشتر می‌کند.»

از ویژگی‌های کاتالوگ چاپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزار تعامل دائمی برای آگاهی از برند
  • منبع دستِ اول برای گروه بازاریابی و فروش
  • دارای ماهیت لمسی که با استفاده از حواس بویایی، لامسه و بینایی، تجربه لمسِ برند را افزایش می‌دهد.

کاتالوگ چاپی برند

اما امروزه، در دنیای اینترنت اشیا، رفتار مصرف‌کننده به‌طور کامل تغییر کرده است؛ در حال حاضر، بیشتر مصرف‌کنندگان (۸۷ درصد) قبل از خرید، به‌صورت آنلاین درباره محصول مدنظرشان تحقیق می‌کنند. در سال‌های اخیر نیز، این مسئله نیروی محرکه‌ای شده تا برندها، کاتالوگ چاپی خود را به کاتالوگ دیجیتال تبدیل کنند.

برای مثال در رویدادهای مهم سال گذشته، غول‌های کاتالوگ چاپی مانند آرگوس و ایکیا، کاتالوگ چاپی خود را متوقف کرده و این را می‌توان سیگنالی برای سایر برندها دانست.

اگر شما صاحب کسب‌وکاری هستید که قصد افزایش بازدید از کاتالوگ دیجیتال خود را دارید، آیا فایل پی‌دی‌اف کاتالوگی که در وبسایت یا اپلیکیشن منتشر کرده‌اید برای این کار کافیست؟ چطور بازدهی آن را بررسی می‌کنید؟

محدودیت‌های کاتالوگ پی‌دی‌اف

در سال ۱۹۹۳، تنها چند سال قبل از شروع رونق دات‌کام، فایل‌های پی‌دی‌اف به وجود آمدند که امکان مشاهده اسناد با کامپیوتر و سیستم‌عامل‌های مختلف را فراهم می‌کردند. در آن زمان، این ابزار، امتیازی واقعی برای اشتراک‌گذاری اسناد بدون هیچ‌گونه نگرانی درباره سازگاری آن در سیستم‌های مختلف بود.

کاتالوگ پی دی اف

اما در آن زمان، ایده‌ تجارت الکترونیک مطرح نبود، در نتیجه فایل‌های پی‌دی‌اف برای سنجش تعامل و هدایت مشارکت کاتالوگ دیجیتال طراحی نشده بودند. حتی این فایل‌ها با دستگاه‌های مختلف نیز سازگار نیستند.

بیایید کمی عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم که چطور کاتالوگ پی‌دی‌اف، باعث می‌شود از حجم زیادی از خریداران غافل شوید و نتوانید آن‌ها را به سمت انتهای قیف بازاریابی خود یعنی خرید هدایت کنید.

لزوم بزرگ‌نمایی در موبایل

در کاتالوگ پی‌دی‌اف، صفحه‌بندی به‌صورت ثابت طراحی می‌شود و با صفحه‌های نمایش مختلف سازگاری ندارد. صاحبان کسب‌وکار معمولا این کاتالوگ‌ها را برای چاپ طراحی می‌کنند. در نتیجه، خواننده برای دیدن و خواندن، باید بر روی آن زوم کرده (بزرگ‌نمایی) و این کار اغلب خیلی کند انجام می‌شود و مطئمنا این آخرین چیزی است که افراد انتظار دارند.

اما مهم‌تر از آن، ویژگی دیگر این فایل‌هاست:

لزوم دانلود کاتالوگ پی‌دی‌اف

پیش از آنکه کاربران بتوانند کاتالوگ شما را باز کرده و آن را بررسی کنند، ابتدا باید فایل دانلود شود. در موبایل، این کار احتمالا به‌معنای استفاده از برنامه مدیریت‌کننده فایل‌ها و سپس برنامه دیگری برای خواندن پی‌دی‌اف است. تمام این مراحل، موانع ناخوشایند و آزاردهنده‌ای هستند که بازدیدکننده را پیش از دیدن محتوای شما دلسرد می‌کنند.

بسترهای دیجیتال، فضاهایی به‌شدت رقابتی هستند که همه برای جلب‌توجه کاربر و زمان او با یکدگیر رقابت می‌کنند. در این فضا، خریداران نیز با انبوهی از تبلیغات، محتواها و پیام‌ها بمباران می‌شوند.

برای مثال، وقتی منتظر دانلودشدن فایل پی‌دی‌اف هستند، با پیامی از اپلیکیشن تناسب اندام که از قبل تنظیم شده است، توجه به کاتالوگ شما را از دست می‌دهند، چون زمان تمرین و ورزش فرا رسیده است. اما اگر آن‌ها را مستقیما به سمت کاتالوگ آنلاین هدایت می‌کردید، بستر مناسب‌تری برای مشارکت با آن‌ها را در اختیار داشتید.

