زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مقایسه کاتالوگ دیجیتال با سایت

در فضای رقابتی میان کسب‌وکارها برای بازاریابی، برندها برای جلب‌نظر مشتریان بیشتر و فراهم‌کردن بستری برای خرید راحت‌تر آن‌ها از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند، مانند طراحی سایت، تهیه کاتالوگ دیجیتال یا چاپی، بروشور و …. در این میان شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد که کدام یک مناسب‌تر است؟ سایت یا کاتالوگ دیجیتال؟

خیلی‌ها معتقدند که اگر سایت داشته باشیم، دیگر از کاتالوگ بی‌نیاز هستیم و عده‌ای می‌خواهند با صرف هزینه کمتر، به‌جای سایت، کاتالوگ دیجیتال تهیه کنند. عقیده و تصمیم کدام کارفرما درست است؟ در این مطلب به پاسخ این سوالات پی می‌بریم.

کاتالوگ دیجیتال چیست؟

با دیجیتالی‌شدن کسب‌وکارها، ابزارهای بازاریابی نیز از حالت سنتی خارج شده و به‌صورت دیجیتال درآمده‌اند. کاتالوگ‌های چاپی در بیشتر موارد جای خود را به کاتالوگ دیجیتال داده و هزینه‌های آن را صرف برگزاری کمپین‌های مختلف بازاریابی می‌کنند. البته نباید این طور برداشت کرد که دیگر همه برندها باید به کاتالوگ دیجیتال روی آورند، وگرنه نابود خواهند شد.

به یاد داشته باشید که برند شما و مخاطب‌هایتان تعیین‌کننده استراتژی‌های بازاریابی هستند.

با این وجود اگر تصمیم دارید که از کاتالوگ دیجیتال برای معرفی و تبلیغ برند خود استفاده کنید، بهتر است بدانید که کاتالوگ دیجیتال به دو نوع کاتالوگ آنلاین و کاتالوگ PDF تقسیم می‌شود که هر یک ویژگی‌های خاص خود و مزایا و معایبی دارند.

کاتالوگ دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت کاتالوگ آنلاین و کاتالوگ پی‌دی‌اف این است که برای مشاهده کاتالوگ آنلاین به اینترنت نیاز است، اما کاتالوگ PDF را می‌توان دانلود و به‌صورت آفلاین مشاهده کرد. در کاتالوگ آنلاین، عناصر تعاملی مانند ویدئو، صوت و انیمیشن قابل‌استفاده هستند اما در کاتالوگ پی‌دی‌اف فقط می‌توان از لینک برای ارجاع به سایت یا تماس و ایمیل استفاده کرد.

ویژگی‌های کاتالوگ دیجیتال

صاحبان کسب‌وکار معمولا از کاتالوگ دیجیتال برای ارائه محصولات و خدمات خود به مخاطبان استفاده می‌کنند. قالب منسجم کاتالوگ، در حجمی مشخص، بدون اطلاعات اضافی، آن را کاربردی‌تر می‌کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های کاتالوگ دیجیتال، کاهش هزینه‌های چاپ و توزیع نسبت به کاتالوگ چاپی است که در مقیاس بزرگ، صرفه‌جویی کلانی را رقم می‌زند و برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان قابل‌دسترس است.

از طرفی قابلیت ویرایش بدون صرف هزینه چاپ و توزیع مجدد و به‌روزبودن اطلاعات در کاتالوگ دیجیتال باعث محبوبیت آن‌ها شده است.

تفاوت کاتالوگ دیجیتال با سایر ابزارهای بازاریابی در این است که می‌توان مشارکت مستقیم مخاطب را جلب کرد؛ با استفاده از لینک‌های مختلف به وبسایت، ایمیل سازمانی یا شماره‌تماس فروش و پشتیبانی، مخاطب می‌تواند به‌راحتی با برند تعامل کند.

در برخی نسخه‌های کاتالوگ آنلاین، می‌توان رفتار مخاطب را رهگیری کرد؛ به‌نحوی که ذائقه مخاطب سنجیده شده و می‌توان استراتژی‌های آتی را بر مبنای آن تدوین کرد.

آنالیز کاتالوگ دیجیتال

از دیگر ویژگی‌های کاتالوگ دیجیتال، قابلیت اشتراک‌گذاری ساده آن‌هاست؛ با استفاده از بازاریابی ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی، با ارسال یک لینک یا فایل می‌توان آن را به دست مخاطبان بسیاری رساند.

نقش وبسایت در بازاریابی برند

در واقع وبسایت همان فروشگاه شماست در بستر دیجیتال. همان طور که فروشگاه فیزیکی دارای اسکلت ساختمانی، قفسه‌ها و کارکنانی است که به مشتری خدمات می‌دهند، وبسایت نیز اجزای پیکربندی‌شده آن در جهت کمک به مشتری طراحی می‌شوند. امکان استفاده از تصاویر، ویدئو، گیف و حتی نظرات و ویدئوهای مشتریان که اعتماد بیشتری ایجاد می‌کند، از ویژگی‌های مثبت وبسایت است.

ماهیت جامع وبسایت و تسهیل فرایند خرید، باعث شده که در طول سالیان اخیر، طبق آمارها، خرید آنلاین به اولویت اول افراد تبدیل شود. دسترسی به تمامی محصولات و خرید مستقیم از مهم‌ترین ویژگی‌های وبسایت است.

