زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تاریخچه تصویری کاتالوگ

تا آنجا که می‌توان به یاد آورد، کاتالوگ همیشه بخش مهمی از تجربه خرید بوده است و چنان در زندگی روزمره ما ریشه دوانده که تاریخچه غنی و جالب آن را فراموش کرده‌ایم. تا کنون فکر کرده‌اید که چرا اولین کاتالوگ به وجود آمد؟ یا فرازونشیب آن در تمام این سال‌ها چگونه بوده است؟ و چگونه نمونه اولیه به آنچه الان کاتالوگ خوانده می‌شود، تبدیل شده است؟

ما در ادامه تاریخچه‌ای از آن ارائه خواهیم داد که شما را با قدیمی‌ترین مطالب مربوط به کاتالوگ و مسیر رشد آن آشنا خواهد کرد.

انتشار اولین کاتالوگ در قرون وسطی

اولین کاتالوگ را آلدوس پیوس مانوتیوس در سال ۱۴۹۸ در ونیز منتشر کرد. مانوتیوس در سال ۱۴۹۵ با تاسیس شرکت خود، «The Aldin Press» در ونیز و استفاده از ماشین چاپ که در اوایل آن قرن اختراع شده بود، توانست اولین نسخه چاپی بسیاری از آثار کلاسیک یونانی و لاتین را در اختیار دیگران قرار دهد.

او برای ارائه فهرستی از تمام کتاب‌های چاپ‌شده خود از قالب جدیدی استفاده کرد و این چنین اولین کاتالوگ متولد شد.

تقریبا ۲۰۰ سال بعد …

نقش شرکت‌های فروش بذر در تکامل کاتالوگ

حتی امروزه نیز تقریبا تمامی شرکت‌های فروش بذر از کاتالوگ استفاده می‌کنند و با یک جستجوی آنلاین سریع، به انبوهی از کاتالوگ‌های بذر رایگانی برمی‌خورید که به نیازهای شما در خرید آن پاسخ می‌دهند.

تاریخچه این کاتالوگ فروش بذر به سال ۱۶۶۷ و باغبانی انگلیسی به‌نام ویلیام لوکاس بازمی‌گردد که فهرستی از بذرهای خود به‌همراه قیمت آن‌ها را برای مشتریانش چاپ کرد. وقتی در سال ۱۷۷۱، ویلیام پرینس از گلخانه پرینس، کاتالوگی از درختان میوه‌دار خود را منتشر کرد و آوازه این کار تا آمریکا نیز کشیده شد.

کاتالوگ پرنس

کاتالوگ‌های گلخانه پرینس در طول سال‌های ۱۷۷۱ تا ۱۸۶۵ نقش پررنگی در اطلاعات مربوط به باغبانی ایفا می‌کنند.

در همین حین، لحظه بزرگ دیگری در تاریخ کاتالوگ رقم می‌خورد:

بنجامین فرانکلین و ابداع سفارش پستی

احتمالا افراد زیادی بنجامین فرانکلین را به‌خاطر آزمایش بادبادک یا اختراع میله آذرخش (برق‌گیر) بشناسند اما او علاوه بر این‌ها در سال ۱۷۴۴، تجارت پستی را نیز به وجود آورد.

فرانکلین، «کاتالوگی مشتمل بر ۶۰۰ جلد کتاب برگزیده و ارزشمند در رشته‌ها و دانشکده‌های مختلف» را منتشر کرد که در صفحه آغازین آن، شرایط فروش کتاب‌های ارائه‌شده به‌وضوح شرح داده شده بود:

کاتالوگ فرانکلین

از همه مهم‌تر اینکه او شرایطی را فراهم کرد تا افراد بدون مراجعه حضوری به فروشگاه، بتوانند کتاب‌های او را خریداری کنند:

«ساکنین شهرهای دیگر نیز می‌توانند با ارسال سفارش و هزینه آن به B.Franklin، از شرایطی برابر با دیگر افرادی که به‌صورت حضوری به کتاب‌های ما دسترسی دارند، برخوردار باشند.»

فرانکلین راه را برای کسب‌وکارهایی هموار کرد که …

پیشگامان سفارش پستی

در حدود دهه ۱۸۳۰ که کاتالوگ‌های پستی رونق بیشتری پیدا کردند و به‌گفته وندی ولوسن:

«اولین شرکت‌هایی که سفارش پستی را به‌معنای امروزی پذیرفتند، بذرفروشان و گلخانه‌داران بودند.»

برای داشتن درکی بهتر از طراحی کاتالوگ قدیمی با یک جستجوی سریع در پینترست، می‌توانید مجموعه عالی از کاتالوگ‌های فروش بذر قدیمی را ببینید. اگر اهل لذت‌بردن از آثار قدیمی هستید، مرور آن‌ها بسیار جالب خواهد بود.

یکی از اولین کاتالوگ‌های پستی که هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد، کتاب آبی Tiffany & Co. است که برای اولین بار در سال ۱۸۴۵ منتشر شد.

کاتالوگ تیفانی

در سال ۱۸۶۱، پرایس جونز از اولین کسانی بود که توانست با سفارش پستی، به فروش بزرگی دست پیدا کند. او که کار خود را به‌عنوان فروشنده‌ای آغاز کرده بود، در نهایت به مولتی‌میلیاردری تبدیل شد که ۴۰۰۰ کارگر و ۲۵۰۰۰۰ مشتری داشت.

به گفته دیوید پیوی مورخ:

«او با استفاده از یک پارچه فلانل بافته‌شده بسیار نرم، لباس ملکه ویکتوریا را تامین می‌کرد.»