کاتالوگ دیجیتال

در این صورت با لزوم دانلود کاتالوگ پی‌دی‌اف، شما پنجره فرصت خود برای جلب‌توجه و مشارکت خریدار از دست می‌دهید؛ چون آن‌ها تمایلی به انجام مراحل مختلف ندارند و توجهشان نیز به‌راحتی با اپلیکیشن‌های دیگر از شما سلب می‌شود.

بازدهی محدود

وقتی فردی کاتالوگ پی‌دی‌اف شما را دانلود می‌کند، دیگر نمی‌توان تعامل او را سنجید؛ مثلا اینکه بر روی چه چیزی کلیک می‌کند، به چه صفحاتی توجه دارد و چقدر زمان صرف دیدن کاتالوگ شما خواهد کرد و این یک مسئله حیاتی است!

بدون داشتن داده‌های ارزشمندی از تعامل مشتری با کاتالوگ خود، نمی‌توان محتوای آن را بهینه کرد.

غیرقابل‌انتشار

درست در زمانه‌ای که شبکه‌های اجتماعی به کانال‌های آنلاین بالقوه‌ای برای فروشگاه‌ها و برندهای الکترونیک تبدیل شده‌اند، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند به‌راحتی پیشنهاد محصولات خود را با میلیون‌ها یا شاید میلیاردها نفر به اشتراک بگذارند.

اما محتوای یک فایل پی‌دی‌اف را نمی‌توان به‌راحتی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک منتشر کرد و با وجود چنین پتانسیل مشارکت و دسترسی مخاطب به این شبکه‌ها، فرصت انتشار کاتالوگ از بین می‌رود.

کاتالوگ دیجیتال، چاره کار!

کاتالوگ دیجیتال به‌صورت یکپارچه با سایت شما عمل می‌کند و کاربران برای دیدن آن مجبور به دانلود کاتالوگ نیستند و با داشتن چیدمانی سازگار، می‌توان آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشت. در این نوع کاتالوگ، تقریبا هر چیزی را می‌توان بررسی کرد.

کاتالوگ دیجیتال، نه‌تنها تصاویر و جذابیت‌های بصری بسیاری را در اختیار خواننده قرار می‌دهد، بلکه می‌توان از محتواهای دیگری مانند ویدئو یا نوشته برای اطلاعات بیشتر محصولات استفاده کرد.

با ارائه چنین گزینه‌هایی می‌توان تعامل خریدار با برند را بهینه کرد و نتیجه تمام این تلاش‌ها، هدایت بازدیدکننده به مراحل پایینی قیف بازاریابی یعنی خرید است.

برای مثال، می‌توان از یک ویدئو یا تبلیغ شخصی یک محصول استفاده کرد تا چنین تجربه‌ای، بازدیدکننده بیشتری را نسبت به کاتالوگ پی‌دی‌اف یا چاپی به مشتری تبدیل کند.

ویژگی‌های کاتالوگ دیجیتال مناسب

  • هماهنگی با فروشگاه آنلاین و موجودی محصولات که درآن اطلاعات، قیمت و به‌روزرسانی محصولات آورده شده است.
  • تشخیص خودکار لینک‌ها در کاتالوگ پی‌دی‌اف تا دیگر مجبور به ایجاد دستی آن‌ها نباشید.
  • بهینه‌سازی موتور جستجو برای جذب ترافیک بیشتر
  • ارتباط و هماهنگی با گوگل آنالیتیکس

با اینکه کاتالوگ‌ چاپی هنوز کاربرد دارد، نسل کاتالوگ پی‌دی‌اف کاملا منسوخ شده است.

در گذر زمان که رفتار مصرف‌کنندگان با دنیای دیجیتال سازگاری بیشتری پیدا می‌کند، صاحبان کسب‌وکار نیز احتمالا رفته‌رفته از کاتالوگ چاپی فاصله گرفته و به سمت ساخت کاتالوگ دیجیتال روی می‌آورند.

کاتالوگ هوشمند

اگر شما نیز به‌دنبال تغییر از کاتالوگ چاپی به کاتالوگ دیجیتال هستید، خود را در دام کاتالوگ پی‌دی‌اف گرفتار نکنید. ما در تتراس، به شما کمک می‌کنیم که کاتالوگ منحصربه‌فرد برند خود را به‌صورت چاپی یا دیجیتال که با دستگاه‌های مختلف نیز سازگاری دارد، کاملا حرفه‌ای بسازید.

منبع این مطلب را در اینجا مشاهده کنید.