خرید آنلاین از وبسایت

جمع‌آوری پایگاه داده‌ای از مشتریان و قابلیت رهگیری رفتار مشتری که به چه محصولاتی علاقه بیشتری دارند و چه کالاهایی پرفروش‌تر هستند. همچنین استفاده از وبسایت باعث می‌شود که افراد بدون محدودیت زمانی و مکانی بتوانند از شما خرید کرده و گستره فروش و مخاطبین شما را افزایش می‌دهد.

فقط این نکته را باید به خاطر داشته باشید که مدیریت سایت کار ساده‌ای نیست؛ بخشی از آن طراحی اولیه است که باید توسط متخصص طراحی سایت انجام شود و پس از آن به‌روزرسانی‌ها، رفع مشکلات احتمالی و از همه مهم‌تر بهینه‌سازی سایت برای قرارگرفتن در رتبه‌های بالایی صفحات جستجو در دیده‌شدن و فروش تاثیر مستقیم دارد.

به علاوه شما می‌توانید از وبسایت خود در انواع تبلیغات دیجیتال، مانند تبلیغات کلیکی یا PPC استفاده کنید.

کاتالوگ دیجیتال بهتر است یا وبسایت؟

پاسخ به این سوال جواب مشخص و قاطعی ندارد؛ چرا که شما باید با توجه به برند خود و ذائقه و نیاز مخاطب تصمیم بگیرید که کاتالوگ دیجیتال کارایی بهتری دارد یا وبسایت. گاهی در بازاریابی برخی برندها، وجود هر دوی این ابزار الزامی است، چون مکمل یکدیگر هستند و باعث تقویت فروش می‌شوند. به‌نوعی با استفاده از کاتالوگ می‌توان برای وبسایت ترافیک جذب کرد.

کاتالوگ دیجیتال یا وبسایت؟

برای درک بهتر به چند مثال در این زمینه می‌پردازیم:

    • تصور کنید که شما صاحب فروشگاه آنلاینی هستید که به خرده‌فروشی می‌پردازد. هزاران محصول ریز و درشتی که ظرف چند روز تمام می‌شوند، قیمت و تاریخ انقضا یا حتی برند آن‌ها تغییر کرده و حجم زیادی محصول به آن اضافه می‌شود. در چنین شرایطی استفاده از وبسایت به ارائه محصولات و در نتیجه خرید آسان‌تر مشتری کمک می‌کند. شما نیز راحت‌تر می‌توانید تغییرات مدنظر را در آن اعمال کنید.
    • شرایط دیگری را در نظر بگیرید که برندی تنها ۵۰ نوع محصول ثابت تولید می‌کند؛ اسامی، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها در طول زمان ثابت بوده و پس از مدتی تنها قیمت آن‌ها تغییر می‌کند. کاتالوگ دیجیتال، چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت PDF برای این برند مناسب‌تر است و هزینه کمتری خواهد داشت.
    • اگر شما صاحب یک برند یا فروشگاه آرایشی باشید، کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ کاتالوگ دیجیتال یا وبسایت؟ احتمالا فکرکردن به هر دو گزینه، انتخاب مناسب‌تری باشد. چون با معرفی محصولات خود به‌صورت مجموعه (Collection) یا برند و یا کاربرد، دید جامع‌تری به مخاطب داده و قیاس را ساده‌تر می‌کند و با ارجاع به وبسایت، می‌توان سبدخرید را تکمیل و سفارش را نهایی کرد.

از بُعد طراحی، تفاوت وبسایت و کاتالوگ دیجیتال را می‌توان در محدودیت قالب طراحی سنجید؛ در طراحی وبسایت، معمولا با استفاده از قالب‌های آماده، در یک پیکربندی مشخص دارای Header، Body و Footer می‌توان محتوا بارگذاری کرد اما کاتالوگ دیجیتال لوح سفیدی است که بدون محدودیت، با توجه به هویت برند و خواست کارفرما، می‌توان آن را طراحی کرد.

طراحی کاتالوگ دیجیتال و وبسایت

در واقع این طور می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در کاتالوگ دیجیتال، جنبه ارائه محصولات و خدمات برند و بازاریابی بیشتر مطرح است و در وبسایت، فروش مستقیم و خرید راحت مشتری پررنگ‌تر است. اینکه در هر دو ابزار، امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد، به تغییرات لحظه‌ای و به‌روزبودن کسب‌وکار کمک می‌کند.

طراحی وبسایت و کاتالوگ دیجیتال

شما می‌توانید برای سفارش طراحی وبسایت و کاتالوگ دیجیتال خود به دو صورت کاتالوگ آنلاین و کاتالوگ پی‌دی‌اف با تتراس در تماس باشید و اگر هنوز هم در انتخاب خود تردید دارید، مشاورین ما به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک خواهند کرد.

در پایان به خاطر داشته باشید که استفاده از وبسایت یا انواع کاتالوگ دیجیتال به اعتبار شما در میان رقبا می‌افزاید و به‌نحوی احترام به مشتری محسوب می‌شود که در مقابل آن‌ها نیز به شما اعتماد کرده، برندتان را تبلیغ می‌کنند و جایگاه شما در بازار رقابتی بالاتر می‌رود. مهم این است که با روند روز همگام بوده و نیاز برند و مخاطب‌هایتان را به‌خوبی بشناسید.