۵ گام اجرای کمپین کاتالوگ آنلاین موفق
در صورتی که اجرای کمپین کاتالوگ آنلاین از لحاظ فنی و اقتصادی، کار را برای شما سخت کرده، پیشنهاد ما، استفاده از کاتالوگساز آنلاین است. در دنیای دیجیتالی امروز با ارائه کاتالوگ آنلاین، مشتریان بهراحتی میتوانند محصولات شما را مرور کرده و در صورت تمایل، تبلیغات مربوط به آن را نیز دریافت کنند.
• تعیین اهداف
• اجرای کاتالوگ دیجیتال در یک کمپین
• تحلیل رفتار خریدار
در گذشته کاتالوگها چاپ و برای مشتری ارسال میشد یا آنها را در فروشگاهها پخش کرده و بههنگام خرید به مشتریان ارائه میکردند.
بسیاری از خردهفروشان هر هفته صدهاهزار نسخه از این کاتالوگها را چاپ کرده و به سراسر کشور ارسال میکنند. این کار نهتنها هزینههای چاپ و ارسال سرسامآوری را به دنبال دارد؛ بلکه هیچ راهی برای بررسی میزان موفقیت کاتالوگ وجود ندارد. در نتیجه، آیا این کار مشتری را به خرید ترغیب میکند؟ یا مهمتر از آن، آیا چنین سرمایهگذاری، ارزشمند است؟
کاتالوگ آنلاین راهی مطمئن برای کسب سود بیشتر و قدمبرداشتن در مسیر تحول دیجیتالی برند شماست. این کاتالوگها به خریداران آنلاین اجازه میدهد تا با برند شما ارتباط برقرار کرده و خریدی آسوده را تجربه کنند. علاوه بر این، با جستجو در قالبی ساده، فروش را نیز افزایش میدهد.
اگر به دنبال ایجاد یک کاتالوگ آنلاین هستید اما نمیدانید که باید از کجا شروع کرد یا میخواهید کمپینهای کاتالوگ دیجیتال فعلی خود را بهبود ببخشید، فقط کافیست گامهای زیر را دنبال کنید:
۱. تعیین اهداف
اولین کار، تعیین آن چیزی است که از کاتالوگ آنلاین انتظار دارید. مشخص کنید که به دنبال چه اهداف تجاری هستید؟
• آیا باید مشتریان را به خرید فوری ترغیب کنید؟
• یا فقط میخواهید به خریداران اطلاعاتی درباره یک دسته از محصولات بدهید؟
• آیا هدف شما ایجاد چیزی است که مردم بخواهند آن را به اشتراک بگذارند؟
• آیا میخواهید مخاطب زمان بیشتری را به بررسی کاتالوگ اختصاص دهد؟
• آیا به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستید؟
با پاسخ به این سوالات، میتوانید هدف نهایی خود را مشخص کرده، مخاطب را بشناسید و محتوای مدنظر گروهِ هدف خود را تولید کنید.
۲. درنظرگرفتن تجربه خریداران
بسته به راهحل شما در ارائه کاتالوگ آنلاین، گزینههای مختلفی برای نمایش آن به خریداران وجود دارد. باید مطمئن شویم که بستر ارائه کاتالوگ، تا حد ممکن نشاندهنده برند شما باشد. پس باید بتوان برای بهبود تجربه صفحه نمایش، به آن لوگو، رنگهای سازمانی برند و پسزمینه اضافه کرد.
با یک دامنه برندشده میتوان بر هویت برند تاکید کرد و بهجای استفاده از آدرس اینترنتی پلتفرم کاتالوگساز، با شخصیسازی میتوان آن را از آنِ خود کرد.
۳. شروع ساخت کاتالوگ آنلاین
پس از آشنایی با آنچه میخواهید ارائه دهید، زمان تمرکز بر خودِ کاتالوگ فرارسیده است. این مرحله احتمالا مهمترین گام در این راهنما باشد، پس بهتر است وقت بیشتری گذاشته و تمام گزینهها را بررسی کنیم.
