جستجو در سایت
جستجو در سایت
خدمات برندینگ
اپلیکیشن ناریا
طراحی استند لمسی
طراحی اپ و وب اپ
طراحی ظاهر و رابط کاربری
طراحی لوگو
طراحی موشن گرافیک
طراحی ست اداری
طراحی کاتالوگ
عکاسی تبلیغاتی
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

۳ چالش‌ استفاده از کاتالوگ دیجیتال

تبدیل کاتالوگ چاپی به کاتالوگ دیجیتال

خانه » مقالات آموزشی » ۳ چالش‌ استفاده از کاتالوگ دیجیتال

راهنمای مطالعه
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

۳ چالش‌ استفاده از کاتالوگ دیجیتال

دغدغه روز: جایگزینی کاتالوگ چاپی با کاتالوگ دیجیتال!

از روزهایی که تلویزیون، رادیو و مجلات چاپی تنها ابزار بازاریابی بودند، مدت‌ها گذشته است. امروزه، بیشتر کسب‌وکارهای آنلاین بودجه بازاریابی خود را بر روی کانال‌های دیجیتال مانند شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و موتورهای جستجو سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با تسریع دیجیتال‌سازی فرایندهای مختلف پس از پاندمی کرونا، کارفرمایان برای تثبیت کسب‌وکار خود بر اساس رفتار تغییریافته مصرف‌کنندگان، کاتالوگ دیجیتال را جایگزین کاتالوگ چاپی کردند.

در این مطلب می‌خواهیم با چالش‌های استفاده از کاتالوگ دیجیتال روبه‌رو شویم و نکات حائزاهمیت برای مقابله با آن‌ها و رسیدن به بیشترین کارایی و فروش را با هم مرور کنیم.

چرا کاتالوگ دیجیتال جایگزین کاتالوگ چاپی شد؟

کاتالوگ چاپی آخرین سنگر بازاریابی سنتی بود که این روزها با جایگزینی کاتالوگ دیجیتال، نقش آن کمرنگ‌تر شده است. شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو یا همان بازاریابی اینترنتی، محتوای وب و اپلیکیشن‌ها تقریبا تمامی تکنیک‌های بازاریابی سنتی را در هم شکسته بودند و کاتالوگ چاپی به‌عنوان آخرین بازمانده تا حدی جایگاه خود را از دست داده است.

روند دیجیتالی‌شدن فرایندهای مختلف، با وقوع پاندمی کرونا در چند سال اخیر بسیار سرعت گرفته و امروزه ۸۷ درصد جستجوی محصولات مختلف به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

خرید آنلاین

بازاریابان باهوشی که سریعا به این تغییرات واکنش نشان دادند، توانستند با بهینه‌سازی محتوای دیجیتال خود، مخاطبان را در بالا و میانه قیف بازاریابی جذب کرده و تبدیل آن‌ها به خریدار و در نتیجه فروش را افزایش دهند.

دلایل دیگری که می‌توان برای جایگزینی کاتالوگ چاپی مطرح کرد، عبارتند از:

    • بخش اعظمی از بودجه صرف کاتالوگ چاپی می‌شد.
    • اثرات محیط‌زیستی کاتالوگ چاپی با مصرف بیش‌ از اندازه کاغذ، آسیب‌رسان بود.
    • فرایند ساخت تا توزیع کاتالوگ چاپی دشوار و کند انجام می‌شد.

نکته دیگر این است که با استفاده از کاتالوگ دیجیتال، برندها پایداری محیط‌زیستی بیشتر و اثرات کربنی کمتری خواهند داشت. پس از این منظر نیز، استفاده از این ابزار بازاریابی بسیار سودآور است.

با وجود تمام این مزایا، بهره‌مندی از کاتالوگ دیجیتال و میزان موفقیت آن به تحلیل بازار و رفتار خریداران بستگی دارد که شما را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند.

۳ چالش استفاده از کاتالوگ دیجیتال

در ابتدا بهتر است به ۳ چالش اساسی که بازاریاب‌ها برای جایگزینی کاتالوگ چاپی با آن روبه‌رو می‌شوند، نگاهی بیندازیم:

    1. دسترسی به مخاطب هدف
    2. تعریف اهداف
    3. ارائه محتوای مناسب در زمان مناسب به خریداران مناسب

چطور به مخاطب هدف آنلاین دسترسی پیدا کنیم؟

احتمالا تا پیش از این، طیف گسترده‌ای از شبکه مخاطبینی داشته‌اید که با کاتالوگ چاپی خود با آن‌ها در ارتباط بوده‌اید اما بعد از جایگزینی کاتالوگ دیجیتال، چطور می‌توان به مخاطب هدف آنلاین دسترسی پیدا کرد؟

مهم‌ترین نکته این است که چاپ کاتالوگ خود را به یک‌باره متوقف نکنید؛ زیرا مخاطب را از دست خواهید داد. پس بهتر است ابتدا مخاطب آنلاین خود را از کانال‌های دیگر جذب و تولید و توزیع کاتالوگ چاپی را به‌تدریج کاهش دهید.

