۷ نکته کلیدی در طراحی کاتالوگ آنلاین
تصمیم برای تبدیل کاتالوگ چاپی به کاتالوگ آنلاین، گام بزرگی در توسعه کسبوکار شماست. با این حال، یکی از اصلیترین نکات، پیداکردن راهی جذاب برای نمایش محصولات یا خدمات خود با استفاده از کاتالوگ آنلاین است و اهمیت آن در جذب یا ازدستدادن مخاطب پس از بازدید از کاتالوگ است.
خوشبختانه راهها و ابزارهای بسیاری برای تبدیل کاتالوگ پیدیاف دوبعدی به کاتالوگ آنلاین تعاملی وجود دارد که سود زیادی برای برند شما در پی داشته باشد. در اینجا قصد داریم نکاتی کلیدی را بررسی کنیم که میتوانید با تغییر آنها در کاتالوگ دیجیتال، بازدیدکننده را به خریدار تبدیل کنید.
-
- عکاسی حرفهای از محصولات
- استفاده از متن و تصویر
- کال تو اکشنهای (فراخوان برای اقدام یا CTA) بهموقع
استفاده از فضای منفی
در صفحهآرایی و گرافیک، معمولا فضای سفید را با نام فضای منفی میشناسند. در واقع فضای سفید به بخشی از صفحه گفته میشود که هیچ نوشته یا علامتی در آن آورده نشده است و الزاما به معنای سفیدبودن نیست، میتواند هر رنگی داشته باشد.
نکته مهم در استفاده از فضای منفی این است که این «ابزار» تعادل بصری صفحه را برقرار کرده و خواندن آن را سادهتر میکند.
بهدلیل اینکه در کاتالوگ آنلاین، شما با نگاهکردن به صفحه نمایش زودتر از ورقزدن کاغذ کاتالوگ چاپی خسته میشود، استفاده از فضای منفی اهمیت بسیاری دارد.
در کاتالوگ دیجیتال، اضافهکردن صفحات بیشتر، هزینه مازادی برای شما نخواهد داشت، پس دستودلباز باشید. حتی اگر فقط یک تصویر و متن کوتاهی داشته باشید، میتوانید با استفاده از فضای منفی، صفحهای جذاب برای مخاطب طراحی کنید.
برای مثال در نمونه زیر، طراح نظرها را به سمت تصویر جلب کرده و تاریخچه را در قالب متن کوتاهی، تنها در سمت راست صفحه استفاده کرده است.
عکاسی حرفهای از محصولات
وقتی درباره کاتالوگ دیجیتال صحبت میکنیم، جلبنظر سریع کاربر اهمیت بسیاری پیدا میکند. این کار را به روشهای مختلفی میتوان انجام داد، اما یکی از بهترین راهها، استفاده از تصاویر باکیفیت و حرفهای است.
به دلیل اینکه کاربر نمیتواند محصولات را لمس کند، تصاویر از وجوه مختلف آن به تداعی این حس در خرید آنلاین کمک میکند. پس اگر میخواهید بازدیدکننده در وبسایت شما ماندگار شود و کاتالوگ را تا انتها بررسی کند، عکاسی حرفهای از محصولات باید اولویت اولتان باشد.
به نقل از InlineVision:
«یکی از مهمترین بخشهای هر صفحه معرفی محصول، تصویر آن است. بهویژه از زمانی که تصاویر حرفهای توانستهاند تا ۳۰ درصد فروش آنلاین را افزایش دهند.»
توجه داشته باشید که تصاویر شما بهاندازه کافی بزرگ و باکیفیت باشند و بر ویژگیهای اصلی محصول تاکید کنند.
نمایش تمامی ابعاد محصول
تصویری از محصولات برند فوگیا را ببینید؛ بهخوبی ویژگیهای شاخص محصول خود را در کاتالوگ آنلاین برجسته کرده است:
در صفحات مختلف نیز از آیکونی با مضمون «مشاهده تصاویر بیشتر» استفاده کردهاند که محصول را در رنگهای مختلف موجود و از زوایای متفاوت برای درک بهتر مخاطب نشان میدهد. به این ترتیب بازدیدکننده خیلی راحتتر میتواند محصول را در ذهن تصور کرده و تفاوت آن را با سایرین ببیند.
رعایت این نکته تاثیر بهسزایی در ذهن خریدار دارد.
پیشنهاد محصولات مرتبط
یکی از تکنیکهای فروش بیشتر در بازاریابی، ارائه پیشنهاداتی از محصولات مکمل در صفحات بازدید است؛ در این صورت مخاطب با محصولاتی که سازگاری بیشتری با یکدیگر دارند، آشنا شده و احتمال خرید نیز افزایش پیدا میکند.
برند لباس مارکوس، به شکل زیر اجزای مختلف یک استایل را به مخاطب خود معرفی میکند:
شما با خرید یک کت، به خرید پیراهن، شلوار و کروات نیز ترغیب میشوید.
یکی دیگر از راههای پیشنهاد محصولات مرتبط، استفاده از تکنیک مجموعه وسایل با ترکیب رنگهای مکمل هستند.
محدودیت تعداد محصول در هر صفحه
در کاتالوگ چاپی ممکن است در هر صفحه، ۲۰ محصول نشان داده شوند اما صفحهآرایی کاتالوگ آنلاین نباید این چنین باشد.
از آنجا که در دنیای مجازی، عوامل مختلفی برای پرتکردن حواس مخاطب وجود دارد، شما باید تا حد ممکن آنها بر روی کاتالوگ آنلاین خود متمرکز نگه دارید تا با شما تعامل داشته باشند و برخلاف تصور عامه، صفحهای که مملو از اطلاعات باشد، نتیجه عکس بر تمرکز مخاطب خواهد داشت.