برای مثال، در کاتالوگساز آنلاین iPaper، میتوان از قابلیتهای خودکاری مانند لینکدهی به شناسه محصولات استفاده کرد. این افزونهها، مشتریان را به محصولاتی خاص هدایت کرده و آنها را به گشتوگذار بیشتر در فروشگاه آنلاین شما دعوت میکنند. علاوه بر لینکها، میتوان با ویدئو، تصویر و انیمیشن در کاتالوگ آنلاین خود، نظر مخاطب را جلب کرد. با استفاده از انیمیشن میتوان زوایای مختلف محصولات یا اجزای آنها را به تفکیک نمایش داد.
در iPaper میتوان فراخوانهایی را در قالب فرم و تبلیغات به صفحه ارائه کاتالوگ اضافه کرد.
۴. دسترسی آنلاین به خریداران
وقتی کاتالوگ خود را طراحی میکنید، باید آن را بهصورت آنلاین منتشر کرده و به نحوی در اختیار مخاطب هدف خود قرار دهید.
بروشورهای چاپی قدیمی را باید بهصورت فیزیکی، شخصا یا از طریق پست توزیع کرد. این کار دسترسی را محدود میکند اما انتشار آنلاین محتوای بازاریابی، تبلیغات شما را وسعت میبخشد.
برای این کار باید اول به مخاطب خود فکر کنید. مطمئنا شما میخواهید که افراد تا جای ممکن تلاش شما را ببیند اما در عین حال باید به ارزشهای خود نیز پایبند باشید. پس بهتر است بدانید که مخاطب شما کجاست، چه چیزی میخواند و در صورت وجود، در چه شبکههای اجتماعی فعالیت میکند.
در گام بعد، میتوانید کاتالوگ خود را در این کانالها منتشر کنید. برای مثال، آن را به مشترکان ایمیل خود ارسال کرده تا مخاطب هدف را تا حد ممکن افزایش دهید.
بهینهسازی موتور جستجو، راه دیگری برای افزایش ترافیک ورودی به سایت است که در نهایت مخاطب بیشتری را برای بازدید از کاتالوگ آنلاین جذب میکند. وقتی کاتالوگ آنلاین شما شامل مقالات آموزنده، پستهای بلاگ و سایر مطالب مربوطه باشد، شانس قرارگرفتن در رتبههای برتر نتایج موتورهای جستجو بیشتر میشود.
دسترسی آسان مشتری به کاتالوگ آنلاین شما نیز اهمیت بسیاری دارد.
۵. تحلیل رفتار خریداران
بررسی میزان مشارکت مخاطبین، از دغدغههای بازاریابی چاپی سنتی است اما در بازاریابی آنلاین، سنجش همه چیز آسانتر شده و شما میتوانید بهراحتی موضوعات مدنظر مخاطب را تشخیص داده و با استفاده از این اطلاعات، محتوای خود را برای بهترین نتایج بهینهسازی کنید.
برای مثال، در iPaper، با استفاده از نقشههای حرارتی میتوانید بخشهای پرطرفدار کاتالوگ از منظر مشتریان را مشاهده کنید. این پلتفرم با بهرهگیری از نتایج Google Analytics، به شما خواهد گفت که چه تعداد از خوانندگان کاتالوگ شما را برای اولین بار و چه تعداد برای چندمین دفعه مشاهده میکنند.
یکی دیگر از این تحلیلها، توانایی رصد افرادی است که کاتالوگ آنلاین شما را مشاهده میکنند و این آمار به شناسایی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. با نشریهها و بروشورهای کاغذی، هیچ راهی برای پیگیری افرادی که آنها را خوانده یا دور میاندازند، ندارید. در صورتی که رصد رفتار خریداران، امکان ارتباط بیشتر با بازار هدف را فراهم کرده و کمپینهای بازاریابی شما را هدفمندتر و موفقتر خواهد کرد.
منبع مطلب را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.