کاتالوگ چاپی به کاتالوگ دیجیتال

برای افزایش دسترسی آنلاین نیز، بهتر است استراتژی خود را برای هر کانال بازاریابی تعریف کرده و کار خود را آغاز کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که فضای تجارت الکترونیک، تعداد رقبای شما افزایش داده و مقیاس کاری شما را تا حد جهانی‌شدن گسترش می‌دهد. پس باید:

    • کاتالوگ دیجیتال خود را در کنار نسخه‌های چاپی استفاده کنید.
    • استراتژی کانال‌های بازاریابی خود را ارتقا داده تا ترافیک بیشتری را به دست آورید.
    • کاتالوگ دیجیتال و چاپی خود را با اپلیکیشن ادغام کنید؛ برای مثال آن را با کارت باشگاه مشتریان مطابقت دهید.
    • خریداران بالا و میانه قیف بازاریابی را هدف قرار داده و برای جذب آن‌ها از تبلیغات پولی و کمپین‌های مختلف استفاده کنید.
    • دسترسی خریداران به محصولات را با جستجوی ارگانیک تسهیل کنید؛ شما می‌توانید با بهینه‌سازی کاتالوگ آنلاین خود آن‌ها را به خرید راحت‌تر سوق دهید.
    • کاتالوگ دیجیتال خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر کنید و امکان به‌اشتراک‌گذاری محصولات را برای خریداران فراهم کنید.

زمانی که به تمامی نکات گفته‌شده عمل کردید و تا حد زیادی توانستید مخاطب هدف آنلاین خود را جذب کنید، متوقف‌کردن کاتالوگ چاپی دیگر آن‌قدرها ترسناک به نظر نمی‌رسد و می‌توانید مخاطبین بیشتری را هدف قرار دهید.

اهداف و ویژگی‌ها

زمانی که فردی کاتالوگ چاپی شما را در فروشگاه بررسی یا آن را در صندوق پستی خود دریافت می‌کند، سنجش بازخورد او از محصولات و فرایند خرید عملا غیرممکن است. اما بر خلاف آن، با استفاده از کاتالوگ دیجیتال، تمامی رفتار مشتری را می‌تواند تجزیه و تحلیل کرد و به شما اجازه می‌دهد تا نقشه سفر خرید مشتری خود را ترسیم کنید.

با وجود معیارها و اعداد و ارقام بسیاری که از این تجزیه و تحلیل‌ها به دست می‌آید، تمرکز بر شاخصه‌های عملکردی کلیدی برای درک نقش محتوای آنلاین و اثرگذاری آن بر مخاطب اهمیت بسیاری دارد. از خودتان بپرسید که بازاریاب‌های شما باید به دنبال چه چیزهایی باشند و چه اهداف و نتایجی عامل موفقیت کمپین بازاریابی برند شما محسوب می‌شوند؟

باید بدانید که ارزش واقعی کاتالوگ دیجیتال مانند فروشگاه آنلاین، در تبدیل مستقیم بازدیدکننده به خریدار نیست؛ بلکه تفاوت آن در عملکرد مخاطبی است که آن را دیده و مخاطبی که هنوز کاتالوگ را بررسی نکرده است.

در کاتالوگ آنلاین شما می‌توانید خریداران بالای قیف بازاریابی برند خود را هدف قرار دهید. می‌توانید به بازدیدکنندگان الهام بخشیده و به آن‌ها در کشف ایده‌ها و محصولات جدید کمک کنید. در نهایت، این کار شما را به تبدیل مخاطب به خریدار و رسیدن به مرحله پایین قیف یا خرید از برند سوق می‌دهد.

برای درک ارزش کاتالوگ خود، باید تاثیر آن را بر کل فرایند خرید در نظر بگیرید. باید مدلی از دستورالعمل‌های مختلف که مناسب کاتالوگ و برند شما باشند را انتخاب کنید. هر چقدر این مدل واضح‌تر و ویژگی‌های آن کامل‌تر باشد، تاثیر کاتالوگ بر تبدیل مخاطب را بهتر می‌توان درک کرد.