هر چه تعداد محصول در هر صفحه کمتر باشد، تمرکز کاربر بر آن بیشتر خواهد بود. در اینجا بهدلیل اینکه نگرانی بابت هزینه چاپ وجود ندارد، پس دست شما برای ایجاد صفحات بیشتر کاملا باز است.
در تصویر زیر، تمام نکاتی که تا الان گفته شد، رعایت شده است؛ فضای منفی کافی، تصویر بزرگ و معرفی یک محصول در صفحه. تنها با یک عکس ساده، تمام توجه شما به آن جلب میشود. مطلوب و گیراست، اینطور نیست؟
متن معرفی محصول
حالا که فضای بیشتری در هر صفحه کاتالوگ آنلاین در اختیار دارید، از مزایای آن بیشترین بهره را ببرید؛ با استفاده از توصیفات متنی، به مخاطب خود ارزش بیشتری را ارائه دهید. با استفاده از متنی برای معرفی، مخاطب متوجه داستان هر محصول یا برند خواهد شد و به جستجوی بیشتر ادامه میدهد.
نمونه خوبی از توصیف متنی محصولات، کاتالوگ بهاره برند کوپ است که توصیف هر محصول با داستانی از نظر طراح درباره آن همراه شده و مزیت این برند در برابر رقبا را نشان میدهد.
ابعاد و اندازه
در کنار متنی که توصیفی از محصول را ارائه میدهد، ترسیم نموداری از ابعاد و اندازه محصول به فهم سریع آن بسیار کمک میکند. محصولات کاربردی مانند پوشاک، کفش و دوچرخه با داشتن نمودار ابعاد و اندازه، خرید آسان و مطمئنی را برای مخاطب به همراه دارند.
استفاده از ویدئو
نقش ویدئو را نمیتوان در بازاریابی انکار کرد. آمارها نشان میدهد که در صورت استفاده از ویدئو برای معرفی محصول، امکان خرید ۶۴ تا ۸۵ درصد افزایش مییابد. پس سرمایهگذاری در ساخت ویدئو را دستکم نگیرید. برای این کار بهتر است ویدئوهای منحصربهفرد برند خود را بسازید و بهصورت مستقیم با مخاطب صحبت کنید.
کال تو اکشنهای بهموقع
اینکه بدانید در چه جایی از صفحه و چطور از دکمه کال تو اکشن استفاده کنید، تاثیر بسیاری در تبدیل بازدیدکننده به خریدار خواهید گذاشت. فراخواندن مخاطب به عملی واضح، آنها را یک گام دیگر به خرید نزدیک میکند.
رنگ و تضاد آن با پسزمینه، در جلب نظر مخاطب، آگاهی او از مسیر و سپس خرید تاثیرگذار است. خوشبختانه انجام این کار بسیار ساده است. اولین و مهمترین نکته در طراحی کال تو اکشن، تضاد رنگی دکمه با پسزمینه است. در تصویر زیر، استفاده از رنگ سبز بر روی زمینه سفید، کاری هوشمندانه در طراحی کال تو اکشن است.
راه دیگر در جلب توجه مخاطب، بزرگترکردن ابعاد دکمه کال تو اکشن است اما باید به این نکته توجه کنید که در صورت ارائه محصولات متعدد در یک صفحه، این بزرگی ابعاد دکمه برای مخاطب آزاردهنده نباشد. برقراری تعادل در صفحه را فراموش نکنید.
لینکدهی به وبسایت
زمانی که کاتالوگ چاپی خود را به کاتالوگ آنلاین تبدیل میکنید، لینکدهی به وبسایت یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید. ویژگی تعاملیبودن کاتالوگ دیجیتال، آن را از سایر انواع ابزارهای بازاریابی متمایز میکند و باعث لذتبخشترشدن سفر مشتری خواهد شد.
این لینکدهی میتواند به صفحه اصلی وبسایت، صفحه محصولات، فروشگاه یا حتی «درباره ما» باشد. علاوه بر این به سئوی وبسایت شما نیز کمک میکند.
مطمئنا میدانید که یکی از سادهترین روشها برای تبدیل بازدیدکننده به مخاطب، تسهیل دسترسی و خرید آسان مشتری از طریق کاتالوگ است. چون مخاطب در دنیای مجازی، بهاندازه کافی صبور نیست و هر چقدر مراحل ثبت خرید بیشتر باشد، احتمال کمتری برای نهاییکردن آن وجود دارد.
نتیجهگیری
اکنون زمان آن است که گام بعدی را برای ایجاد کاتالوگ آنلاین برند خود بردارید. از تمامی ابزارهای گفتهشده و در دسترس برای بهبود کاتالوگ دیجیتال خود استفاده کنید تا به بالاترین حد فروش و اهداف بازاریابی دست پیدا کنید.
بد نیست بدانید که انجام این کار نباید الزاما سخت یا زمانبر باشد؛ اغلب تغییرات کوچک نیز اثر بزرگی بر ذهن مخاطب دارند و آنها را به مشتری وفادار شما تبدیل خواهد کرد.
پس با نکاتی که همخوانی بیشتری با برند شما دارند، آغاز کنید و نگران نباشید؛ چون هر زمان که اراده کنید میتوانید بدون هزینه چاپ مجدد و … تغییرات لازم را در کاتالوگ آنلاین خود ایجاد کرده و آن را بهتر و بهتر کنید.
منبع این مطلب را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.