کاتالوگ ویکتوریا سیکرت

نمونه دیگری از اولین کاتالوگ‌ها، مربوط به Mme. Demorest است که قول داده بود هر چیزی را از یک میخ گرفته تا پیانو برای مشتریان خود ارسال کند.

کاتالوگ ممه دیمارست

صنعت پست مدرن

اگر شما نیز از عاشقان کاتالوگ هستید، ۱۸ آگوست، روز جشن‌گرفتن شماست؛ روز ملی کاتالوگ پستی.

چرا این روز؟ اولین کاتالوگ Montgomery Ward در ۱۸ام آگوست ۱۸۷۲ منتشر شد و در حالی که بیشتر کسب‌وکارها کاتالوگ پستی منتشر می‌کردند، این آرون مونتگومری وارد بود که اولین آن‌ها را برای عموم مردم تهیه کرد و تا سال ۱۹۰۴، حدود ۳میلیون مشتری در فهرست دریافت کاتالوگ پستی قرار گرفتند.

کاتالوگ مونتگومری

کمی بعد، یکی دیگر از بازیگران بزرگ این عرصه وارد میدان شد؛ آلفرد هاماخر، نیویورک، ۱۸۴۸. او در سال ۱۸۸۱ اولین کاتالوگ خود را منتشر کرد.

کاتالوگ هاماخر

محبوبیت کاتالوگ پستی به‌دلیل موفقیت آن، همچون شعله‌های آتش در سراسر دنیا گسترش پیدا می‌کرد. ریچارد سیرز اولین کاتالوگ Sears, Roebuck & Co. را در سال ۱۸۹۴ منتشر کرد. بر روی جلد یکی از اولین نمونه‌های آن، سیرز به‌عنوان ارزان‌ترین فروشگاه تامین وسایل در دنیا معرفی شده بود.

کاتالوگ سیرز

از سال ۱۹۳۳، کاتالوگ سالانه کریسمس سیرز به نمادی آمریکایی تبدیل شد:

کاتالوگ کریسمس سیرز

کاتالوگ کریسمس سیرز 1957

ظهور مراکز خرید و کاتالوگ رایگان

پس از جنگ جهانی دوم، جمعیت در ایالات متحده و حومه آن به‌سرعت افزایش یافت و فصل جدیدی از مصرف‌گرایی آغاز شده بود. همان طور که الیزابت کوهن می‌نویسد:

«در نیمه دوم قرن بیستم، مراکز خرید به جامعه جدیدی برای ساکنان پراکنده حومه شهر تبدیل شدند.»

در این دوره، حدود سال ۱۹۶۳، که جی. سی. پنی اولین کاتالوگ خود را منتشر کرد، بیشتر شرکت‌ها از نمونه پستی قدیمی استفاده می‌کردند اما جی. سی. پنی آن را به‌عنوان یک کانال مکمل در کسب‌وکار خود استفاده کرد. او با ارائه کاتالوگ در فروشگاه، امکان سفارش از طریق آن را فراهم کرد.

کاتالوگ جی. سی. پنی

کاتالوگ کریسمس جی. سی. پنی

طی سال‌های بعد، کاتالوگ یکی از اصلی‌ترین ابزار تبلیغات مستقیم شناخته می‌شد. بسیاری از شرکت‌ها کسب‌وکار خود را از طریق این ابزار گسترش دادند. برای مثال، گروه جی. کرو، در اواسط دهه ۱۹۸۰، رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی را در یک سال تجربه کردند.

کاتالوگ بهار جی. سی. پنی

بقای کاتالوگ پس از رکود بزرگ

بر اساس گزارش انجمن بازاریابی مستقیم، تعداد کاتالوگ‌های پستی در سال ۲۰۰۷ به اوج خود رسید اما پس از رکود بزرگ اقتصادی، بسیاری از کسب‌وکارها، چاپ کاتالوگ را متوقف کردند و همزمان با رونق‌گرفتن فروش و بازاریابی آنلاین، این کاتالوگ‌ها هزینه اضافی به‌نظر می‌رسیدند.

با این حال، این انجمن تاکید می‌کند که عمر کاتالوگ چاپی به سر نرسیده است؛ آمارهایی که در ادامه گفته می‌شوند، گواهی از این واقعیت است:

  • ۳۰ درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی گزارش داده‌اند که اخیرا کاتالوگ باعث خرید آنلاین آن‌ها شده است.
  • مردم آن را جالب‌ترین نوع مرسوله استاندارد دانسته و ۳۱ درصد محبوب‌تر از روزنامه‌ها و مجلات بوده‌اند.
  • علی‌رغم کاهش ۴.۵ درصدی در ارسال کاتالوگ، تعامل افراد ۲۳ درصد افزایش یافته است.

این آمار ضامن ادعای پیشین ما درباره کاتالوگ‌هاست.

آن‌ها کاتالوگ مدرن را به‌عنوان «ابزار تعاملی برجسته، تقویت‌کننده برند و اهرم فشاری برای خرید آنلاین» می‌دانند.

الهام‌گرفتن از کاتالوگ‌های قدیمی

جستجو و بررسی در میان کاتالوگ‌های قدیمی و کسب‌وکارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند برای ما جالب و لذت‌بخش است و می‌تواند به داشتن درک بهتری از کاتالوگ و تاریخچه آن کمک کند. امیدوارم شما نیز به‌اندازه ما از مرور این روند لذت برده باشید.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.