تحلیل بر اساس کاتالوگ دیجیتال

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید نیازهای نهان مشتریان را کشف کنید و با به‌کارگیری تبلیغات شخصی‌سازی‌شده و پیشنهادات محتوایی مختلف به آن‌ها، شرایطی مشابه یک فروشگاه فیزیکی را برایشان فراهم کنید.

محتوای کاتالوگ دیجیتال

گذر از کاتالوگ چاپی به کاتالوگ دیجیتال، نیازمند تغییر در ساختار ذهنی و شاید فرایند کاری تمامی بخش‌های سازمان است. چون شما از یک وضعیت انتشار ایستا و دوره‌ای به حالتی پویا و منطبق بر زمان تغییر می‌کنید. در این میان نسخه‌های دستی و فیزیکی نیز به شبکه‌هایی از محصولات خودکار تبدیل می‌شوند.

چنین تغییراتی در چگونگی شکل‌گیری محتوا و انتشار آن به این معناست که نیروهای کار نیز باید نقش‌های خود را عوض کرده و ساختار ذهنی خود را با دنیای دیجیتال تطبیق دهند.

اگر تجربه تولید و توزیع کاتالوگ چاپی را داشته باشید، می‌دانید که گاها انجام فرایند طراحی، چاپ و توزیع هفته‌ها یا ماه‌ها زمان می‌برد. علاوه بر این، تغییرات لحظات آخر، کابوس سرمایه‌گذار و مجری است. در مناسبت‌ها و ایام شلوغ سال مانند حراج پایان فصل یا حراج عید، مکالمات مداوم با چاپ‌خانه، آژانس تبلیغاتی و پیک، مملو از استرس و ترس است.

به علاوه، زمان‌بربودن این فرایند امکان واکنش‌دادن نسبت به وقایع روز یا عکس‌العمل رقبایتان را ناممکن می‌کند.

چاپ کاتالوگ

استفاده از کاتالوگ دیجیتال که می‌توان به‌راحتی در آن قیمت‌ها و جزئیات محصولات را تغییر داد، دیگر نیازی به چاپ، آژانس تبلیغاتی و پیک ندارد. بازاریاب‌های شما می‌توانند در بازه زمانی کمتری بر روی مسائل اساسی آن کار کرده و زمان بیشتری را برای طراحی خلاقانه آن صرف کنند.

نکته مهم دیگر این است که کاتالوگ چاپی و پی‌دی‌اف برای استفاده در دستگاه‌های کوچک طراحی نمی‌شوند و ممکن است طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در این روند از دست بدهید؛ چون امروزه موبایل، رایج‌ترین وسیله در دست همه است. اما با انتخاب یک پلتفرم صحیح، می‌توان کاتالوگ آنلاین را در سایزهای مختلف به مشتری نشان داد.

هر چه بیشتر با محتوای آنلاین آشنا شوید، می‌توانید کاتالوگ دیجیتال خود را بهینه کرده و بهبود ببخشید و این چنین مخاطب برای جستجوی بیشتر در صفحه شما ماندگار خواهد شد.

پس از آن که محتوای مناسب و باکیفیت را برای مخاطبین خود فراهم کردید، می‌توانید از کال تو اکشن، ویدئو و انیمیشن یا لینک برای تعامل با آن‌ها در کاتالوگ آنلاین استفاده کنید.

جایگزینی کاتالوگ دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور هوش مصنوعی، می‌توانید محتوای خود را ارتقا دهید. ادغام کاتالوگ با پلتفرم مدیریت داده و فروشگاه محصولات، در زمان صرفه‌جویی کرده و کار مدیریت را آسان‌تر می‌کند. یکی از این ابزارها، استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی است.

با استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز می‌توان نقاطی مخاطب بیشتر کلیک کرده را شناسایی و بر آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد یا برای گسترش کسب‌وکار، به‌راحتی کاتالوگ‌های چندزبانه تهیه کرد.

پیش به سوی کاتالوگ دیجیتال

گذر از تکنیک‌های بازاریابی که مدت‌ها بی‌رقیب بوده‌اند، کاری جسورانه است اما با جایگزین‌کردن کاتالوگ دیجیتال به جای کاتالوگ چاپی، می‌توان کسب‌وکاری پایدارتر، مشتریانی بیشتر و محتوایی غنی‌تر ارائه داد. تتراس شما را در این مسیر همراهی می‌کند.

منبع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *